Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-13, 21:21   #341
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, altså, hva som sårer kan jo være så mangt, det er ikke så mye hva som sårer folk og ikke, jeg diskuterer. Jeg tenker jo at når en person sier hun er fra Bergen og i tillegg snakker bergensk, så har vi ganske mye å snakke om i utgangspunktet. "Oi, så kult, hvor i Bergen er du fra?" "Ah, Fana! Gikk du også på Smørås skole?" osv. Jeg tenker også at situasjoner lik de Lisa refererer til skal bli så vanlige at folk ikke engang tenker over at de ikke er helt like, ikke fordi det ene er bedre enn det andre, eller fordi noe er tabu, men fordi det bare er sånn.

Jeg kommer nok aldri til å ikke tenke over sånt, jeg ser alltid etter familielikheter. Jeg tenker jo over det på alle. Ikke bare de med brun hud.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:22   #342
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Ok.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:23   #343
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Enkelte ganger er det også bedre vil jeg tro at folk spør enn å ikke spørre om både opphav og religion. Det er påfallende mange som regner med at folk med visse utseendemessige trekk og navn ikke spiser svinekjøtt eller feirer jul.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:27   #344
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hvorfor er folk i utgangspunktet så dumme at de må spørre når ungen er klin lik meg? Må man se hudfarge og automatisk tenke a,b og c? Kan man ikke prøve se forbi hudfarge og til og med se at et brunt barn ligner på en hvit mor?

Vel. Jeg får høre at eldstemann likner på meg og at yngstemann likner på eksen. Jeg skriver det på kontoen for "sånn man tror jeg vil bli glad for å høre". Når det er sagt så vet jeg ganske mange adopterte barn som er til forveksling like sine adoptivforeldre (særlig av de jeg kjenner fra Colombia). Når man får fakter i tillegg, så kan likheten bli stor. Mens min kjæreste ikke er veldig lik sine to.

Og nei, man trenger ikke ha foreldre fra et annet land om man ser mørk ut. Men man vil ha aner fra er annet land. Og hva er galt med det?! Noen vil helst være norsk, andre setter pris på å identifisere seg med det lander man ble født i. Eller har aner fra. Det er jo bare å se på det programmet om amerikanere som finner sine norske røtter!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:30   #345
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Enkelte ganger er det også bedre vil jeg tro at folk spør enn å ikke spørre om både opphav og religion. Det er påfallende mange som regner med at folk med visse utseendemessige trekk og navn ikke spiser svinekjøtt eller feirer jul.

Som jeg gjorde da vi skulle feire bursdag. Så tenkte jeg at jeg burde dobbeltsjekke. Og han jeg spurte ble fornærma. . Og da var det ikke en gang ham jeg lurte på, men en nabo av ham, som ikke var til stede. Så
Da blir det jo damend If you do, damend If you don't.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:31   #346
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og nei, man trenger ikke ha foreldre fra et annet land om man ser mørk ut. Men man vil ha aner fra er annet land. Og hva er galt med det?! Noen vil helst være norsk, andre setter pris på å identifisere seg med det lander man ble født i. Eller har aner fra. Det er jo bare å se på det programmet om amerikanere som finner sine norske røtter!

Men hva når man ikke har noen "røtter" i "moderlandet", Milfrid?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:33   #347
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hvis jeg var hårsår nå så skulle jeg kanskje tenkt at det du sier betyr at du mener at det er mindre verd å være adoptert enn å være egenfødt, siden det irritert deg at noen tror det. Men jeg ver jo at det ikke er det du mener. Eller rettere sagt, jeg velger å tro at du ikke mener det. Og sparer meg å hisse meg opp.

Mange tror jeg har en mørk mann når de ser minstemann. Det er helt ok for meg. Mange ser lenge på meg og kjærsten når vi er ute med våre fire brune barn, all den tid vi begge er blonde og blåøyd. De tenker nok adopsjon, for å si det sånn. Jeg måtte, på tegnspråk mer eller mindre, forklare ei russisk dame hvordan det kunne ha seg at vi hadde disse fire barna. Jeg forstår jo folk lurer.

