Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-07, 08:09   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Når man skriver norsk så skal man bruke punktum etter forkortelser. Dette skaper litt bryderi, f. eks. så kan man ikke bruke trippelklikk i Word for å markere hele setningen. I tillegg fungerer ikke funksjonen med stor bokstav etter punktum.

Hvorfor skal man bruke punktum? Jeg skjønner selvsagt at det er for at man skal se at det er en forkortelse, men på svensk skal man ikke gjøre det og det skaper ikke noen problemer, man skjønner at t ex betyr till exempel osv. Er det noen som vet om det finnes noen planer om å endre dette?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 08:28   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Punktumene er der for å vise at det er en forkortelse, og det er ingen planer om å endre det. (Jeg synes ikke at Word skal diktere norsk rettskrivning, akkurat.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 08:38   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

(Jeg synes ikke at Word skal diktere norsk rettskrivning, akkurat.)

Det er jeg enig med deg om, men det gjør faktisk ting litt enklere og jeg merker selv at det fungerer minst like bra å lese tekst med forkortelser uten punktum som med.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 08:49   #4
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Min løsning har vært å bruke minst mulig forkortelser. Som regel er en tekst bedre å lese når ting er skrevet helt ut. Syns jeg ihvertfall.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 09:16   #5
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det er jeg enig med deg om, men det gjør faktisk ting litt enklere og jeg merker selv at det fungerer minst like bra å lese tekst med forkortelser uten punktum som med.

"Det er jeg enig med deg i". :spikker:

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Min løsning har vært å bruke minst mulig forkortelser. Som regel er en tekst bedre å lese når ting er skrevet helt ut. Syns jeg ihvertfall.

Det er jeg enig med i.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 09:19   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er jeg enig med i.

Enig med i? :spikker:

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 09:19   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

"Det er jeg enig med deg i". :spikker:

Takk, preposisjoner er ofte ganske forskjellige på svensk og norsk og jeg sliter fortsatt med det. Jeg blir bare fornøyd om noen spikker litt. Forresten så burde vi ha en :spikker: smiley.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 09:22   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Preposisjoner er noe av det vanskeligste som finnes å lære seg på et nytt språk. Det kan være problematisk nok på morsmålet sitt. (Og en spikkesmiley burde vi definitivt hatt, ja.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 09:24   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Punktumene er der for å vise at det er en forkortelse, og det er ingen planer om å endre det. (Jeg synes ikke at Word skal diktere norsk rettskrivning, akkurat.)


Men var det ikke en stund det var lov til å kutte ut noen av disse punktumene? Men at det ble endret igjen?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 09:24   #10
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Min løsning har vært å bruke minst mulig forkortelser. Som regel er en tekst bedre å lese når ting er skrevet helt ut. Syns jeg ihvertfall.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 09:38   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men var det ikke en stund det var lov til å kutte ut noen av disse punktumene? Men at det ble endret igjen?

På engelsk er det nå begynt å kuttes ut mer og mer, i følge min gamle lærer. :fårvirret:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 15:17   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men var det ikke en stund det var lov til å kutte ut noen av disse punktumene? Men at det ble endret igjen?

Jo, du har helt rett. Språkrådet skriver følgende i spørsmål-svar-seksjonen sin:

Sitat:

Hva er bakgrunnen for at det igjen er obligatorisk med punktum i de fleste forkortinger, og hvordan er reglene?

Svar:
Bakgrunnen for vedtaket om omgjøring av reglene for punktum i forkortinger (februar 1999) var bl.a. påtrykk fra statsinstitusjoner som gjerne ville ha en ensarta praksis i stortingsdokumenter og andre offentlige dokumenter. Når slike rettskrivingsspørsmål overlates til den enkeltes skjønn, blir det ofte mye veksling og uryddighet i dokumentene. Etter vårt inntrykk har folk flest holdt seg til det systemet som nå er fastsatt, dvs. at forkortinger enten skal ha punktum, eller de skal ikke ha punktum. Med punktum i forkortinger blir det et mer ryddig skriftbilde. Det er f.eks. lettere å skjelne mellom bl.a. og bla enn mellom bl a og bla i løpende tekst. I ordbøker og opplistende publikasjoner kan en bruke forkortinger uten punktum for å spare plass. Regelen som nå er tatt bort (at punktum kan sløyfes i forkortinger når det ikke er fare for misforståing), kom i midten av 1970-åra. Det har ikke vært noen entydig tendens i retning av å sløyfe punktumer i stadig større grad. Mange har holdt fast på å bruke punktumer. Mål-, vekt- og myntenheter skal fremdeles skrives uten punktum: cm for centimeter, dl for desiliter, kr for krone osv.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:43   #13
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Enig med i? :spikker:

Ævda! Var litt rask der, gitt.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Takk, preposisjoner er ofte ganske forskjellige på svensk og norsk og jeg sliter fortsatt med det. Jeg blir bare fornøyd om noen spikker litt. Forresten så burde vi ha en :spikker: smiley.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:13   #14
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men var det ikke en stund det var lov til å kutte ut noen av disse punktumene? Men at det ble endret igjen?

Jo, og det var ganske pinlig da jeg for noen år siden lærte 20 advokatsekretærer forkortelser uten punktum etter at reglene ble endret. Stol ikke alltid på de første treffene når du googler ...

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:06   #15
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hvorfor skal man bruke punktum? Jeg skjønner selvsagt at det er for at man skal se at det er en forkortelse, men på svensk skal man ikke gjøre det og det skaper ikke noen problemer, man skjønner at t ex betyr till exempel osv.

Det stemmer ikke helt at man ikke skal bruke punktum på svensk. Språknämden anbefaler fortsatt bruk av punktum:

Sitat:

Punkter används för att visa att man har brutit av ett eller flera ord. I förkortningen t.ex. är det orden till och exempel som blivit avbrutna. Ibland används också mellanslag för att markera det, men punkter är tydligare.

Punkter används inte för sammandragsförkortningar som tfn eller nr. Då har man ju inte brutit av ordet, utan använt bokstäver även från mitten och slutet av det.

På den andre siden er det blitt veldig vanlig i Sverige å ikke bruke punktum. Her er en ganske forklarende artikkel.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:22   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor bruker man punktum etter forkortelse?

Takk da vet jeg mer, Mehmet. Jeg føler at de fleste ikke bruker punktum og det var det jeg lært på skolen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no