Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-09, 10:11   #41
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er rart at mange lærere ikke ser nytten av mat? Uten mat og drikke spiller det ingen rolle hva den ekstra mattelæreren prøver å lære fra seg.

Sånn tenker jeg også. Det er klart det er mange andre store problemer i dagens skole men kosthold er viktig for læring.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dessverre er min erfaring at det er såpass sentrale problemer med blant annet matematikknivået i norsk skole, at det ikke hjelper med mat heller.

Riktig ernæring er i aller høyeste en medvirkende faktor når det kommer til adferd og ikke minst til læring. Det er bevist at mennesker yter mer med et optimalisert kosthold og at adferd endres med et optimalisert kosthold.

Noe av problemene med matematikknivået kan jo også tilskrives de inkompetente lærerne med en kvartårseining matematikk fra høgskolen. Men det blir en helt annen debatt.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:16   #42
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Noe av problemet med norsk skole er også at det dynges på med lekser, noe som igjen styrker forskjellene mellom familier med høyere utdanning og familier uten. Vi kan jo glatt med våre tilsammen 11 år med høyere utdanning (deriblant en god porsjon fysikk og matte) hjelpe våre barn, men alle har virkelig ikke disse ressursene, den interessen eller de forutsetningene.

Jeg synes virkelig lekser burde avskaffes asap, og at man burde satse på en heldagsskole der repetisjon inngår i skoledagen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:16   #43
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.



Riktig ernæring er i aller høyeste en medvirkende faktor når det kommer til adferd og ikke minst til læring. Det er bevist at mennesker yter mer med et optimalisert kosthold og at adferd endres med et optimalisert kosthold.

Noe jeg trodde alle visste.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:17   #44
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Fullstendig enig med Mim i denne tråden.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:24   #45
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes virkelig lekser burde avskaffes asap, og at man burde satse på en heldagsskole der repetisjon inngår i skoledagen.

Hva med å styrke lærerutdanningen slik at det er høyt kompetente mennesker som er lærere for barna? Slik det er i dag er det et skremmende lavt nivå hos mange allmennlærere fordi utdanningen er for generell. Dette gjør jo at det er lærere som selv ikke er sterk nok faglig til å undervise i en del fag som igjen forplanter seg til elevene som får en dårlig undervisning. Dersom heldagsskolen blir et faktum er man like langt desom lærerkompetansen ikke økes samtidig med at bemanningen økes og at det blir et fokus på kosthold kanskje i form av måltider som serveres på skolen.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:25   #46
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Det er mye alle ikke vet, er min erfaring.
Når det kommer til mat blir jeg stadig overrasket over foreldre som på egne vegne har et sunt og riktig kosthold, men som lar ungene sine vokse opp på sjokoladepålegg og pølser.
Vi må i større grad se at alt henger sammen.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:34   #47
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Jeg synes det er flott at ungene får frukt på skolen.
Og det er helt klart bra at de som ikke har, faktisk kan få.

Jeg blir derimot trist når jeg hører om alle de som ikke får det med
seg hjemmen i fra.

Livet er urettferdig.
Gå igjennom barndommen å ikke en gang ha råd til 1 eple i matpakka.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 11:01   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Lett å si for den som er tørr på bena og mett i magen.

Jeg er enig i at det er viktig å være tørr på bena og mett for å kunne lære, at alle elever får ekstra frukt på skolen, vil likevel ha minimal betydning for de elevene som ikke har klær eller får mat med seg hjemmefra. Derfor synes jeg skolene bør ha andre ting enn epler som satsingsområde.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dessverre er min erfaring at det er såpass sentrale problemer med blant annet matematikknivået i norsk skole, at det ikke hjelper med mat heller.

Mitt inntrykk er at det er folk med minimal innsikt i hva som foregår i norsk skole som tror at skolefrukt vil utjevne sosiale forskjeller. (Det sier jo det aller meste at kunnskapsministeren vår også tror dette.)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er rart at mange lærere ikke ser nytten av mat? Uten mat og drikke spiller det ingen rolle hva den ekstra mattelæreren prøver å lære fra seg.

Jeg har enda ikke møtt en lærer som ikke ser nytten av mat? Det er mest sannsynlig ingen lærere som mener at barna skal gå sultne rundt på skolen. De fleste lærere vet at matmangel ikke er et stort problem i norsk skole. Klart det finnes barn som går på skolen uten frokost, eller ikke har med seg lunsj, men det er ikke et utbredt problem. De gangene vi har møtt på barn som ikke har med lunsj på skolen, har vi løst det med en ekstra knekkebrødpakke og litt pålegg på skolen. (Dette var på ungdomsskolen, på vg.skole mister man litt oversikt med hvem som spiser hva, hvor og når. ) I en ideell verden burde det vært både ekstra lærer til alle som trenger det, gratis frokost, lunsj og frukt til alle skolebarn og leksehjelp til de som trenger det. Nå er det (paradoksalt nok i verdens rikeste land) skralt med penger i norsk skole, og jeg synes det er rart at så få er villige til å høre på lærerne når de sier at fruktmangel ikke er det mest prekære problemet. Er det ikke mer sannsynlig at lærere vet best hvor skoen trykker?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hva med å styrke lærerutdanningen slik at det er høyt kompetente mennesker som er lærere for barna? Slik det er i dag er det et skremmende lavt nivå hos mange allmennlærere fordi utdanningen er for generell. Dette gjør jo at det er lærere som selv ikke er sterk nok faglig til å undervise i en del fag som igjen forplanter seg til elevene som får en dårlig undervisning. Dersom heldagsskolen blir et faktum er man like langt desom lærerkompetansen ikke økes samtidig med at bemanningen økes og at det blir et fokus på kosthold kanskje i form av måltider som serveres på skolen.

