Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-07, 09:39   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Når jeg leste tråden om bakterievekst i flasker, så kom jeg til å tenke på (noe jeg tenker alt for ofte på) en lab-øvelse vi gjorde i naturfagstimen på ungdomsskolen. Vi fikk sånne skåler med sånn gele som man bruker til å dyrke bakterier på, og så skulle vi gjøre forskjellige ting med dem og la dem stå en stund for å se hvordan de så ut.

Jeg husker meg og bestevenninnen min fikk den ekleste av alle, for vi plukket fra nesen, og klorte av sårskorper, og i det hele tatt alt vi kunne komme på ( ). Og så husker jeg en i klassen som bare la tungen sin nedpå som det eneste, og hvordan tungeavtrykket til den personen vokste frem med bakterier. Og dette husker jeg på hver gang jeg ser en unge som slikker skjeien og putter den oppi syltetøyskålen igjen, ser noen som drikker rett fra juice/melkekartongen osv. Jeg tar nytt glass nesten hver gang jeg skal drikke (kanskje derfor HP bare serverer meg halvliterglass med vann? ). Det var også noen som bare puttet fingrene sine på, og en som bare trykte en mynt nedpå. :grøss:

Er det noen andre som har gjort dette forsøket?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 09:44   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Nei, men jeg er ikke videre redd for bakterier som kommer fra min egen munn. Dem vet jeg jo at jeg tåler. Jeg er helt blottet for bakterieskrekk, i grunnen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 09:48   #3
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Vi gjorde også slike testet på skolen og husker med skrekk og gru knappen på doen og håndtaket på dodøra.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 09:51   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nei, men jeg er ikke videre redd for bakterier som kommer fra min egen munn. Dem vet jeg jo at jeg tåler. Jeg er helt blottet for bakterieskrekk, i grunnen.

Ja, men dersom du slever i syltetøyskålen og den står slik i en uke, så er det jo ikke sikkert at kroppen din synes de bakteriene er like kule og uproblematiske lengre?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 09:52   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Ja, men dersom du slever i syltetøyskålen og den står slik i en uke, så er det jo ikke sikkert at kroppen din synes de bakteriene er like kule og uproblematiske lengre?

Vet ikke, har aldri prøvd.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 09:53   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Jeg tror jeg har anlegg for å bli litt bakterie-koko, så jeg prøver å ikke tenke for mye på det.

Jeg syns heller ikke noe om å slikke på skjeer og putte den oppi syltetøy som andre også skal spise av eller drikke av kartonger andre skal drikke av. Jeg er ikke redd for mine egne munnbakterier, men liker å drikke av rene glass og flasker så ikke sykdomsbakterier f. eks. ikke kommer tilbake til meg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 09:54   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Vet ikke, har aldri prøvd.

Det så plutselig så rart ut det jeg skrev. Men samme prinsippet gjelder jo om du / ungene slikker skjeien og stikker den nedi igjen og lar det stå.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 09:55   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Det er derimot utprøvd, og det tåler vi alle sammen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 10:04   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Jeg klarer ikke å la meg skremme, inspirere eller noe som helst når jeg leser slikt. Jeg tror jeg må være litt bakterienaiv. Jeg tror så absolutt jeg er renslig nok, for jeg synes det er ekkelt at ting ikke er rene, at noen andre har drukket av kartongen osv., men det har ingenting med bakterier å gjøre.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 10:14   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Og dette husker jeg på hver gang jeg ser en unge som slikker skjeien og putter den oppi syltetøyskålen igjen, ser noen som drikker rett fra juice/melkekartongen osv. Jeg tar nytt glass nesten hver gang jeg skal drikke (kanskje derfor HP bare serverer meg halvliterglass med vann? ).

