Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 18:47   #21
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Vår er helt grei, men ikke mer. Mye "fri lek" og ikke sååå mye opplegg akkurat. Men ungene trives, er mye ute - i allslags vær (og det er jo bra!) og de ansatte er veldig hyggelige og godt likt av barn.

Men vi går ned til halv plass nå, nettopp fordi det er mye "oppbevaring".

Glemte å legge til at det også er tilrettelagt for å kunne gjøre lekser fra 2. klasse og oppover (en voksen tilstede og gir leksehjelp ).

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 20:43   #22
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Jeg tror (selv om jeg ikke har noen undersøkelser som underbygger det) at driften av SFo har vårt kraftig nedvurdert i de første årene, men at det nå i dag er i ferd med å skje endringer. Hos oss har det ihvertfall vært en klar stigning i kvaliteten de siste årene.

SFO skal være et organisert fritidstilbud for mindre barn hvis alternativ ville vært å være hjemme alene. Det er viktig å huske at det skal være en god del frilek også, for det første fordi ungene elsker det og for det andre fordi ungene har ganske mye planlagt aktivitet resten av dagen også.

Så jeg ønsker ikke en SFO med alt for detaljerte planer, heller et sted hvor det er trygt og godt og hvor barna kan slappe av etter skoletid. Så kan det være valgfrie aktiviteter som leksehjelp, turer, forming mm i tillegg.

  Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 21:06   #23
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Svigermor hentet poden på SFO for meg i går, og hun var mildest talt i sjokk etterpå. Hun lette i en halv time før hun fant han i et skogholt. Det var bare en voksen der, (1 1/2 time før stengetid) og vedkommende visste ikke hvor han var.

Dette er ikke holdbart og jeg synes du bør ta det opp med sfo-leder. De voksne skal vite hvor barna befinner seg til enhver tid. Om de ikke vet akkurat på meteren hvor de er (barn løper jo en del under lek) så hvertfall hvem de leker med og sånn ca hvor de er.

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 21:22   #24
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Her er Sfo en elendige sak. Det er oppbevaring av ungene. Lederen har pedagogisk utdannelse og det er en med barne-og ungdomsarbeider. Resten er ufaglært (tror jeg, det er ingen info å få).

Eldstemann med spesielle behov ble tydeligvis helt normal etter skoletid. Da kunne det ikke tilrettelegges eller taes hensyn til han. Når han gikk i 1 klasse var det ofte at de voksne ikke visste hvor han var. Da kom en av de andre ungene å fortalte hvor han var. Ofte lå han å sov på en sofa eller hadde lagt seg bortgjemt fra de andre med migreneanfall. De ringte aldri å sa ifra. Det var regelen heller enn unntaket at jeg hentet en gutt med hodepine, kvalme osv. Å tilrettelegge var ikke aktuelt.


Jeg gleder meg til den dagen hvor vi slipper å bruke Sfo i det hele tatt.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 21:28   #25
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Etter som jeg har forstått det, så er SFO et elendig tilbud. En oppbevaringsplass for ungene frem til foreldrene kan hente dem (og som ofte varer i noen timer). Det er få ansatte, og ingen pedagoger. Ikke noe opplegg, bare ren pass av ungene. Og det koster minst like mye som en full barnehageplass.

Hva er det med det da? Hvorfor i all verden har vi ikke noe bedre å tilby ungene?

SFO har 12 barn pr voksne og en ped.leder. Resten er oftest ufaglært.
Årsaken til at det ofte er et dårlig tilbud er at det er kun 50% stillinger som tilbys og dårlig lønn i tillegg.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 22:03   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Etter som jeg har forstått det, så er SFO et elendig tilbud. En oppbevaringsplass for ungene frem til foreldrene kan hente dem (og som ofte varer i noen timer). Det er få ansatte, og ingen pedagoger. Ikke noe opplegg, bare ren pass av ungene. Og det koster minst like mye som en full barnehageplass.

Hva er det med det da? Hvorfor i all verden har vi ikke noe bedre å tilby ungene?


Nå har jeg ikke lest svarene du har fått, men jeg vil kommentere likevel.

