Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-09, 09:29   #81
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

På hvilken måte er det det?
Jeg synes det er utrolig nasjonalistisk at nordmenn i utlandet går i tog, vaier med sine flagg etc. Hva hadde vi sagt om det ble gjort i Norge? At pakistanere f.eks. hadde gått i tog og feiret sin nasjonaldag i Norge?

Jeg aner ikke med pakistanere, men jeg kan innberette at både amerikanere og islendinger feirer sine nasjonaldager i Norge i høyeste grad. Det hender tilogmed de flagger med sine lands flagg når ungene har bursdag, det er fotballkamp eller lignende.

  Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 09:30   #82
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Ja, Pakistans nasjonaldag blir feiret veldig høytidelig i Oslo, og markert av både norske og pakistanske politikere. Og med tog såvidt jeg vet.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 09:32   #83
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg aner ikke med pakistanere, men jeg kan innberette at både amerikanere og islendinger feirer sine nasjonaldager i Norge i høyeste grad. Det hender tilogmed de flagger med sine lands flagg når ungene har bursdag, det er fotballkamp eller lignende.

Så flott at jeg blir opplyst. Det er bra at det ikke er bare nordmenn som feirer med flagget sitt.
Jeg synes uansett at det er greit at alle vifter med "sine" flagg i toget, bortsett fra hakekors-flagg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 10:07   #84
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg tror ikke jeg kan svare helt realistisk på dette, men jeg tenker slik at jeg helst vil ha norske flagg i et tog der vi feirer den norske nasjonal dagen, MEN jeg er jo fra norge, bor i norge og feirer i norge, men om jeg hadde bodd i et annet land hadde jeg kanskje ville hatt mitt norske flagg med i toget, så jeg synes egentlig at de som vil ha sitt flagg i toget, pakistansk, norsk eller amerikansk, skal få lov til det.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 10:41   #85
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Vi vifter jo ikke bare med flagg heller. Det er faner for korps og skoleklasser og diverse i tillegg. Jeg synes ikke det er så rart om noen da tenker at de tar med andre flagg også.

  Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 10:58   #86
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Til polyanna's innlegg: Jeg synes godt vi kan oppfordre til å bruke norske flagg på norges nasjonaldag. Gjerne en sterk oppfordring.

Men jeg er enig med deg om å forby andre flagg blir feil.
Er det virkelig noen som vil forby andre flagg? Noen av disse face-book. gruppene? Er det ikke mere typen "vi vil ha norske flagg på feiring av norges dag" Som jo er helt legitimt å mene?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 11:16   #87
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg har ikke lest alle innleggene, men jeg kjennner at det ikke plager meg så veldig at det er andre flagg enn norske på 17. mai. Mannen min derimot er helt motsatt av meg på det området.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 11:28   #88
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

En annen sak er vel om ikke 17.mai etterhvert vil forvitre til en slags relativ FN-inspirert kulturell greie som mer speiler det folk føler i dagens samfunn. Og videre utspille sin rolle og bli marginalisert.

Og er det nødvendigvis en dårlig ting? En kulturell greie som speiler det folk føler i dag?

Én ting er å feire nasjonaldagen når man er et land som har vært gjennom tøffe tider, trange kår, krig osv. Men p.t. er vi så himla superior, vi er blant de mest vellykkede på kloden. Beste land å bo i i verden, vi er rikest, og har generelt minst problemer. Og da synes jeg vel kanskje ikke vi trenger den tradisjonelle 17. mai-feiringen like mye som før. Det er kult med en festdag, så absolutt. Og det er hyggelig å feire landet vårt. Men å feire landet slik det er i dag, flerkulturelt (i hvert fall pittepittelitt) og tett sammenvevd med andre land, synes jeg vel egentlig er mer naturlig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 11:37   #89
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

[...]alternativ 17.mai på Cuba, med intellektuelle og hipstere og etnisk. Og dem om det. Vanlige innvandrere, derimot, [...]

Nei, vanlige innvandrere kan selvfølgelig ikke være intellektuelle og hippe. De er rurale analfabeter hele gjengen, som burde være så glade for at de får komme hit og ta del i vår måte å gjøre ting på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 11:50   #90
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, vanlige innvandrere kan selvfølgelig ikke være intellektuelle og hippe. De er rurale analfabeter hele gjengen, som burde være så glade for at de får komme hit og ta del i vår måte å gjøre ting på.

Må ikke tillegge meg saker jeg ikke har sagt. Jeg sa det var mange som setter pris på å feire tradisjonell 17. mai sammen. Og andre griller og hører på etnisk musikk sammen med dem som misliker 17.mai. Hver med sitt.

Her kommer et friskt pust, spot on Polakk

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:15   #91
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hva har dette med rase å gjøre? Det er vel en helt annen diskusjon. Flagg er symbol på en stat. Det har ingen ting med rasisme å gjøre at man ønsker at statens symbol skal brukes til feiring av statens selvstendighet.

Nettopp.

