Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-10, 16:46   #1
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Det er jo ganske mange her inne som forteller at de har det ofte skikkelig rotete i hjemmet. Hvordan ville dette fremstått om en fikk barnevernet på besøk? Ville de reagert?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 16:51   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Jeg antar barnevernet hadde hatt helt andre bekymringer enn å vurdere rotet om de troppet opp på døren vår?

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 16:52   #3
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jeg antar barnevernet hadde hatt helt andre bekymringer enn å vurdere rotet om de troppet opp på døren vår?

Jeg mener å ha hørt at dette er noe barnevernet kan reagere på.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 16:53   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Jeg vil tro at det kommer ann på om de vurderer rotet som helsefarlig for barnet å vokse opp med.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 16:54   #5
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Spørs vel antagelig på hvilken type rot det var snakk om... Overflaterot er jo en ting, men om det er nedsyltet i skitt i tillegg til gjennomgående rot blir det kanskje annerledes. :synser:

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 16:54   #6
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Om det flyter med leker, klær som skal brettes og annet "vanlig" rot antar jeg ikke de bryr seg. Ligger det derimot bleier i hytt og pine, oppvasken står med mugg i vasken og gulvene er seige av skitt, da kan de vel kanskje ta det med i betraktningen.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:02   #7
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Jeg mener å ha hørt at dette er noe barnevernet kan reagere på.

Jeg tenker det er forskjell på rot, og et hjem helt ute av kontroll (selv om noen av de ryddigste her antakeligvis vil si at noen sjuskehjemmene er ute av kontroll ).

Så lenge barna har det bra, tror jeg ikke barnevernet legger seg opp i om klesvasken ikke er brettet, det ligger hauger av blader på vei opp trappen, det henger tonnevis med klær i gangen og en haug med sko på gulvet. Men om det derimot ikke finnes rene klær i huset, og alle de skitne ligger rundtomkring på gulvet, gulvene er klissete av møkk og det ligger skitne bleier rundt omkring i huset...da tror jeg barnevernet reagerer på "rot". Jeg tror imidlertid ikke det er den type rot som bekrives i innlegg på dette forumet.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:11   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Det er jo ikke akkurat sånn at barnevernet er ute etter å ta folk, slik enkelte tror.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:12   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Venter du besøk,Nam? Eller spør du for ei venninne?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:14   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Jeg mener å ha hørt at dette er noe barnevernet kan reagere på.

Hva tenker du på som "dette", da? Hva slags nivå av rot? Bare rot, eller skitt også?

Jeg synes det høres helt usannsynlig ut at alminnelig rot i seg selv - altså ikke helsefarlig mangel på hygiene - skal være noe barnevernet skulle reagere på. Men det er klart, det er mange måter man kan "reagere" på, og hvis den reaksjonen man ser for seg er at noen fra barnevernet (som er i hjemmet for å komme med råd og hjelp) kan komme til å si noe om ryddighet og systemer, og kanskje til og med komme med noen råd, så er jo ikke det utenkelig. Men jeg kjenner ikke noe til hvordan barnevernet jobber.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:15   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Om det flyter med leker, klær som skal brettes og annet "vanlig" rot antar jeg ikke de bryr seg. Ligger det derimot bleier i hytt og pine, oppvasken står med mugg i vasken og gulvene er seige av skitt, da kan de vel kanskje ta det med i betraktningen.

Det siste vil jeg ikke kalle rot, men dårlig hygiene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:27   #12
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Jeg mener å ha hørt at dette er noe barnevernet kan reagere på.

Det høres ut som noe personer som har blitt tatt fra barna "helt uten grunn" kan si.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:34   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Jeg tipper at hvis man bor i noe som til forveksling ligner en søppeldynge, så er det et element av omsorgssvikt og noe barnevernet vil merke seg.

Videre antar jeg at hvis det største problemet er at oppvasken har stått siden i forgårs og man må flytte på klær for å finne en stol å site på, så er ikke det et problem i seg selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:37   #14
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tipper at hvis man bor i noe som til forveksling ligner en søppeldynge, så er det et element av omsorgssvikt og noe barnevernet vil merke seg.

Da tenker jeg at det ikke kan kalles rot lenger.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:39   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Da tenker jeg at det ikke kan kalles rot lenger.

Veldig enig. Det jeg egentlig mente var vel at jeg ikke kan forestille med at BV vil reagere på rot, men at det først blir en sak når man går forbi det folk flest mener med rot.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 17:47   #16
Moonlight
prøver tilpasse seg livet
 
Moonlight sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 1.360
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Nei, men de legger merke til møkkete og ustelte barn, og vil da sannsynligvis også dra paraleller til om HUS og heim fremstår veldig skittent.
Ikke type akkurat-nå skitt, men noe som har vart lenge..

__________________
~Moonlight~
M 20.09.02 ~ D 02.08.04
~ Engla- Linea 17.10.09~
Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 18:09   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Alle ser forskjell på skitt og rot vel? Jeg har en venninne som er i oppsøkende tjeneste for barnevernet. Der hun reagerer på rot sier hun at det er sånn at du ikke har lyst til å sette deg i sofaen fordi den kryr av hamsterbæsj og det som verre er. Hos meg hevder hun det alltid er strøkent. Det betyr i mine ører at det er godt slingringsmonn. Det er virkelig ikke særlig strøkent hos meg.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 18:12   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Opprinnelig lagt inn av Moonlight, her.

Nei, men de legger merke til møkkete og ustelte barn, og vil da sannsynligvis også dra paraleller til om HUS og heim fremstår veldig skittent.
Ikke type akkurat-nå skitt, men noe som har vart lenge..

Da er vi igjen over på "forbi rot"-skalaen. Jeg antar at alle tegn til vanskjøtsel og omsorgssvikt vil bli forsøkt kartlagt, og barn som er så skitne at det blir lagt merke til, og et hjem i samme grisegenre, er liksom ikke "rot" lenger.

En venninne som jobber i barnehage, fortalte at de som test i en periode skrev "fredag" på bleien de sendt hjem barnet i - og skiftet den på mandag. Da snakker vi ikke normalt skitne og ustelte barn lenger.

Jeg har god tro på at erfarne og observante barnearbeidere ser forskjell på barn som kommer fra halvsjuskete hjem og barn som kommer fra hjem der de ikke får god nok omsorg. Jeg har desverre ikke like god tro på at observasjonene følges opp godt nok alltid.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 18:13   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Ungen fikk ikke ny bleie hele helgen?

  Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 18:14   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reagerer barnevernet på rot i hjemmet?

Jeg tenker som Smilet: skalaen fra "pertentlig" på ene siden og "sjuskete" på den andre er veldig romslig før man bikker over i det usunne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no