Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-07, 23:38   #41
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av him, her.


Det synes ikke jeg. Jeg synes at dyreplageri er det når dyrene lider under behandlingen de får. Om det ivaretar menneskenes interesser eller ikke er for meg uvedkommende.

Så da burde du jo være imot sirkus? Den manglende bevegligheten bør vel være nok? Dyrevernloven fastslår at det skal tas hensyn til dyrs instinkter og naturlige behov. Det eksisterer også et generelt forbud mot å vise frem dyr for underholdningens skyld, samt å huse eksotiske dyr. Sirkusene får dispensasjon fra disse forbudene også. Og hvilke forhold lever de under? De har ikke muligheten til å leve ut noen av sine naturlige behov.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Som jeg sa i det første innlegget mitt er jeg klar over at et av de største problemene med elefanter i sirkus er bevegelsesfriheten. Dette med at man piske elefanter mener jeg bare er tull. Hester er også flokkdyr. De må ikke piskes for at de skal dresseres.

Og hvordan kan du mene at det bare er tull? Dyrene i norske sirkus er ofte kjøpt eller lånt fra utenlandske sirkus eller fra utenlandske trenere. Disse dyrene blir trent opp med like brutale metoder som dyr til sirkus i andre land.


Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, det har jeg ikke sagt heller. Det jeg sier er at jeg bryr meg ikke om dyreholdet er privat, indistruelt eller i sirkus. Jeg bryr meg om velferden til dyrene - ikke hvor de er eller hva de gjør. Jeg er også klar over at det er problemer med sirkus, men jeg mener at en del av de problemene kunne ha blitt løst med et bedre regelverk og kontroll. På samme måten som det at sauer sulter i hjel på båsen er underlagt et reglerverk og en kontroll.

Jeg antar at du er vegetarianer ettersom du motsetter deg dyrehold for matens del også? Det eksisterer krav til dyrehold i Norge, men hvorfor sirkus er fritatt regelverket er for meg helt uforståelig.


Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget mitt er at det er ikke tvil om at det er uakseptable forhold for mange dyr på sirkus - og elefanter spesielt. Spørsmålet mitt er heller om det er sirkusholdet i seg selv som er problemet, eller om det er kontrollmulighetene og rammeverket. Jeg heller til den siste forklaringen.

Hvordan tenker du at det skal foregå? Hvis vi sier at sirkuset er på flyttefot halve året, hvordan kan sirkuset ivareta dyrets interesse?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:40   #42
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Denne tråden er litt av et sirkus

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:41   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Denne tråden er litt av et sirkus

Men hvor dyriske er vi, tro?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:42   #44
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg klarer ikke å drepe en veps en gang, for jeg synes så synd på den. Det eneste levende vesenet jeg klarer å drepe er mygg.

Her er det motsatt, jeg dreper ikke mygg og fluer, truer mannen med at jeg skal bli en flue i mitt neste liv og irritere han han kverker både fluer og mygg, da det gjelder veps derimot så løper han av gårde (han er redd fordi flere i familien hans er allergiske og han har sett reaksjoner hos dem) , men den kan jeg klemme i hjel med hendene,

Klarer sjeldent å holde meg til tema, men må fortelle da jenta her var litt i underkant av to år. da kom hun med en levende veps i hendene, hun holdt den i vingene. pappan hennes ba henne slippe den fordi den kunne stikke henne, da sa hun ingen fare pappa, jeg holder den i håndtaket jeg.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03

Sist redigert av Mor til 4 : 26-02-07 kl 10:02.
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 07:40   #45
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Skremmern: Jeg har ikke tid til å svare utfyllende, men jeg ville bare prøve og gjenta poenget mitt.

Jeg personlig bryr meg ikke om dyrene blir laget pels av, mat av, brukt til underholdning, kos eller forskning - så fremt de har det bra. Jeg mener det er mulig å sikre et bra dyrevern - uavhengig av hva "bruksområdet" er. Forskning er kanskje unntaket. Jeg mener at dyrehager er et utmerket eksempel på det. Tidligere var dyrehager rene fengslene for dyrene og i en av dyrehagene jeg har vært, mener jeg enda det var slik (Østersund). Men jeg har også vært i Polar Zoo, som jeg mener er helt OK for dyrene. Dyrene har bra areal, mulighet for å skjerme seg, de yngler (typisk tegn for dyr i fangenskap at de har det bra) og de opptrer adekvat for sin art.

Jeg mener at sirkus, pelsdyrnæring, husdyrhold er på akkurat samme måte. Vi bør ikke angripe selve konseptet sirkus, men konsentrere oss om at dyr i sirkus får det bra.

