Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn som våkner om natten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-15, 00:38   #1
aksveronika
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2015
Innlegg: 1
aksveronika har et hav av muligheter foran seg
Standard

Barn som våkner om natten

Vi har i alle år siden barna ble født, vært velsignet med at de sover tungt og i sin egen seng. Det har vært noen episoder med at de vil opp i sengen vår selvfølgelig, men aldri noe stort problem. Vi har også alltid sørget for at barna sovner etter et leggetids-rituale, som består av bading/dusjing, lesing.

Nå i det senere har vi fått problemer med søvnen. Barna er snart 8 og 9 år gamle. Det første problemet er at vi må sitte oppe sammen med dem før dem sovner. Vi dusjer, pusser tenner og leser -og normalt alle år tidligere har vi bare gått ut etter å ha lest bok ferdig. Nå må vi sitte oppe, utenfor døren helt til de har sovnet. Og det kan ta alt fra 30 til 45 minutter. All kveldskos blir ødelagt, og det har blitt slik at alt dreier seg om det å legge barna. Og ikke nok med det. Barna har begynt å komme ned i løpet av natten for å sove i sengen til foreldrene. Og dersom vi følger dem opp, så må vi sitte oppe til de har sovnet igjen. Og det fungerer jo svært dårlig. Det ender med at en av oss må legge seg på gjesterommet oppe.

Men vi ønsker å bli kvitt dette. Det er ikke noe gøy å skifte seng hver natt, og legge seg på et gjesterom. Og det er forstyrrende for alle sin søvn. Er det noen her som har opplevd dette, og hvordan løste dere det? jeg vil tro det første rådet er å kutte ut det å sitte med barna etter lesing på kvelden. Men vår datter gir uttrykk for å være svært redd. Og vi kan jo ikke bare gi blaffen i de følelsene?

aksveronika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 07:18   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Reelt redde barn må man lytte på. Prøv å finn ut hva hun er redd for og jobb med det. I tillegg så skulle jeg prøve å ha på musikk, gjerne musikk de liker bare det ikke får mer fart i dem. Det finnes også innsovningsmusikk som jeg vet flere her har hatt godt hell med.

Ellers, det går over, det er en periode.

Lykke til og håper det ordner seg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 07:31   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Hvis barnet er redd, så må det jo få anerkjennelse for det, og trøst. Jeg ville sett på det som en prosess som dere bare må igjennom, tenkt at slik er kveldene våre i en periode fremover og ventet til det går over av seg selv.

Vi har hatt mange perioder der Minsta har kommet inn til oss på natten hver eneste natt. Siste lange periode med nattevandring løste vi med å ha en ferdig oppreid madrass på gulvet på soverommet vårt. Hun kom inn, vekket oss og fikk en klem, og la seg deretter på madrassen på gulvet og sov resten av natten der, mens vi sov godt i våre egne senger.

Vi sitter hos åtteåringen i halvannen til to timer hver kveld, siden hun sliter med innsovningsproblemer. Jeg slår ihjel tiden med avis, FP eller Facebook på iPaden. Alternativt leser jeg en bok på Kindle. Alt sammen aktiviteter som kan gjøres i halvmørke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 07:37   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Vi hadde en periode suksess med å lytte til Rolig og oppmerksom som en frosk. Det kan kanskje være noe. Ellers er musikk ofte et godt alternativ, som Pelen er inne på, men hvis dette ikke er noe som har vedvart så lenge at du tror det er kronisk, så tenker jeg at å senke skuldrene og anta at det går over av seg selv uten at dere trenger å styre så mye med det.

Også er det selvsagt viktig å forsøke å finne ut hva hun er redd for.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 07:53   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Jeg ville aller først funnet ut hva barnet er redd for. Også ville jeg nok tenkt at det er en fase og at det går over.
Personlig har jeg aldri orket å ta kampen med å følge dem tilbake til rommet sitt når de kommer om natten, de legger seg ned og sovner greit, og jeg sover sånn passe greit, og det overlever jeg. Nå er det bare minstemann som kommer inn stort sett og da er det ikke noe problem.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 07:59   #6
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Ligger barna på egne rom, altså alene? Vår 07-jente startet også å komme inn til oss på natten i 6-årsalderen fordi hun var redd for "ett eller annet". Vi løste det med å flytte henne inn til lillesøsteren som heller ikke ville sove alene. Vinn vinn...

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 08:45   #7
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Jeg tenker også på å la de sove sammen eller legge madrasser inne hos dere. Det er mye trygghet i ikke å sove alene.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 08:52   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Reelt redde barn må man lytte på. Prøv å finn ut hva hun er redd for og jobb med det. I tillegg så skulle jeg prøve å ha på musikk, gjerne musikk de liker bare det ikke får mer fart i dem. Det finnes også innsovningsmusikk som jeg vet flere her har hatt godt hell med.

Ellers, det går over, det er en periode.

Lykke til og håper det ordner seg.

Jepp! Vi løste deg med å samsove med hvert vårt barn. Nå sover de sammen.
Selv om vi har hatt ei som er redd har vi alle sammen sovet godt om natta.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 12:36   #9
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Vi sov lenge her og der.

Jeg tolker det som at dere sover i hver deres etasje. Bare det tror jeg hadde vært et problem her i gården.


Anyway - man må sove. Kan de dele rom? Kan en av dere flytte opp for en periode? Flatseng? Musikk? Lydbok?


Sist redigert av Dronningen : 17-03-15 kl 12:51.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 12:52   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.960
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Vil de finne trøst i hverandre?

Begge mine unger (7 og 10 år) er tidvis redd for et eller annet som ødelegger for innsoving. Ofte løser vi det ved at de sover på samme rom. Tidvis også i samme seng.

Min minste sier at det egentlig bare er mulig å sove skikkelig godt hvis man sover inntil noen. Og heldigvis har han en storesøster som synes det er greit å ta på seg den oppgaven. Så går det en liten stund, og så er det helt greit å sove alene igjen.

Og så er det helt greit å ha på lys og lyd på rommet hvis det trengs.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 13:29   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn som våkner om natten

Når legger de seg da?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no