Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad vs. festdrakt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-11, 22:34   #1
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bunad vs. festdrakt

Ja, enda en bunadtråd. Jeg har en stund sagt at jeg ønsker meg bunad til 30-årsdagen. Det begynner visst å nærme seg sånn at det faktisk er på tide å finne ut hvilken og hvor og hvordan og sånt. Jeg har sett litt på "mine" aktuelle bunader, og jeg står igjen med Østfoldbunaden-Oslovarianten og Lundebydrakta. Og da lurer jeg på - bør man ha reservasjoner mot festdrakter i forhold til bunad? Er Lundebydrakta "kjipere" fordi den ikke er en offisielt godtatt bunad av bunadspolitiet? Jeg er bare nysgjerrig på hva folk mener.

Til orientering -

Lundeby


Østfoldbunaden

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.

Sist redigert av Hobbes : 27-05-11 kl 22:53. Årsak: La til mindre bilde
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 22:45   #2
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg synes Lundbydrakten var kjempefin og hadde valgt den uten å bry meg om hva bunadspolitiet måtte mene.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 22:46   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.011
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Mens jeg synes Lundbydrakten ikke var noe særlig fin i det hele tatt, og hadde gått for den andre uavhengig av hva jeg tenkte om bunadspolitiet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 22:52   #4
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg tenkte sånn generelt festdrakt vs. bunad, og bare tok med disse som eksempler.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 22:55   #5
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.184
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg hadde valgt den jeg syntes var finest, uavhengig av om det var bunad eller festdrakt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 23:05   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.613
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg holder på å brodere min egen Lundeby, selv om jeg ikke synes den er sånn voldsomt fin. Problemet for meg er bare at den bunaden jeg kunne hatt (Solør-Odal), er så veldig mye styggere. Også tar jeg meg den frihet å hekte den sammen ved brystet, orker ikke se ut som ei budeie. Det er ganske vanlig å bruke sølje til det her jeg bor, så jeg tenker det ikke kan være noe verre om jeg bruker innvendige hekter.

Så mitt svar er altså at jeg synes det er smak og behag. Jeg har valgt den jeg synes er finest, men så er jeg også generelt positiv til festdrakter også til voksne (så lenge de ikke kommer fra SparKjøp).

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 23:32   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg har Lundeby og er utrolig glad i den, jeg skal også igang med å sy en slik til datteren min. Jeg blåser i hva Bunadspolitiet måtte mene og syntes om den er en bunad eller drakt.
Den ER faktisk beskrevet som en bunad, selvom den er fra 1930-tallet og tegnet av en kunster, så har den fått status som bunad.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 23:35   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.613
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg har også alltid hørt den omtalt som bunad, men jeg innrømmer at jeg skjønner null og niks av hva som får lov til å være bunad og hva som ikke får lov.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 23:42   #9
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Er Lundebydrakta "kjipere" fordi den ikke er en offisielt godtatt bunad av bunadspolitiet? Jeg er bare nysgjerrig på hva folk mener.

Jeg tenker at det ikke er noe som heter "offisielt godtatte bunader av bunadspolitiet". Bunadsrådet er vel dog det nærmeste, som gir en uttalelse om nyutviklede bunader, og de graderer bunadene i forhold til hvor autentiske de er i forhold til gammel draktskikk, hvilket jeg syns er fint for å kjenne bakgrunnen til den bunaden man har (og eventuelt andre), men de driver ikke og godkjenner noe.

Jeg tenker deretter at Lundebybunaden kanskje er litt kjipere fordi den bare er en av mange broderte bunader på mørkeblå/sort bakgrunn, som det finnes så mange av og som er vanskelige å skille fra hverandre. Hvilken bunad den enkelte velger tanker jeg må bli et spørsmål om tilhørighet, smak og eventuell interesse for bakgrunnen til den enkelte bunaden.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 23:45   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Det har vel noe med folketradisjoner, mange av de tradisjonelle bunadene stammer fra 1700-1800 tallet, og bygget ut ifra lokale bondesamfunn og hvor man befant seg på "rangstigen" i samfunnet. Iom. at Alf Lundeby kreerte denne på 1930 tallet og da sterkt inspirert av Gafferbunaden og øvrige bunader fra distriktet så vel ikke denne lang nok tradisjon til å kalles en "ekte" bunad rent historisk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 23:48   #11
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Det er jo ikke noe som heter "ekte bunad". En bunad er en moderne folkedrakt som i større eller mindre grad er en kopi av, eller bygger på, klesskikken på 17- eller 1800-tallet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 23:49   #12
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

En (bunadsgal) dame fortalte meg at festdrakter er annenrangs. *koko*


Jeg er ikke så nøye på sånt sjøl. Jeg har bunad (Romeriks), men jeg kan da godt gå i en sånn festdrakt også. Jeg synes mange av de er veldig fine.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:14   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.613
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er jo ikke noe som heter "ekte bunad". En bunad er en moderne folkedrakt som i større eller mindre grad er en kopi av, eller bygger på, klesskikken på 17- eller 1800-tallet.

