Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-15, 18:00   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Selv får jeg en dårlig følelelse og tenker at det lett kan bli et voksent diettnevrotisk syn på mat og måltider av sånt. Jeg er en langt større fan av å slå seg til ro med at sunn hverdagsmat ikke bare er nok men den aller beste tilnærmingen - sånn at tilbud om en kjeks hos en skolekamerat ikke utløser en unødvendig vanskelig situasjon både sosialt og mtp overdreven dårlig samvittighet i etterkant av evt. sprekk eller avtalebrudd.

Hvordan tenker resten av FP?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 18:02   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg er enig i med deg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 18:05   #3
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Helt enig! Det er vanskelig for barn å se grånyansene.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 18:09   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Synes sukkerfri uke er greit nok. (=lørdagsgodt). Synes sukkerfri måned/år blir for lang tid å vente for et barn (for lang tid for meg også, men jeg er jo ung til sinns ... )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 18:12   #5
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes sukkerfri uke er greit nok. (=lørdagsgodt). Synes sukkerfri måned/år blir for lang tid å vente for et barn (for lang tid for meg også, men jeg er jo ung til sinns ... )

Ja, godteri i helgen er en lur og grei hverdagsregel som vi også har. Jeg tenkte ikke på det i grunnen - for selv om vi har det som regel, betyr det ikke at vi har inngått en ubrytelig avtale og barna får likevel lov til å ta i mot en is på en tirsdag, om det skulle være et tilbud som dukker opp.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 18:58   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg synes du tenker riktig. Et barn har ikke nødvendig kunnskap om sukkerfritt. Det kan være lett å si ja takk til gele, is og kjeks. Men en kort periode som en uke med enkle klare regler må gå greit.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 19:09   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg synes det er bare tull.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 19:47   #8
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Alt kan overdrives, tenker jeg. Mellomste her er seks år, og ville på eget initiativ inngå avtale om godtestopp fra skolestart til jul med sin mormor. Han har klart seg supergodt, og er så fornøyd med at han mestrer utfordringen. Det er ingen streng avtale, og selvsagt gjorde det ingenting at han glemte seg ut på Halloween. I bursdager har han nøyd seg med kake og is, og kommet hjem med godteriet uten å være lei seg overhodet.

Det er forskjell på å kutte ned på godteri og å kutte ut sukker.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 20:08   #9
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes det er bare tull.

Jeg også. Jeg blir litt provosert av ekstremholdninger og uttalelser om sukker som "dop". Om voksne vil leve sukkerfrie måneder og år, greit nok. Men jeg synes det er feil fokus overfor barn annet enn å begrense til enkeltdager og situasjoner.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 20:11   #10
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Men hvem er det som kommer på sånne avtaler om sukkerfrie måneder? Det er jo voksne som påvirker. Jeg kan aldri tenke meg et barn som selv kommer på dette fordi de merker at det ikke er så bra for kroppen. Det er jo fordi voksne snakker om det, inngår avtaler med barna og belønner deretter. Jeg liker det ikke.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 20:18   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Storesøster hadde "sukkerfritt" år for noen år tilbake. Det var da utelukkende snakk om snop, og overhodet ikke å kutte sukkerholdig mat. Hun klarte å holde seg godt unna snop dette året, men tillot seg å spise litt ved spesielle anledninger.

Dette var helt ok for meg, men jeg hadde ikke støttet det om det også skulle gjelde mat.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 20:26   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Men hvem er det som kommer på sånne avtaler om sukkerfrie måneder? Det er jo voksne som påvirker. Jeg kan aldri tenke meg et barn som selv kommer på dette fordi de merker at det ikke er så bra for kroppen. Det er jo fordi voksne snakker om det, inngår avtaler med barna og belønner deretter. Jeg liker det ikke.

Barn er like forskjellige som voksne, klart noen kan komme på sukkerfri periode av seg selv. Men belønninger liker jeg ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 20:36   #13
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg synes det er helt greit så lenge ungen ønsker det selv.
Eldste her hadde 9 sukkerfrie måneder, han fikk alle lørdagsgodtpengene som han sparte i en egen krukke. Det ble neste 2000 kr tilsammen, disse pengene fikk han da perioden var over.

Han sluttet forresten helt å spise smågodt etter det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 20:47   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes det er helt greit så lenge ungen ønsker det selv.
Eldste her hadde 9 sukkerfrie måneder, han fikk alle lørdagsgodtpengene som han sparte i en egen krukke. Det ble neste 2000 kr tilsammen, disse pengene fikk han da perioden var over.

Det var jo en enorm sum? Her tenker jeg at jeg i snitt bruker 15 kroner per lørdag per barn, ofte mindre fordi vi har diverse liggende. Det gir 60 kroner i måneden, 540 kroner på 9 måneder.


Jeg tror ungdom kan komme på slikt selv, men at yngre barn kommer på slikt selv tror jeg ikke på.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 20:50   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.


Jeg tror ungdom kan komme på slikt selv, men at yngre barn kommer på slikt selv tror jeg ikke på.

jeg tror heller ikke barn kommer på sånt selv. Og så synes jeg det er forskjell på å spare penger man vanligvis kjøper godteri for når man er ungdom for å kjøpe noe annet og å få belønning hvis man unngår sukker.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 20:51   #16
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Her går det fort 50 kr i lørdagsgodt.

Remapriser:
0,5 l brus 22 kr
Chipspose (delt på 3 i familien) 30:3 = 10 kr
Smågodt/sjokolade/seigemenn/what ever 15-20 kr

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:04   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Her går det fort 50 kr i lørdagsgodt.

Remapriser:
0,5 l brus 22 kr
Chipspose (delt på 3 i familien) 30:3 = 10 kr
Smågodt/sjokolade/seigemenn/what ever 15-20 kr

Tja, ja, jeg ser at det baller på seg om man skal ha brus også.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:08   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.965
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg synes det er et poeng at de lærer seg at sukker/godteri er liv i begrensede mengder.

For min eldste ville det i tillegg vært helt meningsløst siden hun bare hadde skjult hva hun spiste av det som var "ulovlig".

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:27   #19
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg er helt for å begrense godteri og søtsaker til hverdag, men slike perioder som det refereres til er jeg ikke fan av, spesielt ikke dersom det kalles sukkerstopp.
Jeg har rett og slett ikke sansen for det hysteriske kostholdsfokuset som skjer nå om dagen der normale matvarer betegnes som gift og dop, og man nærmest dyrker sitt gjenomtenkte kosthold som en annen gud.

jeg har sagt det før, men den ernæringsfysiologen som sa at det fins ikke usunn mat, bare usunne mengder er noe av det klokeste jeg har hørt.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-15, 21:28   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Vi oprerer med "saft til maten er for helg eller noe vi feirer" (ungene drikker ikke brus, de liker ikke boblene, så da er det saft) og lørdagsgodt, og jeg merker på eldstemann at det er sukkerfokus nok, for han har fått litt sukkerhangup "er det sukker i det og det?" og jeg vil ikke det skal bli for vesentlig i hodet hans.

Sukkerfrie måneder eller år er altså ikke aktuelt eller smart for mine unger. (eller gjennomførbart for meg) og jeg ser ikke poenget heller. Jeg er mer tilhenger av måtehold enn avhold.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no