Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Din største bok-skuffelse?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-07, 09:55   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Din største bok-skuffelse?

Jeg er ganske klar på hva jeg har opplevd som verste nedtur i forhold til bøker.
Det er utvilsomt Sofies Verden.
Den var så rost opp i skyene, at da jeg endelig fikk kloa i den, kunne jeg ikke vente med å begynne på den. Gleden ble kortvarig.
Den ga meg ikke akkurat lyst til å lese noen av de andre bøkene til Jostein Gaarder heller, men det er meget mulig de andre bøkene hans er bedre?

  Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 09:56   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Jeg leste den til ex.phil og det er den eneste grunnen til at jeg sto, for jeg leste ikke pensum. Elsket den.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 09:57   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Sofies Verden.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 09:59   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Det må vel være Silmarillion. Det er jo Tolkien. Tolkien er jo fantastisk og jeg trodde også denne boken skulle være fantastisk. Har aldri kommet meg gjennom den, har forsøkt 3 ganger.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:00   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Hm. Det er ikke så ofte jeg leser ferdig bøker som jeg ikke liker i det hele tatt, så hvis jeg fullfører en bok, er det vanligvis noe jeg liker ved den. Men to bøker jeg har lest de siste par årene som hadde fått gode omtaler mange steder og som jeg ble småsur av, er Sue Monk Kidds The Secret Life of Bees og Alice Sebolds The Lovely Bones. Begge var godt nok skrevet til at jeg leste dem ferdig i håp om at de skulle ta seg opp og samle trådene på tilfredsstillende vis, men ingen av dem gjorde det. (Og ideen om "himmelen" i The Lovely Bones syntes jeg dessuten var direkte grusom, og det var åpenbart ikke det det var meningen at jeg skulle synes, så der må jeg ha vært veldig uenig med forfatteren.)

Jeg er ellers heller ikke imponert over Gaarder som forfatter, men jeg syntes Sofies Verden virker grei som introduksjon i filosofiens historie for tenåringer - som roman er jeg helt enig i at den ikke holder mål.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:03   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Den ga meg ikke akkurat lyst til å lese noen av de andre bøkene til Jostein Gaarder heller, men det er meget mulig de andre bøkene hans er bedre?

Nei. Når det er sagt, syntes jeg Sofies verden var helt OK - og til god hjelp da jeg skulle ta forberedende.

Blant de mest oppskrytte bøkene jeg kan komme på i farten er Morten Ramslands Hundehode. Makan til krampefargerik bok!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:06   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det må vel være Silmarillion. Det er jo Tolkien. Tolkien er jo fantastisk og jeg trodde også denne boken skulle være fantastisk. Har aldri kommet meg gjennom den, har forsøkt 3 ganger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:08   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Mario Puzos "Gudfaren". Jeg håper den var så dårlig fordi jeg leste en dårlig oversettelse.

Mark Winegardners "Gudfaren". Altså, "fortsettelsen". Uff.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:14   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Jeg elsker Ingvar Ambjørnsen, men Innocentia Park ble jeg skuffet over. Unni Lindells Rødhette er noe av det største mølet jeg kan huske å ha lest.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:20   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Jeg ble kjempeskuffet over Mao-biografien til Jung Chang. Hun skriver godt, og jeg er veldig interessert i kinesisk historie, av alt sært her i verden - men den biografien om Mao, makan til tung og kjedelig bok!
Jeg ga opp på halvveien.

Ulysses er også en bok jeg ikke orker pløye meg gjennom.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:26   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det må vel være Silmarillion. Det er jo Tolkien. Tolkien er jo fantastisk og jeg trodde også denne boken skulle være fantastisk. Har aldri kommet meg gjennom den, har forsøkt 3 ganger.

Samme her. Trodde jeg var rar i knotten, som ikke fikset den boken, siden alt det andre Tolkien har skrevet er ganske så fantastisk.

  Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:27   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Jeg er ganske god til å sile på forhånd, egentlig, så det er sjelden jeg blir direkte skuffet. Det mest slående tilfellet jeg kan huske, var vel The Order of the Phoenix, som jeg hadde hatt altfor god tid til å skru opp forventningene til.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Blant de mest oppskrytte bøkene jeg kan komme på i farten er Morten Ramslands Hundehode. Makan til krampefargerik bok!

Jeg hadde ikke verdens største forventninger til den, men jeg er enig i at den ikke er av de beste. Det er noe med at ingen av hovedpersonene (krampefargerikheten til tross ) egentlig er interessante nok til å bære romanen. Og jeg ha ordentlige hovedpersoner.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:27   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Hvis jeg noen gang strander på en øde øy håper jeg for Guds skyld at jeg har Silmarillion i kofferten. Og nødbluss.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:28   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Don Quijote.

På mellomfag spansk skulle vi lese hele boka på norsk og utvalgte deler på spansk. Hver gang noen så meg sovende på lesesalen, så visste de at jeg hadde prøvd å lese litt mer i den boka. Jeg pinte meg selv de å lese de utvalgte delene på norsk, men det er noe av det traurigste og umorsomste jeg har lest i mitt liv.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:29   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg hadde ikke verdens største forventninger til den

Ikke jeg heller - det var tross alt en uteglemt avbestilling i Bokklubben, så skuffet ble jeg kanskje ikke (selv om boka var voldsomt oppskrytt).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:32   #16
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Sofies verden, ingen tvil der. Noe så opphauset, og så var det så kjedelig og lite gripende. Og dårlig, flatt språk var det også. Vet neimen ikke om jeg klarte å lese meg gjennom rasket. Venninna mi fikk lurt meg til å lese en annen bok av Gaarder også. Tror den het Kabalmysteriet. Den var like lite sjarmerende.

På en sterk andreplass kommer Da Vinchi koden. Kjedelig språk, flate personer og alt for forutsigbar.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:32   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvis jeg noen gang strander på en øde øy håper jeg for Guds skyld at jeg har Silmarillion i kofferten. Og nødbluss.

  Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 10:42   #18
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Det må være Jonathan Strange and Mr. Norell. Uten tvil. Det er den eneste boken jeg aldri har orket å lese ut. Men som sengelektyre ved søvnløshet er den glimrende. *gjesp*

Og jeg som hadde gledet meg til den boken siden den ble anbefalt på det varmeste her inne.

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:02   #19
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Jeg har nå tatt fram igjen en av mine hittils største bokskuffelser, og skal gi den en ny sjanse.
Det gjelder "Fakta om Finland" av Erlend Loe.
Har lest noen sider, og humrer stadig av ordvendingene (kan nesten høre Erlend Loe lese høyt for meg), men det demrer også hvorfor jeg ikke likte den sist. Hovedpersonen innehar mine egne mest irriterende egenskaper, jeg blir stresset av å lese om ham. Og hva med å sette punktum når setningen har gått over 2 linjer? Hva med å dele i kapitler? Eller i det minste i avsnitt?!

Men jeg skal lese boka, for det var en kjærlighetsgave fra gubben. Fikk den til en bursdag for en god del år tilbake.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:14   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din største bok-skuffelse?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg har nå tatt fram igjen en av mine hittils største bokskuffelser, og skal gi den en ny sjanse.
Det gjelder "Fakta om Finland" av Erlend Loe.

Ha-ha, kjenner meg igjen i dette! Jeg elsker de språklige snurrighetene til Loe og har stor sans for de fleste av bøkene hans, men denne er så ubegripelig kjedelig på ett eller annet plan.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no