Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 23:10   #1
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Det kan jeg. Ihvertall delvis.
Gikk grunnkurs Helse- og miljøfag for noen år siden og den linja er resultat av at helse og sosial, og husmorlinja ble slått sammen.

Jeg har med andre ord vasket og satt opp heklebrikker på strykebrett med knappenåler for at den skal holde fasongen, vasket lærerens silkebluser for hånd, stivet duker, lagd en haug med mat fra bunnen av ( i hvit frakk og dertil hørende skaut) og jeg har hatt Cappelens store kokebok som pensum.

Vi hadde matlaging 4 timer i uka og det var ikke noe slapp heimkunnskaptime nei. Hadde streng gammel husstellærerinne.

Har fått med meg endel basiskunnskap etter dette, men er ikke dermed sagt en god husmor. Her går det i Toro ( skulle vel ikke sagt det høyt) og jeg har ikke en eneste stivet duk.

Så hva med dere andre da?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:40   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Nei, husmorskole sto ikke på lista den gangen det var aktuellt :glise:

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 00:22   #3
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Jeg gikk helse-og miljø med allmennfag. Vi var de siste som gikk 2-åring grunnkurs pga Reform '94.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 09:24   #4
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Jeg er så gammel at linja het "Husstell" den gangen jeg gikk der

Vi lærte å stelle dukker, vaske tøy, stryke, lage mat osv.

Hvis du spør min man, vil han nok påstå at jeg skjuler disse talentene godt, selv om jeg i gode øyeblikk kan glimte til

Året før gikk jeg en linje som het "søm og tekstilformgivning", så jeg burde jo være litt bedre enn gjennomsnittet til å sy også

Og det tror jeg jo at jeg er. Planlegger stadig nye prosjekter som skal syes, og materialer handles inn. Setter i gang med friskt mot, og har ikke holdt på lenge før det åpenbare slår meg

"Jeg er hverken så flink som jeg tror at jeg er, og på langt nær så nøye som jeg burde være"


Så jeg har grunnlaget for husmorgener, jeg bare skjuler de godt....


Sist redigert av Gerbera : 28-10-06 kl 09:25. Årsak: tidlig morgen, mange skrivefeil...
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 10:18   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Nope. jeg er bare lærer i mat og helse, jeg. En moderne en. Og ingen utdannelse i faget, men i følge assistenter som følger både meg og hun som er av den gamle skolen klarer jeg meg bra.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 10:55   #6
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Jeg har gått husstell/søm ja Jeg tok det for jeg trengte anatomi og fysiologi for å komme inn på barnepleien. Men har vel nesten gått skole hos mamma også, når det gjelder matlaging altså

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 11:51   #7
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Gikk på Hustell m/anatomi og fysiologi i min pure undgdom. Gjorde det pga anatomien, men hadde i grunn god nytte av hele opplegget. Vi lærte en del om mat og vasking.

Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 13:32   #8
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Nei, jeg har definitivt ikke gått på noen husmorskole. Det bærer vel huset preg av også.
Har prøvd å følge flylady for å få huset sånn noenlunde i orden, men det er visst ingenting som fungerer. :lat:

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 19:14   #9
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Jeps. Gikk Helse og miljø, men det skulle man ikke tro!!

Lærte vel å lage mat av sambo kan man si...

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 19:34   #10
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.835
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Jeg hadde heimkunnskap 1 på lærerhøgskolen, og har gjort mitt av slikt som å spenne opp hekleduker og krager med knappenåler, stryke og stive, pusse sølvtøy og lage ekte heimkunnskapsmat mens læreren gned seg i hendenei fryd over all den nyttige kunnskapen hun fikk videreført til ellers udugelige studenter. -Ikke mitt yndlingsfag, nei.
På videregående hadde jeg barneomsorg og kostlære. Vet ikke om det til sammen er nesten husmorskole.

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 19:47   #11
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Jeg har gått helse- og miljøfag. Lærte en del der. I ettertid har jeg klart å miste koke- og husmortipsboken min, og det er faktisk skikkelig trist. Mye bra mat og gode tips i den boka.
Men, som eldstemann i søskenflokken lurer jeg på om jeg ikke lærte mest av det, ved å hele tiden hjelpe moren min.

Nuvel, til tider ser det ikke ut i måneskinn her (som min mor ville sagt), men det er bedre ut med litt støv i krokene enn et reint helvete, ikke sant?

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 09:03   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.382
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Nei.

Holder meg til mammas mantra om å være "husmor på heltid... for ei lita stund." Noen ganger varer stunda en hel dag, andre ganger husker jeg ikke hvor greit det er med ryddig og reint hus.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 09:31   #13
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som kan skryte på seg husmorskolen her da..

Ikke noe husmorskole her, men jeg har lært mye av min bestemor som fremdeles med sine snart 80 år styrer og steller rundt i huset sitt.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no