Når jeg trekker sammenligning med andre arter (som feks kyr i bås hele vinteren) er det ikke for å si at: "Gud, vi tortuerer jo kuene, hvorfor ikke torturere elefantene?". Jeg bruker dette for å sette spørsmålstegn ved de kriteriene som du mener må oppfylles for dyrevelferd (det var du som brakte kyrene inn i diskusjonen, ved å si at de gikk ute og gresset og det var OK. Dette stemmer ikke med min opplevelse - som riktignok er gammel - av husdyrhold. Jeg tok altså opp vilkårene for husdyr fordi du brakte kyr og høns på bane. Ikke fordi jeg mener at husdyrhold generelt er så ille at alle bør bli vegetarianere.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 08:54   #46
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Jeg går ikke på sirkus, og aller helst ikke i dyreparker. Jeg liker ikke å se dyr som er innesperret, det kan godt være de har det fint, men jeg liker ikke å se det likevel. Selv når vi er på Langedrag så får jeg vondt i magen av å se de ville dyrene bak gjerder. I fjor våres var vi på Skansen i Stockholm, de stakkars dyrene der så helt vanskjøttet ut. Fem jerv i en trang innhegning og elg som så helt neddopede ut. Det er verken spennende eller underholdende etter min mening.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 10:01   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vi bør ikke angripe selve konseptet sirkus, men konsentrere oss om at dyr i sirkus får det bra.

Eller kuttes ut? Så lenge dyr på sirkus aldri vil få det bra (logisk tankegang) så bør det kuttes UT! Når jeg leser tankegangen din så skjønner jeg at du mener at det er greit med sirkusdyr, så lenge de har det bra. Men jeg er voldsomt uenig i tankegangen din og mener at selv om vi mennesker står høyest på rangstigen (desverre for planeten) så betyr ikke det at vi kan bruke dyrene til akkurat det som måtte passe oss. Jeg mener det er totalt uetisk å bruke dyr der man ikke trenger det, feks. til pels eller underholdning, samme hvor "bra" de måtte ha det. Vi kan/skal bruke av naturressursene, men dette mener jeg er misbruk. Jeg vet du er uenig, og det skjønner jeg ikke, men det får du selvsagt lov til å være.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 10:24   #48
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Vi går ikke på sirkus med dyr.
Når det gjelder dyreparker, tar vi mer enn gjerne ungene med til Polar Zoo. Vi kommer nok til å ta dem med til dyreparken i Kristiansand også, dersom anledningen byr seg. Dyrefengsler kommer vi ikke til å ta ungene med til.

  Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 10:29   #49
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eller kuttes ut? Så lenge dyr på sirkus aldri vil få det bra (logisk tankegang) så bør det kuttes UT! Når jeg leser tankegangen din så skjønner jeg at du mener at det er greit med sirkusdyr, så lenge de har det bra.

Du har forstått meg riktig.
Og selvsagt kan vi være uenig, men jeg synes det er viktig at man vet hvorfor man er uenige.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 11:24   #50
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Jeg går ikke på sirkus, men har sendt datter m faren, Hun har skjønt hvorfor og har sagt" du syns det er mishandling du" og ja det gjør jeg.

Liker ikke dyreparker heller, var i Kristiansand i fjor, men det var ikke for dyrene sin skyld, men Sabeltann og Kardemommeby. Selv om det så ut som om de "ville norske dyrenen" så ut til å ha ganske god plass, hvertfall noen av de.

Men grunnen til at jeg syns at det er dyremishandling er for at dyrene ikke har det som om de skulle være frie. Det er det optimale for hvert dyr.

Det er sikkert noe galt i tankegangen min, for jeg plages ikke av dyr i bås over vinteren. Men jeg kjøper bare helst økologiske egg.

Dyrehold styres vel av hvert lands lover,men jeg syns det skulle vært strengere, mer oppfølging, og mye strengere straffer for vanskjøtsel!! Og lavere grenser for å bli fratatt dyr, og for aldri å få holde dyr mer.


Sist redigert av turi : 26-02-07 kl 16:37.
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 16:06   #51
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg går ikke på sirkus, og aller helst ikke i dyreparker. Jeg liker ikke å se dyr som er innesperret, det kan godt være de har det fint, men jeg liker ikke å se det likevel. Selv når vi er på Langedrag så får jeg vondt i magen av å se de ville dyrene bak gjerder.

Omtrent som jeg følte da jeg var med barnehagen på gårdsbesøk. Kyrne sto bundet i trange spiltau og de hadde bare betong å ligge på. Betongen var tilgriset og det var såvidt de klarte å legge seg ned fordi tauet var så kort.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no