Jeg har vært veldig skeptisk til SFO. Jeg er selv pedagog og følte/ trodde vel at SFO ikke kunne tilby noe pedagogisk opplegg. Der tok jeg feil, iallefall for vårt vedkommende. Vår jentunge begynte på skolen på mandag, og jeg har fått et kjempeinntrykk både av skolen og SFO. På SFO liker hun seg kjempegodt, det er MASSE voksne ute (noen kan nok forklares med at det også er en ATO-avdeling der) og de har planer og opplegg for dagene. Det hele virker både seriøst og gjennomtenkt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 22:13   #27
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Her har sfo-tilbudet variert de årene vi har hatt storebror der. Det første året var skolebygget nytt og de hadde en helt ny struktur. Omstruktureringer i bydelen gjorde også at sfo på vår skole ikke fikk egen fagleder, men måtte dele med andre sfo'er. Heldigvis skjønte de det ganske kjapt og vi fikk egen fagleder. Etter det har tilbudet bare tatt seg opp. De har fast leksehjelp to dager i uken og det er et samarbeid med skolen og pedagoger derfra som hjelper til. De bruker gymsalen aktivt. De ha tilbud om svømming en gang i uken på et av badene i nærheten, de har hobbygrupper, dansegrupper, korpset tilbyr opplæring og sikkert mye mer jeg har glemt. Hver sommerferie går alle 4 sfo'er sammen om et sommeropplegg med mange turer, både som vi betaler for (da har de også tilbud om vanlig sfo) og gratisturer til f.eks. Frognerbadet. I sommer var storebror med på tur til Tusenfryd og Eventyrparken, samt at han var på overraskelsesdag på et at sfoene. Da kostet alt 1 kr (og de fikk max ha med seg 20 kr), kino på en av sfoene, idrettsdag osv.

Fagleder hos oss var nyutdannet da hun ble ansatt i høst. Hun er førskolelærer med en haug av erfaring fra sfo. Hun jobbet tidligere på sfo på den skolen hvor jeg jobber, så jeg vet at hun gjør en kjempejobb.

Ellers testet vi rutinene til sfo her om dagen. Jeg ringte for å si at storebror kunne gå hjem. Etter en stund så jeg på telefonen at sfo hadde ringt meg tilbake. De hadde i farten glemt hvem det var de skulle sende hjem og ringte meg for å dobbeltsjekke. Det har de også gjort en gang tidligere. Når jeg kommer for å hente har det stort sett oversikt over hvor barna er og det går aldri lang tid før jeg finner storebror. Det er godt over 100 barn på sfo...

Så ja, jeg er stort sett fornøyd og i.o.m at jeg kjenner både fagleder og nestleder veldig godt har jeg ikke noe problem med å ta opp ting jeg lurer på. Og jeg føler at jeg blir hørt.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 22:19   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Primærkontakt, forresten? Det tror jeg ikke vi har. Er dette vanlig? Dette må jeg nok spørre om på mandag.


Hos oss kommer SFO inn i klasserommet når undervisningen slutter, mens elevene fortsatt sitter i samling. De går da gjennom SFO-bøkene som elevene alltid har i sekken. Der står alt av beskjeder o.l. Så går elevene til aktivitetene, og de er stort sett ute når jeg henter. Alle ansatte har gule vester, og det er mange av dem. Det kan som sagt komme av denne ATO-avdelingen, men jeg synes de er overalt. En av de voksne (det varierer hvem) går i oransje vest, det er dagens baseleder. Han/ hun sitter på basevakten og der må vi innom for å "sjekke ut" når vi går. "Utsjekkinga" består av å hente boka (som de i mellomtida oppbevarer i en kurv) og navnet registreres. Så går vi hjem. Jeg føler dette er trygt og har et godt inntrykk av det hele.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 23:34   #29
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

SFO er jo et "frititidstilbud". Hva forventer dere egentlig av det?? At barna skal lære og formes dagen lang??
SFO er jo ment å være et fristed hvor fri lek er veldig vektlagt.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 23:41   #30
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Vi har enda ikke så mye erfaring med SFO siden storebror akkurat har blitt skolegutt, men jeg tror jeg tør si at opplegget her virker trygt og bra.
Venninnen min hadde en 1.klassing her i fjor og hun skrøt veldig av opplegget.

