Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Kan katter bli demente?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-09, 23:19   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Kan katter bli demente?

Gamlemor blir 13 år i år. Nå i vinter har hun kun villet være inne. Hun er superkosete som alltid og fryktelig barnslig.
Det som har blitt veldig tydelig den siste tiden er at hun virker rett og slett litt surrete. Går rundt og kjefter, løper til badet for å få vann selv om jeg nettopp har vist henne at glasset hennes i dusjen er fullt. (ja, hun har rare vaner) Løper til døra og maser, men vil ikke ut osv.
Hun drikker dessuten ekstremt mye, noe som har fått meg til å tenke på både muligheten for nyreproblember og diabetes.
For to netter siden vekket hun storebror i huset ved å bite han i beinet, sånt er ikke ok ! Hun har også bitt både mamma,meg, minstemor og gubben helt umotivert.
Hun spiser godt, leker og koser ellers helt som før.
Må helt klart få den gamle damen til en veterinærsjekk.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 23:28   #2
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan katter bli demente ?

Høres det rart ut at hunder kan bli demente? Det er faktisk mye vanligere enn man tror. Demenstegn opptrer hos halvparten av hundene fra 8 års alder.
Dette står på dyreklinikken, så hvis hunder kan, kan vel katter også, stakkar pus!

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 23:32   #3
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan katter bli demente ?

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Høres det rart ut at hunder kan bli demente? Det er faktisk mye vanligere enn man tror. Demenstegn opptrer hos halvparten av hundene fra 8 års alder.
Dette står på dyreklinikken, så hvis hunder kan, kan vel katter også, stakkar pus!

Ja, jeg har vondt av henne. Akkurat nå sover hun på brystet mitt her. Tanken på at hun kanskje ikke har det bra lenger er fæl, har hatt henne i 12 år. Dersom hun faktisk er i ferd med å bli syk skal hun få slippe å lide i allefall, det er jo min plikt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 23:36   #4
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan katter bli demente ?

Huff ja det er ikke gøy, men ja det er en plikt vi som dyreeiere har, at de skal få slippe å lide.
Akkurat et år siden jeg måtte avlive min kjære kjære hund

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 00:14   #5
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan katter bli demente ?

Det kan jo være noe annet som plager henne. UVI for eksempel. Har hørt at katter kan oppføre seg merkelig om de har det. Ta henne med til en sjekk hos veterinær. Er i hvert fall tydelig at det er et eller annet. Men altså, hvis det er uvi, så ville hun kanskje skvettet litt rundt om kring også.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 07:24   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan katter bli demente ?

Den gamle katten min var sånn på slutten. Bare mye verre. Plutselig begynt han å legge seg på helt andre steder enn det han pleide, han gikk seg bort en gang, og helt på det siste glemte han hvordan han skulle trekke inn klørne så han begynte å snuble. Han var blid og omgjengelig helt til slutten, men virket veeeeldig sløv. Dyrlegen mente at han hadde hatt små drypp på hjernen en stund, for han døde mens han sov og det mente hun at antagelig var av en hjerneblødning.

  Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 08:21   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan katter bli demente ?

En av kattene vi hadde i oppveksten ble helt merkelig da hun ble gammel. Hun endret personlighet totalt og vi regnet med at det var en slags demens. Jeg tror aldri det ble konferert med veterinær.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 09:16   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan katter bli demente ?

Jeg har nok egentlig bestemt meg for at hun skal få slippe nå. Jeg vil ikke at hun skal lide og hun er en svært gammel dame. Drikkingen hennes har vart et års tid, men har økt kraftig på den siste tiden. Noe uvi tror jeg ikke hun har, hun skvetter ikke og er heller ikke unormalt ofte på kassa si, hun har heller ingen tegn på feber.
Jeg ringer en veterinærvenninne på mandag og hører litt med henne tror jeg.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 12:33   #9
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

I dag morges bet hun minstemor i beinet, helt uten grunn.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 16:06   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Når hun har begynt å bite synes jeg vel det høres som om hun ikke har det bra. Katter skjuler jo at de er syke og har smerter, så om det begynner å sees på dem så har de veldig vondt.

Du bør nok ta en tur til veterinæren med henne. Det kan jo hende det er noe fiksbart også?

  Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 18:20   #11
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Det kan nok virke som det kan lønne seg med en grundig helsesjekk ja. Katter begynner jo vanligvis ikke bare plutselig å bite uten grunn. Forhåpentligvis så kan det jo være noe som plager henne, noe dere ikke ser med det blåtte øye, men som kanskje kan medisineres/behandles. Katten kan jo ha mange år igjen å leve hun så fremt at det ikke er noen sykdommer e.l som plager henne.

Håper dere finner årsaken til denne forrandringen i adferden. Jeg gruer meg selv noe vanvittig til den dagen kommer at jeg må vurdere om det er forsvarlig å la kattene leve lengre så fremt de ikke dør stille og fredelig uten smerter.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 20:01   #12
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Atferdsendring slik du beskriver er gjerne endringer som kan bety at det beste for dyret er avliving, enn så trist det er. Vi hadde en katt som begynte å bæsje inne, bite etc. og dyrlegens anbefaling var ikke "nådig" - lillepus dro fort til kattehimmelen ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 20:59   #13
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Opprinnelig lagt inn av Spetakkelet, her.

Vi hadde en katt som begynte å bæsje inne, bite etc. og dyrlegens anbefaling var ikke "nådig" - lillepus dro fort til kattehimmelen ...

Uten å prøve å finne årsaken først, eller misforstår jeg nå?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 21:22   #14
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Katten ble undersøkt altså, for de mest åpenbare ting, men de fant ikke noe. Og generelt så er ofte den typen atferdsendring tegn på "personlighetsforstyrrelse" og at det ikke er så mye annet man kan gjøre for at katten skal ha det greit. Jeg er ingen ekspert, men dette fikk vi høre fra to hold - har bl.a en svigerinne som er slik en katteelsker at lillepus ikke reiste til himmelen før vi hadde fått en second opinion.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 18:30   #15
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Ja, katter kan nok bli demente på ett vis, og forandre personlighet på sine gamle dager, akkurat som oss mennesker.
Katta til forldrene mine forandret seg faktisk til det positive når den ble gammel. Den hadde bestandig vært sky og uberegnelig, kunne pluselig klore f.eks. Når den ble gammel, glemte den å være redd, og ble så snill og kosete som den aldri hadde vært før.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 22:17   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Jeg snakket med dyrlegen vår i dag og dommen var entydig. Pus har alle tegn på nyresvikt. At hun nå har begynt å bite i tillegg tegnet på at hun også begynte å få smerter. Jeg spurte om det var noe å gjøre, men det var det ikke. Det kunne være pus kunne leve en stund til, men at hun ville lide. Dermed ble det time til avliving onsdag.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 22:36   #17
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Så leit.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 23:12   #18
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Huff, så trist. Vi har måtte avlive undulatene våre. Det ble veldig tomt og stille i huset de første dagene, men det går seg heldigvis til.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 08:50   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan katter bli demente?


Det er så uendelig trist. Men det har vært et godt katteliv og hun har vært en elsket katt. Nå gir dere henne en verdig avslutning og lar henne slippe smertene. Dere er gode dyreeiere.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 09:28   #20
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan katter bli demente?

Så leit at det ender slik, men dere har hatt mange gode år sammen med henne og dere gjør det riktige for henne nå, selvom det er veldig vondt, når man må ta slike tunge avgjørelser.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no