Vet du det du hinter her i første paragraf er faen meg så hinsides lavmål at jeg ikke gidder med. Du får velge å tro akkurat hva du vil.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:33   #348
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hvis jeg var hårsår nå så skulle jeg kanskje tenkt at det du sier betyr at du mener at det er mindre verd å være adoptert enn å være egenfødt, siden det irritert deg at noen tror det. Men jeg ver jo at det ikke er det du mener. Eller rettere sagt, jeg velger å tro at du ikke mener det. Og sparer meg å hisse meg opp.

Mange tror jeg har en mørk mann når de ser minstemann. Det er helt ok for meg. Mange ser lenge på meg og kjærsten når vi er ute med våre fire brune barn, all den tid vi begge er blonde og blåøyd. De tenker nok adopsjon, for å si det sånn. Jeg måtte, på tegnspråk mer eller mindre, forklare ei russisk dame hvordan det kunne ha seg at vi hadde disse fire barna. Jeg forstår jo folk lurer.

Vet du det du hinter til her i første paragraf er faen meg så hinsides lavmål at jeg ikke gidder med. Du får velge å tro akkurat hva du vil.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:34   #349
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Men hva når man ikke har noen "røtter" i "moderlandet", Milfrid?

Er det krise å da bare forklare det? Man kan da virkelig ikke ta høyde for alle varianter. Tar man feil, ja så får man høre det da.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:37   #350
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Når man ikke ønsker å ha noen røtter mener du? Eller hva tror du jeg mener med røtter? Alle familier har jo sin opprinnelse fra er sted, og så er det jo opp til en selv hvor interessert man er i dette. Noen er, andre er ikke. Jeg har en av hver. Eldstemann er veldig opptatt av opprinnelse, minstemann bryr seg ikke i det hele tatt. De som deltar i tv-programmet er folk som bryr seg,
Det betyr jo ikke at hver eneste amerikaner mer norske aner drømmer om å dra til Norge og spore opp tippoldefarens slekt.

Jeg mener ikke at man har fysiske røtter i er annet land.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:37   #351
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Eller psykiske for den saks skyld. Men noen har det.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:40   #352
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vet du det du hinter til her i første paragraf er faen meg så hinsides lavmål at jeg ikke gidder med. Du får velge å tro akkurat hva du vil.

Om jeg hinter til hva? Jeg hinter ikke til noe som helst. Jeg sier rett ut at jeg kunne valgt å tolke det du sier sånn, om jeg leste med vrange briller. Men jeg kjenner deg godt nok får FP til å vite at det er ikke det du sier.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 21:59   #353
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Nå er ikke jeg Lisa, men svarer lell.

Jeg går ikke ut fra at det er ondskap eller tar ting opp i verste mening. Da ville jeg blitt skikkelig sur på han som kalte meg en "mørk skjønnhet", mens han tok på håret mitt. (Som ikke engang har min opprinnelig hårfarge.)

Herregud, det minner meg om en tidligere kollega som en gang for mange år siden fortalte meg at han hadde begynt å date en jente. "Så hyggelig!", sa jeg. "Fortell mer om henne!". Han, med intenst begeistret stemme: "Hun er MULATT!!!! " (og så ikke mer info. Det var visst de viktigste)



Jaja, de er gift i dag, så enten var han mer taktfull overfor henne, eller hun var mindre lettsjokkert enn meg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:01   #354
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:52   #355
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Alt mulig kan jo såre. Jeg har kuttet ut frisøren min etter siste besøket der, da det første hun sa da jeg kom inn døra var: "Heisan! Hvor mange prosent jobber du nå?" Jeg bare orker ikke. Tre timer med helse og jobb er mer enn jeg takler, selv om jeg vet at hun ikke mener å såre. Hun trenger vel bare et samtaletema.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 23:05   #356
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Ja, vi har alle våre "såre tær". Jeg har også mine. Og de blir selvføgeliglig ikke mindre såre av at jeg vet at ingen tråkker på dem av ond vilje.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 11:30   #357
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes ikke hva de legger i det selv, har så mye å si, selv om det opplagt er verre med onde, slemme og uvelmenende mennesker, absolutt.

