Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 09:20   #101
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Og er det nødvendigvis en dårlig ting? En kulturell greie som speiler det folk føler i dag?

Én ting er å feire nasjonaldagen når man er et land som har vært gjennom tøffe tider, trange kår, krig osv. Men p.t. er vi så himla superior, vi er blant de mest vellykkede på kloden. Beste land å bo i i verden, vi er rikest, og har generelt minst problemer. Og da synes jeg vel kanskje ikke vi trenger den tradisjonelle 17. mai-feiringen like mye som før. Det er kult med en festdag, så absolutt. Og det er hyggelig å feire landet vårt. Men å feire landet slik det er i dag, flerkulturelt (i hvert fall pittepittelitt) og tett sammenvevd med andre land, synes jeg vel egentlig er mer naturlig.

Jeg vil vel tro at ganske mange vil være uenig med deg i dette. Men kanskje ikke høyt utdannede kvinner mellom 20 og 45 på foreldreportalen.no

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 09:59   #102
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg tenker nok litt omvendt av Monsoon, jeg. At nettopp fordi vi blitt et så rikt land og på mange måter er superior, så er det kjempeviktig å ikke glemme. Og ikke ta frihet, demokrati og rikdom som en selvfølge.

At vi er et flerkulturelt samfunn med mange ulikheter kommer man uansett ikke bort fra. Jeg synes det stort sett er mye fokus på folks ulikheter og behov i hverdagen, og derfor synes jeg det er godt at vi på 17.mai kan være ett folk som samler oss om samme nasjons flagg. At samme hvor man kommer fra i verden, så er vi borgere i Norge, og at vi viser det på 17.mai ved å stå under samme flagg, men i hver våre bunader og nasjonaldrakter.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:02   #103
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg ser ikke noen motsetning mellom å ikke ta fred, frihet, demokrati og rikdom som noen selvfølge, og å tenke utefor våre egne grenser og nesetipp. Heller tvert i mot. Jeg skjønner ikke hvorfor dette med én nasjon er så viktig. :globalisert:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:20   #104
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Man kan tenke andre flagg og nasjoner 364 andre dager i året, men på 17 mai er det nasjonen Norge som feires. Hvis man vil være flerkulturell kan man jo støtte opp om/være med å feire andre lands nasjonaldag, som det blir gjordt i Norge, når de er?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:24   #105
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hvis man vil være flerkulturell kan man jo støtte opp om/være med å feire andre lands nasjonaldag, som det blir gjordt i Norge, når de er?

Jeg ser fremdeles ikke motsetningen. Vi feirer ikke andre nasjoner på 17. mai, selv om kanskje en bitteliten prosent av flaggene på 17. mai ikke er norske.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:34   #106
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ser fremdeles ikke motsetningen. Vi feirer ikke andre nasjoner på 17. mai, selv om kanskje en bitteliten prosent av flaggene på 17. mai ikke er norske.


Nei, det var til denne setningen din: "Jeg skjønner ikke hvorfor dette med én nasjon er så viktig."

En nasjon er viktig på 17 mai fordi vi feirer nettopp den nasjonen akkurat da. Andre nasjoner har sine dager.
Det er 17. mai vi diskuterer her, og akkurat da er det Norske flagget det beste, fordi det er nasjonen Norge vi feirer akkurat da.


Sist redigert av bønna : 13-05-09 kl 10:37. Årsak: mer oversiktelig innlegg
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:34   #107
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg er enig i at dette er en diskusjon verdt å ta om det dukker opp snauskaller med tyske flagg i 17. mai toget.

Men ærlig talt folkens. Det er unger med flagg og is det her altså.

Det blir ikke noen politisk markering av det om det ikke oppfattes sånn av folk som spretter i forsvarsposisjon ved første og beste anledning.

Javelda - kanskje er det en eller annen forelder fra Iran som vil fremheve sitt land litt ekstra i toget. Jeg kan godta den delen av konspiasjonsteorien som mulig. Men hva så? Hvis ingen stresser mer med det og lar ungene spise is uansett hvilket flagg de bærer så er vel det greit?

Så får vi heller reise oss alle sammen når nassene eventuelt dukker opp i toget. Da er jeg med og protesterer jeg også.

  Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:37   #108
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg ser at jeg kunne feiret 17. mai på Glitter- og Monsoonmåten. Ellers er jeg egentlig bare litt småfornøyd med at jeg i år slipper unna hele skiten, og kan få himle i fred over Ola og Kari Nordmann som bedriver sin yndlingssport, selvdyrkelse.

:ypper:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:41   #109
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Man tar det flagget man har. Hadde jeg vært i New York 4. juli hadde jeg glætt stilt med norsk flagg jeg.

Jeg hadde prøvd med dette:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:43   #110
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er enig i at dette er en diskusjon verdt å ta om det dukker opp snauskaller med tyske flagg i 17. mai toget.

