Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-07, 12:58   #21
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Sirkus går jeg ikke på, har ikke sansen for det i det hele tatt.
Dyreparker kan jeg dra til, men det er jammen stor forskjell.

KOmmer nok aldri til å glemme den ene elefanten i den dyreparken som ligger i København. Den gikk fram o tilbake og det så ut som den ville hope over vollgrava hver gang den kom til kanten, men det ble bare til at den slagn foten fram og tilbake et par ganger før den snudde og gikk fram og tilbake igjen.
Dyreparken i Aalborg mener jeg også å huske at dyra hadde veldig dårlig plass på dagtid i allefall.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 13:04   #22
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Nei, går ikke på sirkus. Kan selvsagt vurdere dyrefrie sirkus for opplevelsens skyld.

Har vært i Kristiansand dyrepark.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 14:05   #23
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Nei går ikke på sirkus, da jeg var ca. 8-9 år så satte det så dype spor i meg dette med dyrene. Ble helt feil for meg, nektet å bli med noensinne etter det.

Dyrepark besøker jeg sjeldent. Var på en i Sverige sist sommer, men det var djurenes park, en som prøvde å redde utrydningstruede arter. Syns det var litt stusselig det også, men skjønner jo konseptet. Dyr skal leve fritt. Hater i tillegg pels og utstoppede dyr. dyr skal leve som de skal leve, ikke for å være underholdning for oss.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 15:37   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Sirkus har jeg "boikottet" siden jeg var barn, faktisk. Nektet etter at jeg så de ansatte skikkelig mishandle en hest som prøvde å rømme arenaen. Jeg visste vel ikke hva ordet boikott betød, men sirkus ville jeg ikke på igjen.

De dyreparkene det har vært aktuelt for meg å besøke har vært seriøse institusjoner som gjør mye for dyrene og for bevaring av mangfold, etc., og jeg ser ikke noe galt i å besøke dem.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:22   #25
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Jeg går ikke på sirkus og kommer ikke til å ta med Lillemor på denslags.
Når det gjelder dyreparker har jeg både positive og negative erfaringer. På ungdomskolen boikottet jeg besøk i dyrepark da vi var på klassetur og jeg får en litt flau smak i munnen når jeg tenker på at jeg dro dit med Lillemor nå i voksen alder. For å si det sånn, jeg drar ikke tilbake dit og jeg kommer heretter til å stille visse kvalitetskrav ved et evt neste dyreparkbesøk.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:37   #26
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Jeg synes det er vanskelig å vurdere. Jeg har i utgangspunktet ikke mer mot at man holder elefanter enn at man holder kyr for å si det slik. Det største problemet med elefanter i sirkus er:

  • Artistene kommer ofte fra land hvor hard dressur av dyrene er tillatt.
  • De krysser landegrensene og byene slik at det ikke er så lett å ta tak i problemet.
  • Det er problemer i forhold til bevegelsesfrihet i forhold til areal.
Men jeg synes ikke det er et prinsippielt problem med å sirkus. Det at noen mishandler dyr er et spesifikt problem og ikke et prinsippielt etisk problem etter mitt sjønn. Dyremishandling foregår over hele linja. Fra akvariefisk, kyr, hunder, sauer, elefanter og krokodiller.

Men sirkus er jo en "luksusting" - hvis man er usikker er det jo bare å holde seg unna. Dyreparker synes jeg er verre. Nettopp på grunn av aspektet med vernete dyrearter. Jeg har vært på en sirkusforestilling og 2 dyreparker i løpet av de fem siste årene. Jeg har også vært i Polar Zoo for ca. 10(?) år siden.

En av dyreparkene var - etter mitt sjønn - trasig, men en god det av dyrene så ut til å trives alikevel. Sirkusdyrene så heller ikke ut til å vantrives. Men i den siste dyreparken - som forresten var flott tilrettelagt for dyrene mtp areal, beplantning, mulighet for å trekke seg tilbake etc, så jeg isbjørner som hadde helt tydelige problemer. De hadde typisk repetiv adferd - som er et kjennetrekk ved problemer med dyrehold. Og det er ikke så merkelig. Isbjørn er verdens største landrovdyr, med en ekstremt stort territorie. Rovdyr er også generelt sett verre å ha i fangenskap enn plantespisere. I den ene dyreparken opplevde jeg zebra som kom å spiste av hånden til folk (nå skal det selvfølgelig sies at tigrene ikke hadde den muligheten). Problemet er selvfølgelig: Hva skal gjøres med isbjørner hvis vi ikke skal ha de i fangenskap? Skal de bare dø ut?