Amen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 11:57   #49
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Ahh, jeg ante ikke at man hadde utedager på skolen, ting har forandret seg siden jeg vokste opp. I Bergen trenger man sikkert ikke mer tørre sokker enn vi gjordei Ålesund (Jada, jeg bor i Bergen, jeg vet her regner mer, men ikke såååå mye mer enn "hjemme") men vi hadde ikke utedager, og vi hadde uansett på oss skotøy som tålte vann om været til sa det. Men jeg lærer nok underveis i knottens oppvekst, han skal vel i barnehage først, og derer selv mitt hode inneforstått med skifttøy

Med våte tær og tom mage hjelper en ekstra mattelærer lite. Generelt sett, så vil jeg vel si at en ekstra mattelærer neppe løser matteproblemene i skolen heller. Ført må man da få en matteundervisning på lærerskolen som er litt mer krevende enn dagens, og kravom å BESTÅ den. Vi leser årlig om hvor mange som strøyk på matteeksamen på lærerskolen.

Skolefrukt synes jeg isolert sett absolutt er bra, for kosthold har mye å si. Men jeg noe usikker på effekten, hvorvidt det SPISES også. Gjør det det, ja da er jeg absolutt for det. Selv om det er andre ting som også er viktige. Minst like viktige.

Dessverre er det stor forskjell på hva barna får med hjemmefra, og hvor stor hjelp man kan gi sine barn. Dessverre er mange av min generasjon "ofre" for den håpløse matamatikkundervisinga som har pågått ganske lenge i den norske skolen, og mange kan ikke enkel prosentregning engang. Disse er nå foreldre. Hvordan skal de klare å hjelpe sine barn med matteleksene etter de første par årene? I så måte er nok lekser dessverre noe som skaper enda større forskjeller mellom barna ja, mellom dem som kan få kompentent hjelp fra sine foreldre, og de som ikke får det. Man kan skrive mange beskjeder om å sende med sokker og å kle på ungene ulltøy, men "vennligst lær dere matte så dere kan hjelpe ungen på skolen" er ikke så greit å skrive.... (Jeg vet om noen jeg kjenner som rett og slett gikk på et mattekurs som skolen tilbød til foreldrene for å kunne hjelpe barna sine da, det synes jeg var et godt tiltak. Mange trenger i alle fall en liten oppfrisking...)

Heldagsskole kunne nok vært en løsning (men vær så snill, ikke lag dagene for lage helt fra starten av da, det er noen av oss som synes 6-åringer er litt små for å ha "jobb" fra 8 til 16...) men da MÅ som Skvetten sier lærerkompetansen opp. Og jeg synes de gjerne burde få servert mat også i løpet av dagen. Jeg kunne glatt sagt at jeg kunne betalt for at han skulle få mat på skolen jeg, men da ville skillet oppstå igjen, mellom dem som hadde råd til det, og dem som ikke hadde det... det kan jo ikke PÅLEGGES foreldre å betale for mat på skolen, så da villed et blitt valgfritt. Og de som da hadde fått mat på skolen er vel de som har foredlre som kunne sendt med en matpakke som inneholdet det som trengtes...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 12:34   #50
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Vi må ta imot det vi får! Et sted må man begynne.
Frukt i skolen kan på sikt føre til at vi får gratis skolemat for alle.
Målet bør jo være heldagsskole med skolemåltid, fysisk aktivitet og leksehjelp for ALLE.

Og ingen flere lekser hjemme selvfølgelig.

Nå snakker jeg selvfølgelig først og fremst om grunnskolen.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:15   #51
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.


På skolen hvor sønnen min går er det skolefrukt. Jeg er ikke hundre prosent oppdatert over alle meningene, men det er en del innvendinger i forhold til det med ressursbruken.
Det jeg har hørt er at det er positivt for mange elever, men som med det meste kommer det mest dem til nytte som allerede har et godt kosthold. På dager med banan og gulrot blir mye spist, men skolefrukt skal være variert og på dager med en del annet er det mange som ikke spiser og da er det gjerne dem med et ensidig kosthold som dropper frukten/grønnsaken.
Det kastes veldig mye og på småtrinnet brukes det ganske mye av lærerens tid å tilrettelegge. I en klasse med 1 lærer på 16 elever blir det litt arbeid når det skal hjelpes med appelsinskrelling og tilsvarende. Søl med kiwiskrelling er også velkjent.

