Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad vs. festdrakt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 00:41   #21
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Opprinnelig lagt inn av him, her.

En bunad er "godkjent" av Norsk Institutt for bunad og folkedrakt, mens en festdrakt kan være hva som helst.

Nei, dette er jeg ikke enig i, jfr det jeg skrev i et tidligere innlegg. Bunadsrådet "godkjenner" ikke bunader. De kommer med en uttalelse til nye rekonstruerte bunader dersom den som har utviklet bunaden ber om det, og de har et graderingssystem/gruppeinndeling for å beskrive opphavet til den enkelte bunaden. Dette står om gruppe 5:

Sitat:

Bunader som heilt eller delvis er fritt komponerte.
Enkelte av desse har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg.

Her kaller altså bunadsrådet fritt komponerte drakter for bunader.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:50   #22
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.854
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Hvis jeg skulle velge, ville jeg helt klart velge bunad fremfor festdrakt. For meg handler det ikke bare om en pent plagg, men vel så mye om plaggets historie og kultur. Mange festdrakter er fine og jeg kan forstå at mange velger det de mener er pent, men jeg synes faktisk ikke det er så stas og spesiellt med festdrakt som med bunad.
Jeg vet forresten ikke om det er store prisforskjeller? Bunad kan jo være inmari dyrt, men kanskje festdrakt er rimeligere?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:49   #23
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 910
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg ville definitivt valgt den jeg syntes var finest, uavhengig av definisjon.
Jeg har bunad selv, men synes iblant det blir litt mye styr med detaljer som må bæres eksakt likt som fasiten.
Veldig mange flotte festdrakter også, synes jeg.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:05   #24
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg holder på å brodere min egen Lundeby, selv om jeg ikke synes den er sånn voldsomt fin. Problemet for meg er bare at den bunaden jeg kunne hatt (Solør-Odal), er så veldig mye styggere.

Jeg har sett på den og, men jeg er redd for at de flappene bare vil få helikopterformasjon rundt livet mitt. Ellers synes jeg den og er fin egentlig. De andre tre jeg kan ha synes jeg er så kjipe....

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 15:46   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.613
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg synes den er fin om man er slank og hofteløs. Ellers blir de der "flappene" stående rett ut, ikke videre kledelig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:08   #26
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Velg den du vil ha uavhengig av hva andre synes.
Men hvis du selv synes at festdrakt er litt 'mindreverdig' i forhold til bunad, så hadde jeg gått for bunad. Ellers tror jeg du vil gå rundt med en litt gnagende tvil og føle deg litt mindre fin, enn om du har et plagg du er virkelig stolt av.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:19   #27
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

Jeg synes Lundbydrakten var kjempefin og hadde valgt den uten å bry meg om hva bunadspolitiet måtte mene.

Samme her.


Jeg har en festdrakt fra sparkjøp,kjøpt i 2004, så den er ikke lik den de har nå ,men ønsker meg kystdrakten eller finnmarksbunaden i 30 års gave... men synnes nesten min røde fra sparkjøp er finere en Finnmarksbunaden..For finnmark ser ut som en festdrakt ikke som en bunad...

Jeg fant en på Finn som het "silje drakten" tror jeg,og den var fiiin men veldig svart ,men den står nestn på lista mi over ønske ting hehe

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 17:33   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.070
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Velg det du liker best. Jeg synes den Lundebydrakten var finest. Om det er bunad eller ikke ville jeg ikke tenkt på overhodet, med mindre det er viktig for deg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no