Jeg for min private del har landet på at alle former for husdyrhold er OK så lenge dyrene har det bra. Problemet med dyreparker og sirkus er at man kan ikke vite om dyrene har det bra før man har sett etter ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 21:06   #27
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Vi har vært i en dyrepark i Sverige (Østersund) som jeg syntes var ille. Plassen var stusselig. Da ser det bedre ut i Kristiandsand.

Sirkus har vi ikke vært på.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 21:55   #28
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det er vanskelig å vurdere. Jeg har i utgangspunktet ikke mer mot at man holder elefanter enn at man holder kyr for å si det slik. Det største problemet med elefanter i sirkus er:

  • Artistene kommer ofte fra land hvor hard dressur av dyrene er tillatt.
  • De krysser landegrensene og byene slik at det ikke er så lett å ta tak i problemet.
  • Det er problemer i forhold til bevegelsesfrihet i forhold til areal.
Men jeg synes ikke det er et prinsippielt problem med å sirkus. Det at noen mishandler dyr er et spesifikt problem og ikke et prinsippielt etisk problem etter mitt sjønn. Dyremishandling foregår over hele linja. Fra akvariefisk, kyr, hunder, sauer, elefanter og krokodiller.

Men sirkus er jo en "luksusting" - hvis man er usikker er det jo bare å holde seg unna. Dyreparker synes jeg er verre. Nettopp på grunn av aspektet med vernete dyrearter. Jeg har vært på en sirkusforestilling og 2 dyreparker i løpet av de fem siste årene. Jeg har også vært i Polar Zoo for ca. 10(?) år siden.

En av dyreparkene var - etter mitt sjønn - trasig, men en god det av dyrene så ut til å trives alikevel. Sirkusdyrene så heller ikke ut til å vantrives. Men i den siste dyreparken - som forresten var flott tilrettelagt for dyrene mtp areal, beplantning, mulighet for å trekke seg tilbake etc, så jeg isbjørner som hadde helt tydelige problemer. De hadde typisk repetiv adferd - som er et kjennetrekk ved problemer med dyrehold. Og det er ikke så merkelig. Isbjørn er verdens største landrovdyr, med en ekstremt stort territorie. Rovdyr er også generelt sett verre å ha i fangenskap enn plantespisere. I den ene dyreparken opplevde jeg zebra som kom å spiste av hånden til folk (nå skal det selvfølgelig sies at tigrene ikke hadde den muligheten). Problemet er selvfølgelig: Hva skal gjøres med isbjørner hvis vi ikke skal ha de i fangenskap? Skal de bare dø ut?

Jeg for min private del har landet på at alle former for husdyrhold er OK så lenge dyrene har det bra. Problemet med dyreparker og sirkus er at man kan ikke vite om dyrene har det bra før man har sett etter ...

Skal vi se, skal vi se.

Ja, nå snakker vi om dyreplageri. Hva er så dyreplageri? Dyrevernalliansen mener dyrenes interesser bør være avgjørende. Er det unaturlig for ei ku å beite på et åpent, men inngjerdet, område? Eller for høna å spankulere ute på gårdsplassen? Så hvis vi skal se på dyrets interesse, kan vi altså konkludere med at det er dyreplageri å fjerne dyret fra dets naturlige element, og tvinge det til å leve på en sånn måte at det bare ivaretar menneskets interesse. Det synes jeg er en grei definisjon.

Du vet kanskje ikke hvor mange døgn i året sirkuset er på flyttefot? Hvor mye albuerom betyr det for elefanten, tror du? Hvor mange timer står de lenket og hvor mange piskeslag er nødvendig for at mennesket skal bli flokklederen? Elefanten er nemlig et flokkdyr og avhengig av å bevege seg.

