Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Oppe og åpen

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-07, 12:23   #1
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Oppe og åpen

Er det flere som bruker ordet "oppe" når ting er åpent? Kommer det av open, eller er det bare en vane?

"Vinduet é oppe". "Døra sto oppe".

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 12:27   #2
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppe og åpen

Jeg gjør det og har blitt utsatt for mye flisespikking fra andre. Sier nesten alltid: "Vinduet er oppe" selv om jeg vet at det er feil.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 12:31   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppe og åpen

De sier det mye her jeg bor, men det finnes jo ikke regler på dialekt? Skriftlig blir noe helt annet. Selv sier jeg "åbent".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 12:37   #4
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Oppe og åpen

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De sier det mye her jeg bor, men det finnes jo ikke regler på dialekt? Skriftlig blir noe helt annet. Selv sier jeg "åbent".

Sier også åbent istendenfor åpent, men når jeg tenker meg om så sier jeg vel kansje oppe også... som feks: "dørå sto oppe når eg kom"
Men mest av alt bruker jeg "oppe" når jeg sier feks: "hu sidde oppe i stuå"

Jepp så sånn er det..

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 12:37   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppe og åpen

Jeg sier det ofte, ja, jeg kan godt be noen om å "ta opp vinduet" eller "la døra stå oppe". Jeg vet ikke om det er feil å skrive det - man kan både "sette opp" og "bryte opp" en dør, men om man deretter kan si at den "er oppe", det vet jeg jammen ikke helt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 12:38   #6
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppe og åpen

Det jeg snakker kalles ikke en dialekt, men en sosiolekt. *urettferdig* Tror det er ganske vanlig på oslo-mål å si det "døra er oppe". Mulig det rett og slett er slurv, siden det er lettere og raskere å si oppe enn åpent.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 12:38   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppe og åpen

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Sier også åbent istendenfor åpent, men når jeg tenker meg om så sier jeg vel kansje oppe også... som feks: "dørå sto oppe når eg kom"
Men mest av alt bruker jeg "oppe" når jeg sier feks: "hu sidde oppe i stuå"

Men da mener du neppe at hun sitter i stuen og er åpen?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 12:41   #8
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Oppe og åpen

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men da mener du neppe at hun sitter i stuen og er åpen?

joda





Neida...

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 14:25   #9
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppe og åpen

Det kan jeg nok godt finne på å si, ja. Men aldri skrive, selvsagt.

I et hybelhus jeg bodde i mine unge år, var det dusj i kjelleren. Sikkert på grunn av dårlig ventilasjon hadde vaktmesteren skrevet med store bokstaver på døren:

Døra skal stå oppe etter bruk!

Jeg hadde ikke bodd der lenge før jeg ikke klarte å dy meg, men måtte føye til en liten undertekst:

Hvilken etasje skal den stå i?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 14:54   #10
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppe og åpen

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg sier det ofte, ja, jeg kan godt be noen om å "ta opp vinduet" eller "la døra stå oppe". Jeg vet ikke om det er feil å skrive det - man kan både "sette opp" og "bryte opp" en dør, men om man deretter kan si at den "er oppe", det vet jeg jammen ikke helt.

Å ja - og det går helt fint an å be noen om å "lefse opp", "flekke opp" og "flense opp" en dør eller et vindu også.
Hvertfall når det er jeg som ber om det.

Men skriftlig?
Da heter det "døra er åpen".

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 14:55   #11
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppe og åpen

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men da mener du neppe at hun sitter i stuen og er åpen?

Og hvis hun sitter i stuen og er åpen, bør de nok ringe jordmor snart.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 15:27   #12
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppe og åpen

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Det kan jeg nok godt finne på å si, ja. Men aldri skrive, selvsagt.

I et hybelhus jeg bodde i mine unge år, var det dusj i kjelleren. Sikkert på grunn av dårlig ventilasjon hadde vaktmesteren skrevet med store bokstaver på døren:

Døra skal stå oppe etter bruk!

Jeg hadde ikke bodd der lenge før jeg ikke klarte å dy meg, men måtte føye til en liten undertekst:

Hvilken etasje skal den stå i?

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 15:39   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppe og åpen

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg hadde ikke bodd der lenge før jeg ikke klarte å dy meg, men måtte føye til en liten undertekst:

Hvilken etasje skal den stå i?

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=26417

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 15:56   #14
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppe og åpen

Er det ikke: Ope og åpent da?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 16:01   #15
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppe og åpen

Jeg sier oppe, men skriver åpen. Dialekta som er slik, vil je tru.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no