Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har havregryn, what to do?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-10, 15:36   #1
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har havregryn, what to do?

Hvordan lager jeg god havregrynsgrøt?

:dårlig husmor:

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 15:46   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Litt melk, litt havregryn, litt salt. Kokes til konsistensen er passe.

Kan halvblande med melk og vann.

Kan gjerne ha i noen skjeer med cottage cheese etter at den er kokt.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:13   #3
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

ja, eller slenge oppi noen fråsne bær mot slutten. Det er godt.

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:15   #4
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Rosiner i er også godt.

Ja, og så kanel på toppen er et must i følge Poden.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 16:18   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Koke havregryn i vann/melk med litt salt i. Jeg har i en neve rosiner som får koke med. Serveres med melk og sukker på. Kan også ha i banan, og hele korn som f.eks gresskarfrø og solsikkefrø. Det blir kjempegodt. Og som smilefjes sier; det er godt med cottage cheese i.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 17:14   #6
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Jeg bruker å smelte en ss smør i bunnen av en panne. Så heller jeg i 2,5dl vann. Deretter har jeg oppi noen never havregryn og gjerne litt hirseflak, maismel eller rismel også. Det går oppi litt salt og så sper jeg med melk til ønsket konsistens etterhvert som grøten tykner. Tilslutt smaker jeg til med litt sukker.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 17:15   #7
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Det står nok oppskrift på havregrynspakken tenker jeg.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 23:44   #8
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

5 dl vann/melk og 1 1/2 dl havregryn. Litt salt, og kokes i 3 min. Ha i litt sukker på slutten så er den klar til å spises

Godt med frukt og rosiner i også. Pompen bruker kun litt sukker og kanel på.
Også liker han å ha litt melk på.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 23:45   #9
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Litt melk, litt havregryn, koke opp.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 23:48   #10
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Frokostgrøten min er(1 porsjon):

1 dl havregryn
2 dl vann
litt salt
1 ts sukker

Serveres med melk og syltetøy

Barna liker best når den er lagd med melk og servert med smør og sukker.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 23:55   #11
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Grøt til to sultne unger til frokost her lages sånn:
3 dl havregryn
3 dl melk
3 dl vann
1 klype salt
blandes i kjele, kokes opp og kokes i drøye 3 minutter. Serveres med kanel og littegrann sukker.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 23:57   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Jeg bruker lettkokte havregryn og tar ca. 1 del havregryn og 2 deler vann + litt salt og bånn gass i 2-3 minutter i mikroen før jeg tilsetter litt melk for å kjøle ned til perfecto serveringstemperatur.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 17:11   #13
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Her var det mange gode tips til ting å ha i grøten.
Spiser havregrøt hver morgen, så greit å ha litt forskjellig smak å variere mellom.

I det siste har jeg brukt hakkede mandler og tørka aprikos.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:15   #14
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Da skal jeg prøve meg frem, får se hva ungen liker. Hadde vært fint med noe enkelt og godt til ungene om morgenen.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:20   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Vi bruker hverken salt eller sukker i grøten, men koker den på bare (lett-)melk, og lar den stå og småkoke/tykne lenge etter å ha kokt den opp. Når melken er skikkelig innkokt, blir det naturlig søtsmak, så det er ikke nødvendig med mer søtning, synes vi. Jeg blander cottage cheese i og bruker masse kanel på; mann og barn spiser den uten noe på.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 15:22   #16
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har havregryn, what to do?

Koker alltid grøten i mikroen vi da, på melk og med valgfri smakssetting. Har gjerne litt kald melk over den etter at den er kokt.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no