Selvsagt eksisterer det dyremishandling innen dyrehold i de private hjem også, men det er vel ingen som samtykker til det? Og det gjør vel ikke sirkus mer riktig?

Når det gjelder dyreparker, er flere av disse basert på dyr som ikke kan (over)leve i det fri.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:10   #29
pixie
Fullverdig medlem
 
pixie sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: oslo
Innlegg: 34
pixie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

hm...jeg har ingen problemer med å gå på sirkus eller i dyrepark....har egentlig ikke tenkt på det som et problem engang før nå.

pixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:12   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Jeg går verken på sirkus eller i dyrehager. Da jeg var barn fikk jeg ordentlig vondt inni meg av dette, og ba om å få slippe. Det fikk jeg selvfølgelig.

Jeg klarer ikke å drepe en veps en gang, for jeg synes så synd på den. Det eneste levende vesenet jeg klarer å drepe er mygg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:23   #31
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg går verken på sirkus eller i dyrehager. Da jeg var barn fikk jeg ordentlig vondt inni meg av dette, og ba om å få slippe. Det fikk jeg selvfølgelig.

Jeg klarer ikke å drepe en veps en gang, for jeg synes så synd på den. Det eneste levende vesenet jeg klarer å drepe er mygg.

Da jeg var liten starta jeg og venninna mi "synes synd på klubben" - Du har vært et naturlig medlem forstår jeg!

(Vi dro den forøvrig så langt at gusjgult og brunt var favorittfargene våre på det glade åtti-tall, for stakkars DE fargene, som ingen likte )

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:31   #32
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, nå snakker vi om dyreplageri. Hva er så dyreplageri? Dyrevernalliansen mener dyrenes interesser bør være avgjørende. Er det unaturlig for ei ku å beite på et åpent, men inngjerdet, område? Eller for høna å spankulere ute på gårdsplassen?

Nei, men det er masse kyr som står mye på bås. Det er riktignok veldig lenge siden jeg var i en kufjøs, men da sto kyrene på bås hele vinteren. Da er det så trangt at de ikke kan snu seg, de står i en liten bås. Nå kan det selvfølgelig hende at ting har forandret seg, hvis du vet noe om det er det fint om du opplyser meg.

Burhøns finnes det også en masse av. Frittgående høns er så vidt jeg har forstått på folk som holder høner også helt horribelt. For fjærkre er det - så vidt jeg vet - bare økologisk dyrehold som man mener er OK for fjærkreet. Stemmer ikke dette?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern

Så hvis vi skal se på dyrets interesse, kan vi altså konkludere med at det er dyreplageri å fjerne dyret fra dets naturlige element, og tvinge det til å leve på en sånn måte at det bare ivaretar menneskets interesse. Det synes jeg er en grei definisjon.

Det synes ikke jeg. Jeg synes at dyreplageri er det når dyrene lider under behandlingen de får. Om det ivaretar menneskenes interesser eller ikke er for meg uvedkommende.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern

Hvor mange timer står de lenket og hvor mange piskeslag er nødvendig for at mennesket skal bli flokklederen? Elefanten er nemlig et flokkdyr og avhengig av å bevege seg.

Som jeg sa i det første innlegget mitt er jeg klar over at et av de største problemene med elefanter i sirkus er bevegelsesfriheten. Dette med at man piske elefanter mener jeg bare er tull. Hester er også flokkdyr. De må ikke piskes for at de skal dresseres.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern

Selvsagt eksisterer det dyremishandling innen dyrehold i de private hjem også, men det er vel ingen som samtykker til det? Og det gjør vel ikke sirkus mer riktig?

Nei, det har jeg ikke sagt heller. Det jeg sier er at jeg bryr meg ikke om dyreholdet er privat, indistruelt eller i sirkus. Jeg bryr meg om velferden til dyrene - ikke hvor de er eller hva de gjør. Jeg er også klar over at det er problemer med sirkus, men jeg mener at en del av de problemene kunne ha blitt løst med et bedre regelverk og kontroll. På samme måten som det at sauer sulter i hjel på båsen er underlagt et reglerverk og en kontroll.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern

Når det gjelder dyreparker, er flere av disse basert på dyr som ikke kan (over)leve i det fri.

