Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Vår, og frøsåing!

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-09, 19:57   #1
Anneg
Fullverdig medlem
 
Anneg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trånnhjæm
Innlegg: 64
Anneg har et hav av muligheter foran seg
Stort smil

Vår, og frøsåing!

Hva skal/har dere sådd?

Her har vi sådd:
Mais
Lavendel
Agurk
Melon

Og vi skal så:
Reddik
Solsikke
Salvie
Potet
Gulrot
Sukker erter
Klatreblomster av noe slag.. Den ene kan spises

Anneg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:03   #2
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vår, og frø såing!

Morsomt! Jeg er i ferd meg å bygge meg drivhus nå, gleder meg til neste vår

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:04   #3
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vår, og frø såing!

Får se om jeg får sådd noe i år da. Ikke blitt noe til før.
Jeg skal iallfall så persille, mynte, basilikum, rucculasalat og sukkererter.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:18   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Vi har ikke sådd enda, men regner med at det iallefall blir:

Flatbladet persille
Poteter
Rødbeter
Gulrøtter
Pastinakk

I tillegg har vi kasser med krydderurter, men de kjøper vi ferdig utvokst og planter.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:27   #5
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Vi har krydderurter som overvintrer og i tillegg skal vi ha squash og gresskar. Sikkert noe mer også, men det har vi ikke bestemt ennå.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:31   #6
Anneg
Fullverdig medlem
 
Anneg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trånnhjæm
Innlegg: 64
Anneg har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Vi har krydderurter som overvintrer og i tillegg skal vi ha squash og gresskar. Sikkert noe mer også, men det har vi ikke bestemt ennå.

Hvordan oppbevares gresskar best etter innhøsting?
(Hadde planer om å så gresskar, men vet ikke hvordan jeg oppbevarer de fram til halloween)

Anneg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:33   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Ruccola, gressløk og sitronmelisse pleier å overvintre greit. Persillen fra i fjor kommer nok også, men siden den er toårig, kjøper jeg vel en ny.

Så pleier jeg å kjøpe en ferdig tomatplante for moro skyld.

Ellers sår vi helt sikkert sukkererter og brekkbønner. Og salat.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:47   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Vi har sådd:
Gulrot
Nellik
Tomat
Chili
Physalis

Vi skal så:
Broccoli
Broccolo
Rødbeter
Erter
Bondebønner
Sukkererter
Salat (diverse)
Squash
Grønnkål
Belgreddik

Skal plante/sette:
Potet
Asparges
Bringebærplanter
Løk: sjalottløk, rødløk, kepa og hvitløk

Det tror jeg var det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:01   #9
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Opprinnelig lagt inn av Anneg, her.

Hvordan oppbevares gresskar best etter innhøsting?
(Hadde planer om å så gresskar, men vet ikke hvordan jeg oppbevarer de fram til halloween)

Vi oppbevarer dem ikke, men lager suppe av dem. Fyller fryseren med deilig gresskarsuppe i litt ulike versjoner, noen med gulrøtter, noen mer asiatisk inspirert med bl.a. ingefær, noen med chili etc. Det er høvdingen som står for suppelaginga, da. Og det ser for jævlig ut på kjøkkenet mens han holder på!

Gresskarsuppe er nydelig med ristede gresskarkjerner til og en dæsj med gresskarolje.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:46   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!


Jeg har satt alt av potter, frø, utstyr og hva har du på lager fordi vi skal flytte.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:48   #11
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vår, og frø såing!

tror jeg venter med å så. har 1 meter snø på plena

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:51   #12
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Kan en som har veldig lyst, stor hage, men ingen evner i grønn retning få noen gode lett gjennomførbare tips?

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 07:44   #13
Anneg
Fullverdig medlem
 
Anneg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trånnhjæm
Innlegg: 64
Anneg har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vår, og frø såing!

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

tror jeg venter med å så. har 1 meter snø på plena

Snø-->ingen hindring Her har vi 1,5-2m snø på plena
Men jeg har jo ikke snø i vinduskarmen

Anneg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 07:45   #14
Anneg
Fullverdig medlem
 
Anneg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trånnhjæm
Innlegg: 64
Anneg har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Kan en som har veldig lyst, stor hage, men ingen evner i grønn retning få noen gode lett gjennomførbare tips?

Åh! Så "heldig" som har stor hage!

Hva er det du vil ha i hagen da?

Anneg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 09:28   #15
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Jeg venter til over påske med å så, i og med at vi skal være borte i en ukes tid. Jeg har faktisk gjort den tabben før, så i år binder jeg hendene på ryggen. Men jeg følger spent med her for tips om nye varianter.

I sommer vil jeg konsentrere meg mest om salat, tomat, slangeagurk, paprika og, ikke minst, mengder med jordbær. Overalt. I kasser, bed, bøtter, tønner og you name it.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 09:44   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vår, og frø såing!

Opprinnelig lagt inn av Anneg, her.

Snø-->ingen hindring Her har vi 1,5-2m snø på plena
Men jeg har jo ikke snø i vinduskarmen

Det jeg har brukt å så i vinduskarmen dør før de blir satt i jorda
eller for lang å spinklete.

Men nå har vi 2 mål med hage som lingger i en dunge med at vi grov kloakk og drenering i fjor iog ikke ble ferdig før vinteren kom

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 09:31   #17
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Opprinnelig lagt inn av Anneg, her.

Åh! Så "heldig" som har stor hage!

Hva er det du vil ha i hagen da?

Ja, vi føler oss heldige!!

Egnetlig det meste kunne vært aktuelt, men det kommer kanskje litt ann på sol og jordsmonnet? Har en solskråning som kunne vært grei å bruke, der har vi rabarbra, bringebær og stikkelsbær. Det er sand, og en god del maur.

Hva er kjapt og greit da?

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 09:44   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Venter til etter påske, da skal vi så inn og ute.

Solsikke
Basilikum
Spinat
Gulrot
Salat (litt forskjellig)
Gressløk
Vårløk
Rosmarin
Tomat
Agurk
Muligens gresskar
Også skal størsten så litt som han kjøper selv, vi får se hva det blir...

Også skal vi ha jordbær, vet ikke om vi må kjøpe ny planter eller om de vi har kommer opp, det får vi vente og se.


ikke sikker på alt, men tror ca dette

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 18:57   #19
Merete
Superaktiv
 
Merete sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
Innlegg: 310
Merete er litt kulMerete er litt kul
Standard

Sv: Vår, og frøsåing!

Så flinke dere er til å så, men for m meg som bor midt i sentrum uten hage, hva kan jeg så? Hadde jo vært gøy å prøve noe, har en bitteliten veranda da..

Merete er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no