Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har du sjangerallergi?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-07, 07:08   #121
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sjangerallergi?

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Jeg oppfatter på en måte all skjønnlitteratur er fantasy, hvis ikke så må det jo være dokumentar?

Fantasy inneholder stort sett alltid et innslag av magi - handlingen foregår sånn sett alltid i et oppdiktet univers (et univers med aktiv magi), og kunne ikke foregått i vår egen verden. Det tror jeg er en av de vanligste definisjonene på fantasy.

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Falt for LOTR når jeg som 13åring ble tipset av en bibliotekar til å lese dette vidunderet som akkurat var blitt oversatt til norsk (det er lenge siden det).

Var det 1973-oversettelsen eller 1980-oversettelsen? Den sistnevnte leste jeg også (og falt grundig for) da den var ny. Jeg husker godt at broren min og jeg drev og lånte bøkene på svensk og dansk på biblioteket når de norske var utlånt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 10:05   #122
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.938
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du sjangerallergi?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Fantasy inneholder stort sett alltid et innslag av magi - handlingen foregår sånn sett alltid i et oppdiktet univers (et univers med aktiv magi), og kunne ikke foregått i vår egen verden. Det tror jeg er en av de vanligste definisjonene på fantasy.

Joda, jeg vet det, det bare provoserer meg når enkelte fantasyhatere jeg har i slekta sier at de leser det ikke fordi det er urealistisk akkurat som om alt de leser er dokumentarer. Samtidig vil de dytte på meg DaVinci-koden



Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Var det 1973-oversettelsen eller 1980-oversettelsen? Den sistnevnte leste jeg også (og falt grundig for) da den var ny. Jeg husker godt at broren min og jeg drev og lånte bøkene på svensk og dansk på biblioteket når de norske var utlånt.

Hm, det var faktisk 73-75 oversettelsen. Det betyr at jeg var bare 10-12 år gammel. Antakelig fikk biblioteket mitt de tre bøkene (for det var tre enkeltbøker) rundt 1976. Vet at neste oversettelse er bedre, men det var mitt første møte med Tolkien. Den satt. Blitt mye fantasy og SF siden og innimellom leser alt mulig annet også.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 10:11   #123
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sjangerallergi?

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Joda, jeg vet det, det bare provoserer meg når enkelte fantasyhatere jeg har i slekta sier at de leser det ikke fordi det er urealistisk akkurat som om alt de leser er dokumentarer. Samtidig vil de dytte på meg DaVinci-koden

Jeg skjønner at du blir irritert da, ja.

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Hm, det var faktisk 73-75 oversettelsen. Det betyr at jeg var bare 10-12 år gammel. Antakelig fikk biblioteket mitt de tre bøkene (for det var tre enkeltbøker) rundt 1976. Vet at neste oversettelse er bedre, men det var mitt første møte med Tolkien. Den satt. Blitt mye fantasy og SF siden og innimellom leser alt mulig annet også.

Jeg tror jeg må ha lest i alle fall én eller to av bøkene i den gamle oversettelsen rundt 1979/1980, i tillegg til altså på svensk og dansk. Høverstad-oversettelsen leste jeg så flere ganger, og så gikk jeg over til engelsk. Nå kom det jo relativt nylig en nynorsk oversettelse som jeg har kjøpt til mannen min - den ser veldig spennende ut fra et språkperspektiv, og jeg kunne godt tenke meg å lese den også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no