Det er mye likt sånn som Kristin skriver over her. Ingen i 1.klasse skal være alene og de blir hentet og ledet når de skal skifte rom. De kommer inn i klassen og overtar for frøken når skoledagen er slutt. Og det er noe med denne postmappen som skal følge barna overalt.... Alle de voksne sjekker beskjeder her, visst..
Ute er det alltid flere voksne som følger med. Når det kommer en foreldre som skal hente så kommer de mot deg og lurer på hvem du skal hente. De vet alltid hvor alle er. Baseleder krysser av om de endrer tilholdssted...
Det er mange voksne både ute og inne og de følger med og vet navn på barna allerede.
Min tass er glad i voksenkontakt og det er kanskje derfor jeg føler det trygt der. HAn trives iallefall kjempegodt og jeg har bare hentet ute foreløpig men alt er oversiktlig. Det er mange unge gutter der og det er positivt for de leker med ball og er litt med på leker.
HAr hørt at det blir bl.a dansegrupper for jenter, sjakkurs og matlagingstime etterhvert. Høres fint ut.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 23:43   #31
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Jeg var sådan litt mellomfornøyd med SFO til storebror. Syntes det var veldig dyrt og veldig mye "frilek". Heldigvis er det en liten skole med kun en 15-20 unger i SFO, så han ble da sett. Og han trivdes der for det var der han møtte sine venner.

Det, som irriterte meg mest, var at de stort sett ikke fikk noen ekstra ressurser for barn med spesielle behov. For 2 år siden hadde de 1 jente med downs+autisme, 2 gutter med ADHD og en gutt med lettere autismediagnose. Alle hadde full SFO-plass og det var avsatt 1/2 ekstra stilling for dem tilsammens. Dette ga mye uro med utagerende barn, og flere "normale" barn ble tatt ut.

Personalet bestod av 1 førskolelærer, 1 barne-ungdomsarbeider og 2 assistenter.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 23:45   #32
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

SFO er jo et "frititidstilbud". Hva forventer dere egentlig av det?? At barna skal lære og formes dagen lang??
SFO er jo ment å være et fristed hvor fri lek er veldig vektlagt.

Ja og det er sånn det bør være mener jeg. Ungene kan fort organiseres ihjel. De fleste har en eller flere organiserte aktiviteter i tillegg til skole og sfo.

Men at det er et fritidstilbud betyr ikke at vi ikke skal stille krav til kvaliteten. Sfo skal være et trygt sted å være for barna våre. Sånn fungerer det heldigvis her, men det overrasker meg ikke at det er forskjellig fra kommune til kommune.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 09:46   #33
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Primærkontakt, forresten? Det tror jeg ikke vi har. Er dette vanlig? Dette må jeg nok spørre om på mandag.

Vi har i hvert fall det. Jeg tror hun har 12 barn som er "sine". Det er hun eller SFO-leder vi har kontakt med hvis det er noe. Hvis storesøster har med seg melding fra oss om ett eller annet er det hun som får den og skriver under eller gir oss melding tilbake.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 09:56   #34
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Ja og det er sånn det bør være mener jeg. Ungene kan fort organiseres ihjel. De fleste har en eller flere organiserte aktiviteter i tillegg til skole og sfo.

Men at det er et fritidstilbud betyr ikke at vi ikke skal stille krav til kvaliteten. Sfo skal være et trygt sted å være for barna våre. Sånn fungerer det heldigvis her, men det overrasker meg ikke at det er forskjellig fra kommune til kommune.

Jeg mener at de skal tilby aktiviteter, men ikke ha så mye "opplegg". Dette skal jo være stedenfor å være hjemme eller hos venner, dermed så kan de ikke tre så mye over hodene deres. Hvor mye opplegg har man når poden har venner på besøk? De leker vel selv for det meste?
Meningen er at SFO skal være så "fritt" så mulig. Som å være hjemme nesten.

Det er veldig vanskelig å ha kontroll over 12 barn som leker over et så stort område som det en skole er, når man ikke har spesielle aktiviteter. Barna skal liksom få leke fritt, og det går utover sikkerheten, sånn jeg ser det. Skoler har ikke gjerde rundt, dermed så kan de i praksis gå hjem uten å si i fra og uten at man har mulighet til å få det med seg.
Det er rett og slett veldig vanskelig å holde styr på så mange barn som leker fritt på et så stort areale med så få voksne tilstede.
En annenting.. dette er kanskje litt stygt å si men, det er nok ikke de mest ressurssterke alltid som tar disse dårlig betalte jobbene (kill me). En slik jobb krever mye organisering og godt samarbeid. Der jeg jobbet fungerte ikke dette fordi mange var fremmedspråklige og snakket lite norsk, evt de var ikke motivert til å gjøre en god jobb.... bare gikk og dasset. Jeg sluttet pga dette. Følte ikke at det var forsvarlig... Gruer meg oppriktig til poden skal på sfo.
:eksansatt:

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 11:40   #35
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

SFO er jo et "frititidstilbud". Hva forventer dere egentlig av det?? At barna skal lære og formes dagen lang??
SFO er jo ment å være et fristed hvor fri lek er veldig vektlagt.