Dette har helt sikkert skjedd mange hundre ganger hjemme hos meg og hos andre hvor jeg har spist, både her og i min oppvekst, og jeg har aldri blitt sjuk av normale bakterier i hjemmet. Har ikke tall på alle gangene jeg har drukket fra venners drikkeflasker på tur, håndballkamp o.l., og gud vet hvor lenge de har stått uten å bli vasket. Har lånt leppepomader, leppestifter og gud-vet-hva. Har aldri blitt sjuk av det. Kan selvfølgelig ha blitt smittet hvis vedkommende har vært sjuk, men vanlige munnbakterier fra en frisk person? Aldri skjedd. Sikkert enorme mengder bakterier, men fortsatt ikke mer enn at kroppen takler det helt fint. Når jeg ikke blir sjuk av det så er det fordi kroppen kjemper ned disse bakteriene, og etterpå tåler jeg dem enda et hakk bedre.

Jeg har forresten heller aldri blitt sjuk av å spise på restaurant i Norge, selv om jeg har spist på steder som i etterkant har blitt stengt av mattilsynet, og hvor det skal ha vært horrible forhold på kjøkkenet.

Så jeg har et svært avslappet forhold til slike ting. Det gjør livet mye lettere. Men hadde jeg av en eller annen grunn hatt svekket immunforsvar hadde jeg nok vært mer forsiktig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 10:20   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Så jeg har et svært avslappet forhold til slike ting. Det gjør livet mye lettere.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 10:20   #12
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Jeg har også et avslappet forhold til slike ting. Det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 11:21   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Bakterier er ikke bare av det vonde, en del gjør viktige "jobber" og å beskytte seg for mye er helt klart ikke bra. Absolutt sterilitet vil ikke gi friske mennesker, snarere tvert imot.

Det betyr ikke at en ikke skal vaske seg på hendene, men jeg tror det er viktig å ikke ta helt av.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 11:56   #14
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Jeg er svært lite redd for "hverdagsbakterier". Tror tvert i mot at det er lurt at vi utsettes mer for bakterier. Kjenner en professor i medisin som er ekspert på smittsomme sykdommer, og han mener barna er alt for lite skitne i dette landet. Spesielt burde de spise mer jord , mener han. Hos oss prøver vi å unngå vaskemidler som reklamerer med å være antibakterielle.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 11:59   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Jeg tror det er mye farligere å få i seg for lite bakterier enn for mye. Det ser man jo bare på allergi- og astmaungene som kommer fra hysterisk panisk renslige hjem. Her i huset er vi normalt renslige, jeg er overhodet ikke redd for naturlige bakterier som kommer fra en normal hverdag. Tror tvert imot det bare er med på å herde immunforsvaret.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 12:02   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Jeg er svært lite redd for bakterier. De finnes over alt, og det er veldig mange som faktisk er bra for oss.

  Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 12:42   #17
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Jeg er ikke redd bakterier, men jeg tenker ofte på drikkeflaskene fordet om.. å spesielt di med sånn dings du drar opp.. Jeg vasker di i oppvaskmaskinen hver dag men vet jo ikke om di blir rene...??

syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 17:29   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinoff fra flaskevannsproblematikk (bakterier)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror jeg har anlegg for å bli litt bakterie-koko, så jeg prøver å ikke tenke for mye på det.

Jeg syns heller ikke noe om å slikke på skjeer og putte den oppi syltetøy som andre også skal spise av eller drikke av kartonger andre skal drikke av. Jeg er ikke redd for mine egne munnbakterier, men liker å drikke av rene glass og flasker så ikke sykdomsbakterier f. eks. ikke kommer tilbake til meg.

Kan nok signere her.

En annen ting jeg ofte tenker på er håndvask, det slurves uendelig mye med håndvask overalt.
Man må faktisk vaske hendene i 10 sekunder for at alle bakterier skal dø (altså gni såpen på hendene så lenge, ikke hele prosessen), og hvor mange gjør det? Veldig mange gjør det ikke i hvertfall (tenker særlig på etter do-besøk).
Jeg lærte som liten at jeg kunne synge Happy Birthday når jeg vasket hendene, da hadde jeg en nyfødt, syk bror på intensiven og måtte være grundig. Den tok så lang tid som det tok for alle bakteriene å dø, ca. 10 sekunder (tror den tar 11 faktisk), og det går jeg støtt rundt å gjør, og har lært avkommet å gjøre.
Jeg gjør det inni meg i public, mens avkommet synger ut, det har spredd seg også så hele bhg. gjør det

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no