Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hastehjelp: Komma eller ikke?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-08, 18:01   #1
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hastehjelp: Komma eller ikke?

Jeg lager tekst til baksiden av et vitnemål, og står litt fast på denne setningen:

Mål for opplæringen
Å videreutvikle deltakernes ferdigheter i coaching, samt styrke deres evne til å lede seg selv i samhandling med andre.

Ble plutselig så usikker på om det skal være komma etter ordet coaching?

  Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 18:10   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hastehjelp: Komma eller ikke?

Jeg stemmer ja.'



Endring: Jet stemmer nei.


Sist redigert av Hasselnøtt : 15-01-08 kl 18:17.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 18:12   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hastehjelp: Komma eller ikke?

http://www.sprakrad.no/Raad/Skrivere...k/Kommaregler/

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 18:14   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastehjelp: Komma eller ikke?

Der skal det ikke være komma, av to grunner: Det første leddet der er ikke en leddsetning, bare en utbygd infinitiv. Det er altså ikke et tilfelle av regel 2 i Språkrådets kortversjon av kommareglene. Dessuten skal det (med noen veldig få unntak) ikke være komma foran samt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 18:15   #5
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hastehjelp: Komma eller ikke?

Takker og bukker!

  Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 18:16   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hastehjelp: Komma eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Der skal det ikke være komma, av to grunner: Det første leddet der er ikke en leddsetning, bare en utbygd infinitiv. Det er altså ikke et tilfelle av regel 2 i Språkrådets kortversjon av kommareglene. Dessuten skal det (med noen veldig få unntak) ikke være komma foran samt.

OK.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 18:17   #7
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hastehjelp: Komma eller ikke?

Jeg bare konstaterer at kommapolitiet sannsynligvis river seg i håret
over mine kommafeil.
Jeg hadde uten tvil satt komma etter "coaching".

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 18:40   #8
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hastehjelp: Komma eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg bare konstaterer at kommapolitiet sannsynligvis river seg i håret
over mine kommafeil.
Jeg hadde uten tvil satt komma etter "coaching".

Det er derfor det er så viktig å ha tinetoff'er!

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no