Jeg forventer at Sfo skal tilby et sikkert og trygt sted å være. Et sted hvor barnen kan leke med vennene sine etter skolen. At det er sted hvor det er voksne som kan gå inn å styre leken når feks noen barn blir holdt utenfor, at de ser når et barn ikke har det bra og gjør noe med forholdene rundt slik at barnet kan ha det bra. Jeg forventer at de voksne er tydelige voskne med trygge rutiner og klare regler. Ikke at de sitter å skriker til ungene fra en stol og gjør narr av de/håner ungene.

Jeg syns ikke at det er et urimelig krav. Det er mye mer enn hva Sfo her kan tlby.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 11:43   #36
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Jeg var sådan litt mellomfornøyd med SFO til storebror. Syntes det var veldig dyrt og veldig mye "frilek". Heldigvis er det en liten skole med kun en 15-20 unger i SFO, så han ble da sett. Og han trivdes der for det var der han møtte sine venner.

Det, som irriterte meg mest, var at de stort sett ikke fikk noen ekstra ressurser for barn med spesielle behov. For 2 år siden hadde de 1 jente med downs+autisme, 2 gutter med ADHD og en gutt med lettere autismediagnose. Alle hadde full SFO-plass og det var avsatt 1/2 ekstra stilling for dem tilsammens. Dette ga mye uro med utagerende barn, og flere "normale" barn ble tatt ut.

Personalet bestod av 1 førskolelærer, 1 barne-ungdomsarbeider og 2 assistenter.

Barn med spesielle behov blir helt vanlige når de går på Sfo Det virker som det er vanlig her. Jeg måtte ta ut gutten min med spesielle behov siden de ikke klarte å tilrettelegge for han. Jeg hadde en gutt som hatet sfo og ble syk av å være. Han fikk migrenanfall flere ganger i uken pga sfo.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 12:11   #37
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Hvordan SFO er varierer VELDIG og er nok i stor grad personbestemt.

Har hatt barna mine på samme SFO og tilbudet har vært veldig varierende, fra at de var ute hele tiden med de voksne som stod samen og skravlet.
(mens ungene fløy ute i bare genser selv om det var mange minusgrader)
Men har også opplevd at de har hatt et reelt tilbus til ungene, aktiviteter og mulighet for frilek både inne og ute.
Voksne som faktisk har vist at de har likt jobben sin og som har engasjert seg i barna som er der.

Når jeg hadde mine barn der så var det ikke mulighet for leksehjelp der.
(de kunne gjøre lekser, men kunne ikke forvente hjelp) det har de endret på nå. Det synes jeg er et flott tilbus, da noen unger er veldig sliten når de kommer hjem etter skole og SFO.

Eldste sluttet på SFO når det ble aktuelt siden jeg da fikk minsten, mellomste derimot har ike hatt nytte av å kunne gjør elekser rett etter skolen.
Han trenger tid etter skolen til å få ut energi, ellers sitter han 20 cm over stolen og bruer 3 timer på noe han litt senere vil bruke 30 min på.

Men jeg synes IKKE prisen står i forhold til tilbudet.
Det er stort sett snakk om halve dager, og da synes jeg det ikke hører helt hjemme med priser nesten som full plass i en barnehage.
Men det er vel en av konsekvensene av makspris på barnehage, kommunene tar det inn med økt SFO betaling.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 15:04   #38
~froggie~
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 83
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Jeg synes det høres ut som at det er forskjell fra plass til plass hvordan de bruker SFO. SFO til unga til sambo har hatt det veldig bra på SFO.

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 16:34   #39
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Heter det ikke HVA SLAGS tilbud?? Ikke hvilket? *flisespikker*

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 18:10   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket tilbud er egentlig SFO?

Er det ikke egentlig greit at ungene får leke med sitt, med voksne som bare passer på at det går noenlunde trygt for seg?

Vi gjorde da ikke noe annet vi heller, etter skoletid. Lek og skravling, stort sett.

Har ikke ungene godt av litt uorganisert tid, da? Uten "pedagogisk tilbud" eller aktivisering eller mikk og makk? Kanskje de til og med rekker å kjede seg litt!

En annen sak er prisen. Det er altfor dyrt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no