:undre: Jeg fatter ikke dette med tyske flagg altså. Min norsk-nevø som må da få lov å gå med det tyske flagget om han vil (han er her på 2 ukers utveksling akkurat nå.)
:sær og kranglete:
Men han velger nok det norske, på samme måte hvis det hadde vært en nasjonaldagsmarkering i tyskland hadde han valgt det tyske.
Tyskerne tør enda ikke ha noen særlig nasjonalfølelse, utrolig lenge de skal måtte betale for det som skjedde for 70 år siden.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:45   #111
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Bønna, med mindre nevøen din er tydelig nynazist og kommer i hanemarsj og tyske uniformer sammen med en gjeng venner så ser jeg ikke problemet med et tysk flagg heller. En tysk unge kan da gjerne ta med det tyske flagget for min del ihvertfall.

  Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:45   #112
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er helt kurant med ett lands flagg alene på landets nasjonaldag. Det være uavhengig hvilket land det er snakk om.

Enig. 17. mai er vår grunnlovsdag. Det er den dagen vi forbinder med at Norge ble selvstendig land. Siden det nå er sånn at alle land har sine flagg, syns jeg det er naturlig at det er det norske flagget som brukes til å markere 17. mai med.

Og tilsvarende at Samefolkets dag i februar(?) markeres med sameflagget.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:48   #113
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Nei, det var til denne setningen din: "Jeg skjønner ikke hvorfor dette med én nasjon er så viktig."

Den var et svar til Travolta som skrev dette:

Sitat:

Jeg synes det stort sett er mye fokus på folks ulikheter og behov i hverdagen, og derfor synes jeg det er godt at vi på 17.mai kan være ett folk som samler oss om samme nasjons flagg. At samme hvor man kommer fra i verden, så er vi borgere i Norge, og at vi viser det på 17.mai ved å stå under samme flagg

Jeg har tydeligvis ikke samme rigide nasjonalfølelse som andre. :ypper sammen med aC:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:48   #114
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Bønna, med mindre nevøen din er tydelig nynazist og kommer i hanemarsj og tyske uniformer sammen med en gjeng venner så ser jeg ikke problemet med et tysk flagg heller. En tysk unge kan da gjerne ta med det tyske flagget for min del ihvertfall.

Det er jo veldig flott det, men du er ikke den eneste som har trukket frem tyske flagg som det eneste som evt. kunne være upassende på 17. mai her i tråden, Skilpadda gjorde det også, så nå tenkte jeg at jeg skulle si ifra
Det må være like akseptert det som andre nasjoners flagg. Hvis man skal være konsekvent.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:49   #115
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Den var et svar til Travolta som skrev dette:


Jeg har tydeligvis ikke samme rigide nasjonalfølelse som andre. :ypper sammen med aC:


http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=66893

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:50   #116
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det må være like akseptert det som andre nasjoners flagg. Hvis man skal være konsekvent.

Nå er det ikke spesielt mange andre land enn Tyskland som har okkupert oss i moderne tid heller akkurat, så jeg syns ikke det er rart at man har litt andre følelser for det flagget, enn andre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:54   #117
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå er det ikke spesielt mange andre land enn Tyskland som har okkupert oss i moderne tid heller akkurat, så jeg syns ikke det er rart at man har litt andre følelser for det flagget, enn andre.

Nei, det er nettopp det. Jeg tror en del ville føle det som veldig upassende å se tyske flagg som en del av barnetoget på Karl Johan, og det har jeg forståelse for, og det antar jeg egentlig at de fleste tyskere har også. (Det er vel heller ikke, såvidt jeg vet, alminnelig for tyskere å bruke flagget som en del av dekorasjoner eller festlig vifting, av åpenbare historiske grunner. Man kan mer enn gjerne si at det er synd, for det er det jo, men det er en grunn til det.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:55   #118
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Festlig vifting.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:56   #119
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå er det ikke spesielt mange andre land enn Tyskland som har okkupert oss i moderne tid heller akkurat, så jeg syns ikke det er rart at man har litt andre følelser for det flagget, enn andre.


Men det er faktisk på tide å legge det bak seg.
Det er en del av historien som omtrent enhver tysker er flau for, er på tide å slutte å anklage dagens tyske folk for noe som deres forfedre gjorde/ble lurt med på.
Bli kjente med noen tyskere, så ordner det seg

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 10:56   #120
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg har hørt at de som er fra Burundi i Norge gjerne vil være med å feire hhv samedagen og 4.juli med flagget til Burundi og muligens Argentina. Det er til vurdering i hhv Sametinget og 4.julikomitéen i Oslo. Boot Boys (de tre som fremdeles er aktive) skal også ha meldt sin interesse i å delta på arrangementet i Cubaparken, med henvsning om at de vil bidra til et enda større mangfold for arrangementet. Irans president har søkt stillingen som borgermester i Kardemomme by.

For øvrig så er den tyske trikoloren fra Weimarrepublikkens dager og forbindes ikke med nazisme.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no