Jeg kunne ønske at folk flest kunne tune inn i virkeligheten, og ikke bare sitte i godstolen på det beste stedet på kloden, med søndagskaffen og de blendahvite vennene og familiemedlemmene de voks opp med, som de gomler vafler og brunost med, samtidig som de mumler og jatter overfladisk om verdensnyheter og forferdelige utlendinger som stjeler og raner og bæsjer i skauen, og bare sånn halvveis følger med på hva som skjer rundt om i verden og ikke ta del eller innover seg noe som helst som kunne gitt dem innsikt og evne til refleksjon. For jeg savner refleksjon. At familiemedlemmet tenker gjennom sammenhenger og koblinger og hvorfor det er sånn, men ikke sånn og hvem vi er, og de, hva som er oss og alle.

Jah...

Jeg er enig i at Nordmenn lever i en lukket sfære hvor vi overhode ikke kjenner på utfordringene som finnes i svært mange andre deler av verden. Mange av trådene her inne, problemstillingene og diskusjonene viser jo nettopp det!

Men, det sagt, så hadde jeg personlig hengt meg svært lite opp i hudfargen på personene som ranet den 94-år gamle damen med rullator i Porsgrunn sentrum, eller det etniske opphavet til campingturistene som campet ulovlig utenfor Oslo Sentrum, og brukte skogholt og bekker i boligområder som toalett. De hendelsene er kjipe, uansett.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 11:49   #358
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg skjønner jo, at mye av diskusjonene dreier seg om settinger hvor man kanskje ikke kjenner de man snakker med SÅ godt, men jeg tar i hvertfall med meg at jeg skal være litt mer forsiktig også i andre sammenhenger. Jeg treffer primært ikke-etnisk norske kun i jobbsammenheng, og har tenkt (kanskje særlig som arbeidsgiver) at jeg nettopp skal passe på å vise tydelig interesse. For kultur, mat, høytider og andre ting. Ikke fordi jeg ikke tenker at de er mindre norske (ikke aller ER norske statsborgere heller for den saks skyld), men fordi jeg tenker at det å være nysgjerrig, er å vise respekt for deres opphav. For tiden har jeg 7 nasjonaliteter på jobb, i tillegg nordmenn, og det er fantastisk spennende å høre om alt fra ferievaner til bakgrunnen for at nettopp de havnet hos meg!

Leser diskusjonen med stor interesse, innspillene er nyttige

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 12:48   #359
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.


Jeg kunne ønske at folk flest kunne tune inn i virkeligheten, og ikke bare sitte i godstolen på det beste stedet på kloden, med søndagskaffen og de blendahvite vennene og familiemedlemmene de voks opp med, som de gomler vafler og brunost med, samtidig som de mumler og jatter overfladisk om verdensnyheter og forferdelige utlendinger som stjeler og raner og bæsjer i skauen, og bare sånn halvveis følger med på hva som skjer rundt om i verden og ikke ta del eller innover seg noe som helst som kunne gitt dem innsikt og evne til refleksjon. For jeg savner refleksjon. At familiemedlemmet tenker gjennom sammenhenger og koblinger og hvorfor det er sånn, men ikke sånn og hvem vi er, og de, hva som er oss og alle.

Jah...

Det du skriver her, Skremmern, er jeg veldig enig i. Evne, og ikke minst vilje, til refleksjon kan av og til være mangelvare i vår trygge, lille boble.

Samtidig tenker jeg at dette perspektivet godt blandet med alt Milfrid har sagt i de siste innleggene gir det beste resultatet. Det er et viktig og bevisst valg å tolke andre i beste mening. Som regel kan man trygt gjøre det, for uforstand kan være irriterende - men den prisen man selv betaler i form av sinne, irritasjon og bitterhet, blir fort for høy om man ikke kultiverer evnen til å ikke la stordelen av spørsmål og kommentarer gå rett inn i sine ømmeste punkt.

Det å ha det bra uavhengig av andres adferd gir en stor frihet og et lykkeligere liv. Om man stadig opplever seg som et offer for andres dumhet, uforstand og kanskje også onde vilje, blir livet en emosjonelt utslitende berg- og dalbane.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 14:21   #360
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Så man skal altså godta at fremmede gang på gang på gang på gang på gang stiller slike spørsmål og bare smile og godta fordi de "ikke mener noe vondt med det"?

Hvis ja, så synes jeg du skal lese det flere av oss skriver en gang til.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no