Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Forkorte lange navn

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-18, 11:26   #1
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forkorte lange navn

Jeg holder på med en opptaksliste til videregående. Barnets navn skal inn i et felt på 20 tegn. Med mors og fars etternavn og ofte flere fornavn, hva ofrer man først hvis forkortelser ikke er nok?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 11:29   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Jeg vet ikke om det er regler for sånt, sjekk Språkrådets sider kanskje?

Jeg ville ha beholdt første fornavn og forkortet resten av dem og så beholdt begge etternavn.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 11:30   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Første "etternavn"? Vi har gjort det ekstra vanskelig, siden vi har gitt kiden et fornavn på 8 bokstaver, deretter har vil inket sammen ett etternavn på 6 og ett på 7 bokstaver med bindestrek. Da kan man ikke ta bort første del av etternavnet, siden det er den bokstaven det skal registreres etter. Da må siste del av dobbel-etternavnet gå.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 07-05-18 kl 11:36.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 11:32   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Ja, bindestreker gjør det ekstra vanskelig.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 11:37   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja, bindestreker gjør det ekstra vanskelig.

Sorry! Feministen i meg ville ikke at mitt etternavn skulle bli redusert til et mellomnavn som alltid bare blir en bokstav, slik 90% av alle andre kvinners etternavn blir når de får barn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 11:42   #6
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Det er de som har definert feltet til 20 tegn som er problemet. Ikke folks navnevalg. De som har definert det bør få beskjed om at det ikke holder, selv om det ikke løser problemet ditt her og nå.

Holder det ikke å bruke bare forbokstav innimellom?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 11:47   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Enig, veobra. Og jeg prøver å bruke forbokstav, men det holder ikke alltid.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 11:48   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forkorte lange navn

20 tegn, det var da urimelig lite. Jeg har et enkelt og vanlig fornavn på 6 bokstaver og et litt lengre (men fortsatt bare ett) etternavn, men kommer opp i 17 tegn på mitt navn. Da er det ikke mye rom for dobbeltnavn.

Hos oss er det forresten mannen sitt etternavn som er mellomnavn hos barna, avgjort med loddtrekning...

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 12:57   #9
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Hos oss er det forresten mannen sitt etternavn som er mellomnavn hos barna, avgjort med loddtrekning...

Samme her, faktisk.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 12:57   #10
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sorry! Feministen i meg ville ikke at mitt etternavn skulle bli redusert til et mellomnavn som alltid bare blir en bokstav, slik 90% av alle andre kvinners etternavn blir når de får barn.

Samme her

Fornavnet er ikke så langt da og mannens etternavn er bare 5 bokstaver, så kanskje vi klarer oss..

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 13:06   #11
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.003
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forkorte lange navn

20 tegn? Her har ene ungen 32 bokstaver pluss mellomrom, så jeg regner med både ett og to navn hadde røket.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 13:27   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkorte lange navn

20 tegn (inkl. mellomrom og punktum?) for hele navnet? Det var veldig lite.

Fortrinnsvis "beholder" man første fornavn og etternavn, eks. Navn N. E. Etternavn. Om det ikke er nok er det riktige å forkorte alle, men beholde etternavn, eks. N. N. E. Etternavn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 14:09   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkorte lange navn

På visakortet mitt har banken løst det slik:
Jeg heter Ru Hundremeter-Skogen.
Det er jo alt for langt, så da står det bare; R Hundremeter-S.
Jeg er strålende fornøyd med løsningen, ettersom mannens er tilsvarende og vi i realiteten da står med mitt etternavn og bare en fislete bokstav av hans.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 15:12   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg holder på med en opptaksliste til videregående. Barnets navn skal inn i et felt på 20 tegn. Med mors og fars etternavn og ofte flere fornavn, hva ofrer man først hvis forkortelser ikke er nok?

Hvem i all verden er det som tror at navnefelt på 20 tegn på noen måte er holdbart for særlig mange?

(For andre enn oss i kjernefamilien min that is, den med lengst navn har 14 tegn + mellomrom).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 15:56   #15
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forkorte lange navn

Det holder akkurat for mine unger, han ene har 19 tegn og han andre 20. Her hadde mellomnavnet røket først. De har mitt etternavn, det var jeg ikke villig til å fire på.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no