Så hvorfor skiller man da på bunader og festdrakt? Hvem er det som bestemmer at noe kan kalles bunad? For når det gjelder Lundeby synes jeg da ikke den ser noe mindre bunad ut enn mange bunader.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:31   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg syns du skal velge den du syns er finest.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:32   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.501
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så hvorfor skiller man da på bunader og festdrakt? Hvem er det som bestemmer at noe kan kalles bunad? For når det gjelder Lundeby synes jeg da ikke den ser noe mindre bunad ut enn mange bunader.

En bunad er "godkjent" av Norsk Institutt for bunad og folkedrakt, mens en festdrakt kan være hva som helst. Fra sidene til Norsk institutt for bunad og folkedrakt:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Det mange tenkjer på når ein seier "godkjend", er bunader som er utarbeidd av lokale bunadnemnder eller i samarbeid med Norsk senter for bunad og folkedrakt. Ein lagar då ein bunad etter organisasjonen / institusjonen sine kriteria.

Og i de kriteriene ligger det at bunaden skal være en rekonstruksjon av gamle klær, man skal feks ikke ha farger på sjalene som det ikke var mulig å oppdrive, klærne skal ikke være en miks av forskjellige generasjoner, knapping, søm etc skal være nært det orginale.

Jeg synes bunader er fantastiske, og jeg synes det er viktig at vi har bunadnemnder - for å bevare tekstilhistorikken (men jeg er sikkert litt rar, har vært på foredrag om grytekluter og elsket det! )

Men jeg synes ikke privatpersoner skal være nødt til å ha "ekte bunader", eller ha en 100% korrekt bunad for den del. Som privatperson bør man jo la sin private smak og preferanser styre hva man vil ha på seg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:32   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.895
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Hvem er det som er så god på dette med bunader og ikke bunader her på forumet? Acsa? Hun vet alltid hva som er hva.

Forøvrig hadde jeg valgt den jeg syntes var finest.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:33   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.895
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Ja og him selvfølgelig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:37   #18
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så hvorfor skiller man da på bunader og festdrakt? Hvem er det som bestemmer at noe kan kalles bunad? For når det gjelder Lundeby synes jeg da ikke den ser noe mindre bunad ut enn mange bunader.

Du kan lese litt om bunader og folkedrakter her

Der står det b.la følgende: *Under ofte stilte spm.*

Lundeby

Stemmer det at Lundebybunaden kun er en drakt og ikke en bunad? Synes forøvrig den er den fineste "bunaden"!

Lundebybunaden er komponert på fritt grunnlag og den tilhører kategori 5 i BFRs inndeling av alle landets bunader. http://www.bunadraadet.no/u-bak.htm
For de fleste bunadbrukere vil nok denne ha innarbeidet bunadstatus.


Jon Fredrik Skauge, BFR

--------

Mange bunadbrukere er opptatt av om sin bunad er godkjent. Dette har sammenheng med at man tidlig i bunadhistorien godkjente bunader. Dette har ikke Bunad- og folkedraktrådet gjort siden på 1950-tallet. I dag gir vi bare en uttalelse om hvorvidt de nysydde plaggene stemmer overens med det historiske materialet (folkedrakten) som er utgangspunktet for bunadene. Bunad- og folkedraktrådet har laget en inndeling av alle landets bunader i kategorier, som avhenger av hvordan bunadene forholder seg til folkedrakten. http://www.bunadraadet.no/u-bak.htm

Jon Fredrik Skauge, BFR

-----------------------------

Hentet fra sidene til Norsk Institutt for Bunad og Folkedrakt:

Dei ulike bunadene byggjer i varierande grad på folkedraktmateriale. Svært forenkla kan bunadene delast inn i grupper, alt etter kva bakgrunn dei har:

1. Bunader som representerer siste ledd i ei folkedraktutvikling.
Folkedrakta, særleg til fest- og høgtidsbruk, fekk etterkvart ny interesse og funksjon som bunad, utan å ha gått ut av bruk.

2. Bunader som har bakgrunn i ei folkedrakt som var gått av bruk, men som ikkje var gløymd. Til tross for at folkedrakta hadde gått ut av bruk, visste mange korleis den hadde vore i store drag. Til dels laga ein nye plagg etter dette og til dels brukte ein gamle plagg.

3. Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg, frå same område, periode og drakttype.
Desse bunadane er rekonstruert frå ei folkedrakt etter at denne var gått ut av bruk. I rekonstruksjonsprosessen har ein nytta kjelder som fortel om drakttypen, t.d. skriftlege opplysningar, biletstoff og munnleg tradisjon.

4. Bunader som er laga på grunnlag av eit tilfeldig og mangelfullt gammalt draktmateriale. Dei delane ein ikkje fann førebilete til, har ein utforma i stil med resten av drakta.

5. Bunader som heilt eller delvis er fritt komponerte.
Enkelte av desse har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:40   #19
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.501
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

Jeg elsker forresten Lise Sjåk Bræk sine festdrakter. Virkelig vakre.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 00:41   #20
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad vs. festdrakt

*og der har Tallulah og him svart*

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no