Dette gjelder jo også elefanter på sirkus. De fleste er født i fangenskap, ettersom det er flest indiske elefanter i sirkus.

Poenget mitt er at det er ikke tvil om at det er uakseptable forhold for mange dyr på sirkus - og elefanter spesielt. Spørsmålet mitt er heller om det er sirkusholdet i seg selv som er problemet, eller om det er kontrollmulighetene og rammeverket. Jeg heller til den siste forklaringen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:35   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg går ikke på sirkus med dyr nei, det tar jeg sterk avstand fra. Når det gjelder dyreparker så synes jeg det er forskjell på feks. Kristiansand Dyrepark og "dyreparker ala Russland" der dyrene har liten plass å boltre seg på og ofte står i trange bur.

Er så enig med deg at jeg ikke trenger si det på noen annen måte.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:41   #34
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, men det er masse kyr som står mye på bås. Det er riktignok veldig lenge siden jeg var i en kufjøs, men da sto kyrene på bås hele vinteren. Da er det så trangt at de ikke kan snu seg, de står i en liten bås. Nå kan det selvfølgelig hende at ting har forandret seg, hvis du vet noe om det er det fint om du opplyser meg.

Ja, og derfor er det riktig å mishandle dyr på sirkus? Jeg sier ikke at problemet ikke eksisterer andre steder, jeg bare skjønner ikke hvordan det kan forsvare dyrehold på sirkus? Men bare for å skjønne deg litt bedre, synes du det er forskjell mellom å ha dyrehold for matens del, og bare for underholdningens del?

Opprinnelig lagt inn av him

Burhøns finnes det også en masse av. Frittgående høns er så vidt jeg har forstått på folk som holder høner også helt horribelt. For fjærkre er det - så vidt jeg vet - bare økologisk dyrehold som man mener er OK for fjærkreet. Stemmer ikke dette?

Jo? Jeg holder meg unna fugl pga dette, og kjøper bare økologiske egg fra frittgående høns, men hva har det med saken å gjøre?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:43   #35
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Har aldri vært på sirkus, men har vært i noen dyreparker.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:44   #36
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Sirkus er helt bånn.

Det er sånne hovedstedsdyreparker også, hvor dyrene er helt tatt ut av sin opprinnelige samenheng og puttet i betongbur med grønt slimete vann og mangel på skygge (Berlin, Køben osv). Vi forvillet oss også inn i en dyrepark forkledd som naturreservat på Mallorca. Gud så trist. Jeg orket ikke være der mer enn noen minutter før jeg stakk. Blir enda deppa når jeg tenker på de flotte dyrene med de grusomme forholdene

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:09   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Jeg skjønner ikke hvorfor man må dra inn alt annet som er like ille eller verre enn sirkus. Alltid må alt sammenlignes med noe annet? Kyr på bås og fjærkre har det ille, derfor kan man like gjerne også gå på sirkus? Siden man først røyker så kan man bare bli alkoholiker også?
Det er vel bare å holde seg langt unna sirkus med dyr, så støtter man ikke dritten!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:28   #38
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg går ikke på sirkus med dyr nei, det tar jeg sterk avstand fra. Når det gjelder dyreparker så synes jeg det er forskjell på feks. Kristiansand Dyrepark og "dyreparker ala Russland" der dyrene har liten plass å boltre seg på og ofte står i trange bur.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:28   #39
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Har ikke vært på sirkus ennå, og har egentlig ikke tenkt noe over det. Når det gjelder Dyreparker, så kommer vi garantert til å gå i Dyreparken i Kristiansand!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:36   #40
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

De 3 eldste ungene her har vært på sirkus 1-3 ganger, (jeg var med ene gangen bare) mener å huske at et av sirkusene var uten dyr (ikke det jeg var med på)

Av dyreparker så har vi vært i både Kristiansand og Amadeus parken. det jeg har sett der så ser det ut som om dyrene har det bra.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no