Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hengte ut sønnen?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 21:39   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hengte ut sønnen?

Kan man si det?

Jeg har sett det i diverse aviser i det siste, og syns det ser veldig snodig ut.

Hegnar hengte ut min 10 år gamle sønn, mener Stein Erik Hagen.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:44   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Hva er rart her, egentlig? Det går jo fint an å henge ut noen. Og siden henge tar objekt og er transitivt, bøyes det svakt (hengte) i fortid, mens den intransitive versjonen (jakka henger på spikeren) bøyes sterkt (hang).

Eller er det noe annet rart som jeg ikke ser?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:46   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Jeg ville sagt "hang". Hengte ser rart ut, gjør det ikke?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:48   #4
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg ville sagt "hang". Hengte ser rart ut, gjør det ikke?

Jeg tenker motsatt . Synes hang ville se rart ut?

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:49   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Nei, hengte er riktig her. Tinetoff forklarer greit hvorfor.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:53   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Ok. Da bøyer jeg "å henge" feil.
Jeg bruker: å henge - henger - hang - har hengt
Hvor kommer hengte inn?

:lærevillig:

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:55   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Henge er et parverb som kan bøyes både sterkt og svakt, så bøyinga di over er ikke gal. Det er bare at den ikke er riktig i alle sammenhenger.

Du bruker svak bøying (hengte) når i setninger med objekt og sterk bøying (hang) i setninger uten objekt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:57   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ok. Da bøyer jeg "å henge" feil.
Jeg bruker: å henge - henger - hang - har hengt
Hvor kommer hengte inn?

Det er sånne, hva heter det, tvillingverb, eller noe slikt. Nei, parverb (som Stompa sier). Ett transitivt svakt verb ("Jeg hengte jakken på veggen"), og ett intransitivt sterkt verb ("Jakken hang på veggen").

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:58   #9
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Henge er et parverb som kan bøyes både sterkt og svakt, så bøyinga di over er ikke gal. Det er bare at den ikke er riktig i alle sammenhenger.

Du bruker svak bøying (hengte) når i setninger med objekt og sterk bøying (hang) i setninger uten objekt.

Aha! Se der lærte jeg noe nytt i dag også.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:59   #10
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Min huskeregel på dette er en fra min tidligere jobb: "Sjefen smelte til ferievikaren så det smalt". Når jeg er i tvil, hjelper den!

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:59   #11
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Samme med brente-brant. Sånn i disse Brann-tider.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 22:02   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Jeg tror jeg generelt sliter med disse, for jeg syns setninger med smelte og brente også ser veldig rare ut.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 22:56   #13
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Er det det samme som der jeg reagerer på ordet "fryste" der jeg ville brukt "frosset"/"frosne", eller blander jeg fullstendig nå?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 23:07   #14
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Er det det samme som der jeg reagerer på ordet "fryste" der jeg ville brukt "frosset"/"frosne", eller blander jeg fullstendig nå?

Ja. Såvidt jeg kan se, så kan "fryse" i transitiv betydning ("man må fryse fisken med det samme den er fanget") bøyes svakt (fryse, fryser, fryste, har fryst), men i intransitiv betydning ("jeg fryser på fingrene" og "vannet fryser til is") må det bøyes sterkt (fryse, fryser, frøs, har frosset).

Men ifølge Norsk Ordbok så kan man alltid bruke sterk bøyning; man trenger aldri bruke "fryste", man kan godt si "jeg frøs fisken".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 23:14   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hengte ut sønnen?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men ifølge Norsk Ordbok så kan man alltid bruke sterk bøyning; man trenger aldri bruke "fryste", man kan godt si "jeg frøs fisken".

'Reddet av gong-gong-en. Phu. Det var nyss før jeg trodde jeg måtte redefinere hele ordbruken min.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no