Og tradisjonelle folkedrakter fra ulike steder er noe helt annet enn flagg i mitt hode. Selvfølgelig skal folk ha på seg finstasen på en slik dag hvis de vil - om det så er sari eller kofte. Men som symboler for nasjonalstater er det mange flagg jeg synes det ville vært pussig å veive med når man feirer norsk nasjonaldag og de verdier den norske nasjonen assosieres med. For eksempel det nordkoreanske. Eller det iranske. Eller det israelske. Men så er jeg i grunnen skeptisk til flaggveieving i det hele tatt.

Men jeg kjenner at det ikke engasjerer meg så veldig, så lenge barna får sett på korpsene og spist en is eller fem og det ikke regner.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:35   #92
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Men som symboler for nasjonalstater er det mange flagg jeg synes det ville vært pussig å veive med når man feirer norsk nasjonaldag og de verdier den norske nasjonen assosieres med. For eksempel det nordkoreanske. Eller det iranske. Eller det israelske.

Hvilke verdier tenker du på da? Som vil komme i konflikt med flaggene til mennesker fra disse landene, som av en eller annen grunn måtte oppholde seg her?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:45   #93
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Individuell frihet, likestilling, religionsfrihet... tenk deg en flyktning fra Iran som har blitt forfulgt og kanskje sittet i fengsel pga religiøs overbevisning, eller kamp for kvinners rettigheter, er ikke sikkert at denne vil sette pris at det iranske flagget vaier når man skal feire 17. mai.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:47   #94
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hvilke verdier tenker du på da? Som vil komme i konflikt med flaggene til mennesker fra disse landene, som av en eller annen grunn måtte oppholde seg her?

Ikke menneskene, men nasjonalstatene som flaggene representerer.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:51   #95
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Individuell frihet, likestilling, religionsfrihet... tenk deg en flyktning fra Iran som har blitt forfulgt og kanskje sittet i fengsel pga religiøs overbevisning, eller kamp for kvinners rettigheter, er ikke sikkert at denne vil sette pris at det iranske flagget vaier når man skal feire 17. mai.

Å, sånn. Det ble da en gresselig søkt problemstilling. Hvis ikke iranske flyktninger (som utgjør brorparten av iranere i Norge, og har kommet hit nettopp av disse årsakene du nevner) veiver med det iranske flagget, så er det vel ikke veldig sannsynlig at noen andre gjør det heller?
For øvrig er det ikke noen automatikk i at man tar avstand fra sitt hjemland og symboler som for eksempel flagget, fordi man bærer på vonde opplevelser derfra. Snarere tvert imot.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:58   #96
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg er redd jeg har bidratt til en avsporing, for jeg tror ikke det var det tangina mente (lengre).

Men dog, alle ting kan jo belyses Jeg tror også at det ikke er så mange som flagger med det iranske flagget på 17 mai. Jeg håper de vil være med å feire med det norske flagget. At vi alle uansett opprinnelsessted, vil feire den norske staten, og bruke det norske flagget. Men bekledning kan gjerne vise opprinnelsessted. Det er jo litt av vitsen med bunaden.. i alle fall for meg.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 13:28   #97
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.119
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

På hvilken måte er det det?
Jeg synes det er utrolig nasjonalistisk at nordmenn i utlandet går i tog, vaier med sine flagg etc. Hva hadde vi sagt om det ble gjort i Norge? At pakistanere f.eks. hadde gått i tog og feiret sin nasjonaldag i Norge?

Amerikanerne har et enormt opplegg i Frognerparken hvert år for å feire 4. juli, og den pakistanske nasjonaldagen feires også med flagg og opptog. Det er vel bare flott.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 16:03   #98
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Amerikanerne har et enormt opplegg i Frognerparken hvert år for å feire 4. juli, og den pakistanske nasjonaldagen feires også med flagg og opptog. Det er vel bare flott.

Altså, jeg visste ikke at det var feiring av 4. juli og pakistans nasjonaldag i Norge. :uvitende:

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 22:19   #99
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Altså, jeg visste ikke at det var feiring av 4. juli og pakistans nasjonaldag i Norge. :uvitende:

Den 14. juli feires visst også ganske grundig i noen kretser. For frankofile er dette en stor dag.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 22:26   #100
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Og er det nødvendigvis en dårlig ting? En kulturell greie som speiler det folk føler i dag?

Én ting er å feire nasjonaldagen når man er et land som har vært gjennom tøffe tider, trange kår, krig osv. Men p.t. er vi så himla superior, vi er blant de mest vellykkede på kloden. Beste land å bo i i verden, vi er rikest, og har generelt minst problemer. Og da synes jeg vel kanskje ikke vi trenger den tradisjonelle 17. mai-feiringen like mye som før. Det er kult med en festdag, så absolutt. Og det er hyggelig å feire landet vårt. Men å feire landet slik det er i dag, flerkulturelt (i hvert fall pittepittelitt) og tett sammenvevd med andre land, synes jeg vel egentlig er mer naturlig.

Glimrende innlegg!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no