Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Fleece og statisk elektrisitet

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-23, 09:36   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fleece og statisk elektrisitet

Dette er kanskje et superteit og veldig pinlig spørsmål, men jeg ble liggende i natt og tenke på dette.

Jeg har et fleeceteppe som jeg kun bruker i senga når det er veldig kaldt. Husker ikke helt hvorfor jeg kjøpte det i sin tid, jeg liker ikke fleece, men det er lett å vaske, og jeg legger det oppå dyna hvis rommet er veldig kaldt om vinteren.

Jeg vet jo godt at fleece kan være veldig statisk, og jeg er vant til at det både knitrer og spraker, som også andre materialer kan gjøre. Men jeg stusser på omfanget av det, for i natt hadde jeg en merkelig(?) opplevelse.

Rommet er fullstendig mørkt, det er jo beksvart ute for tiden, og vi har i tillegg lystette gardiner. Jeg fikk ikke sove, og drev og balet med dyna og teppet. Det knitret godt. Plutselig så jeg masse lys. Jeg vil ikke engang si «lysglimt», selv om det jo var det det var, for hvert glimt varte forunderlig lenge. Jeg skjønte faktisk først ikke hva dette var, men så fant jeg jo ut at jo mer jeg ristet på teppet, jo mer lyste det. Det var mange lys, flere jo mer jeg ristet, og de var underlig store, varte langt over et sekund hver, og de var helt hvite. Det var helt merkelig å se på.

Jeg forstår jo hvorfor dette oppstår, men jeg ble veldig forbauset over omfanget.

Er det noen som har opplevd lignende, og kan teppet i verste fall selvantenne?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 09:42   #2
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Jeg tror det skal litt til før selvantenning, ja. Ønsk deg et teppe i ull til jul, du .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 09:57   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg tror det skal litt til før selvantenning, ja. Ønsk deg et teppe i ull til jul, du .

Jeg har mange ulltepper. Men jeg liker best dette fleeceteppet akkurat i senga. Brukes ikke mange dager i året.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 11:35   #4
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Jeg har sett det samme, men med klær. Jeg bruker mye ullundertøy, og det blir ofte statisk elektrisitet mellom ullen og tøyet jeg har over. Da blir det gjerne både spraking og lysglimt når jeg kler av meg.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 12:09   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Jeg opplever også ofte spraking i klær, særlig når jeg tar dem av meg. Helt uten å bruke fleece. Men jeg har aldri sett lys, tror jeg. Og iallfall ikke i dette omfanget. Lysglimtene var så lange.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 12:17   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Var sengetøyet under i akryl eller pokyester, kanskje?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 12:22   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Var sengetøyet under i akryl eller pokyester, kanskje?

Overhodet ikke. Kun bomull her.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 12:51   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Det er jo vanlig at statisk elektrisitet lyser i mørket. Hvor lenge glimtene varer har jeg aldri reflektert over. Men i en søvnløs natt hadde jeg garantert også begynt å tenke på brannfaren i det.

Fun fact1: Det lyser for øvrig også av konvolutter, der man kan rive dem opp i limet (sånne med klistrelim, ikke til å slikke på).
Fun fact2: Kvinner får mer støt i overgangsalderen, fordi hormonubalansen også gjør noe med kroppens elektrisitet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 13:04   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Jøss.

Det var så enormt med lys.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-23, 23:39   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fun fact2: Kvinner får mer støt i overgangsalderen, fordi hormonubalansen også gjør noe med kroppens elektrisitet.

Det er ikke noe moro med det, tenk! Jeg gruer meg hver gang jeg skal ut av kontoret og må ta i dørklinka. Jeg holder jo på å mørklegge bygget!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-23, 00:31   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Kanskje ikke rådet man vil ha, men jeg bruker altså litt skyllemiddel både ved vask av ull og fleece. Lite spraking da.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-23, 09:42   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Har man hatt hormonubalanse hele livet, hvis det normale er å få små elektriske støt?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-23, 09:51   #13
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 916
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo vanlig at statisk elektrisitet lyser i mørket. Hvor lenge glimtene varer har jeg aldri reflektert over. Men i en søvnløs natt hadde jeg garantert også begynt å tenke på brannfaren i det.

Fun fact1: Det lyser for øvrig også av konvolutter, der man kan rive dem opp i limet (sånne med klistrelim, ikke til å slikke på).
Fun fact2: Kvinner får mer støt i overgangsalderen, fordi hormonubalansen også gjør noe med kroppens elektrisitet.

What! Er det derfor jeg til stadighet får støt når jeg lukker igjen bildøra og at det samme aldri skjer med samboeren min!!! Jeg har sagt at det må være noe galt med elektronikken i bilen. Jeg er 40, og dette har begynt det siste året. Kanskje overgangsalderen er på vei.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-23, 10:40   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Plingo: Det kan ha noe med klærne man har på seg å gjøre og tror jeg. Jeg hadde en didriksonjakke jeg brukte mye, og hver bidige gang jeg hadde den på meg i bilen fikk jeg støt når jeg tok i døra. Kjøpte en ny og ga bort den andre, og det har ikke skjedd siden.

Her er det forøvrig mange tips til hvordan få bort statisk elektrisitet fra klær.
https://www.goodhousekeeping.com/uk/...ic-in-clothes/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 23-10-23 kl 12:43.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-23, 10:43   #15
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Opprinnelig lagt inn av Plingo, her.

What! Er det derfor jeg til stadighet får støt når jeg lukker igjen bildøra og at det samme aldri skjer med samboeren min!!! Jeg har sagt at det må være noe galt med elektronikken i bilen. Jeg er 40, og dette har begynt det siste året. Kanskje overgangsalderen er på vei.

Hold i metallet på bildøren samtidig som du setter foten i bakken før du går ut av bilen, så slipper du en del av disse sjokkene.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-23, 12:01   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fleece og statisk elektrisitet

Jeg har ikke klær på i senga. *deler*

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no