Jeg synes det er positivt at sønnen min får frukt på skolen og vil gjerne beholde det, men jeg kjenner at dette ikke er en viktig sak for meg når jeg samtidig hører at det blir kuttet på menneskelige ressurser inn i klassen.

Jeg signerer her. Selv om jeg ikke jobber på barneskole, kan jeg bare tenke meg den ressursbruken som vil gå med til å stable et slikt tilbud på beina:
-Lærere som må renske/skrelle frukt. (I et friminutt som allerede er kort nok med tanke på at mange barn må ha hjelp med påkledning.)
-Lapper inn og ut om hvilken frukt de forskjellige barna ønsker.
-Er noen allergiske? Mot hva?
-Hva hvis man er borte fra skolen en uke? Får man da med seg 5 epler hjem i en pose neste dag? Hvem skal ha oversikt over hvem som skal ha hva? (Fra venninner som jobber på barneskoler har jeg hørt at dette er en aktuell problemstilling. )
Det jeg har ramset opp nå er helt klart "problemer" som er enkle å løse, men i en skole med stor knapphet på menneskelige ressurser, synes jeg det er helt unødvendig å overføre enda flere foreldreoppgaver til lærerene.

Helt enig med Hattifnatten: Frukt er bra, men det blir lenge før det blir en av mine kampsaker i norsk skole, det er iallfall helt sikkert.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:38   #52
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Frukt er fint, men det er som flere nevner viktig å ha to tanker i hodet samtidig. Skolen jeg jobbet på tidligere prøvde seg på en skolefruktordning for noen år siden, men etter et prøveår ble prosjektet avsluttet i samråd med FAU og elevråd. Vi kastet enormt mye frukt hver dag. Noen ganger var noe av frukten halvdårlig/lite apettitelig (unger er ofte veldig kresne på frukt, bananer med brune flekker er ikke spiselig), slik at det ikke var nok god frukt til alle. Andre ganger ble vi lærere på de laveste trinnene stående å skrelle/vaske gulrøtter, skrelle appelsiner, dele opp epler, finne skjeer til kiwi etc. Dette tar tid i det lange løp, tid som uansett hvordan en vrir og vende på det går av undervisningen. Ute fikk vi problemer med forsøpling. Epleskrotter, appelsinskall og bananskall rundt omkring er lite sjarmerende. Det ble også ganske ensidige leveranser - veldig mye gulrot.

Senere innførte vi skolemåltid to ganger i uka for alle elever. Det er også ressurskrevende (1,5 barne- og ungdsomsarbeider-time hver dag), men fordelene er flere, og ulempene ellers er færre enn ved tidligere nevnte fruktordning.

Det er helt klart en fordel at ungene får mat på skolen. Ideelt sett skulle skolen tilbudt frokost, syns jeg. De flest har med matpakke, og dersom det mangler har vi knekkebrød og pålegg tilgjengelig, men med frokosten er det ymse, ser jeg.

Konklusjon: Ja takk til frukt, men ikke bruk penger på det før vi har råd til å leie inn vikarer når folk er syke, eller før vi har på plass læreverk laget etter gjeldende læreplan. Og husk at så lenge skolen må bruke personalressurser på administrasjon av fruktordningen, er den ikke gratis.


Sist redigert av ming : 22-07-09 kl 22:07.
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:09   #53
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Noe jeg trodde alle visste.


Og jeg trodde alle visste at det å dele ut en frukt daglig ikke gir en signifikant forbedring av kostholdet til alle barn. Selvfølgelig - flott med den frukten, men som blant annet Hatti påpeker, ofte blir den spist av barn som allerede har et godt kosthold, ofte spises den ikke etc etc.
Jeg hadde forøvrig vært mye mer positiv til frokost.

Som Rine er inne på; å tro at den frukten utjevner sosiale forskjeller i norsk skole er nærmest parodisk. I tillegg mener jeg at både den, og diskusjonen rundt gratis skolemat generelt, har sporet av hele debatten rundt norsk skole. Og i skolen hører vi lite til det der "et sted må vi starte" må jeg si - jeg har ikke hørt noe til det når vi får bevilget en kvart ekstraressurs og sånn, da heter det mer "nå er potten HELT tom". Så når man da skal starte, må man starte med det viktigste.

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Koklusjon: Ja takk til frukt, men ikke bruk penger på det før vi har råd til å leie inn vikarer når folk er syke, eller før vi har på plass læreverk laget etter gjeldende læreplan. Og husk at så lenge skolen må bruke personalressurser på administrasjon av fruktordningen, er den ikke gratis.

Amen

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:11   #54
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.


Og jeg trodde alle visste at det å dele ut en frukt daglig ikke gir en signifikant forbedring av kostholdet til alle barn. Selvfølgelig - flott med den frukten, men som blant annet Hatti påpeker, ofte blir den spist av barn som allerede har et godt kosthold, ofte spises den ikke etc etc.

Det var da en utrolig forenklet måte å se det på? Sikkert ingen som spiser det likevel, så vi kan liksågodt droppe det?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:17   #55
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det var da en utrolig forenklet måte å se det på? Sikkert ingen som spiser det likevel, så vi kan liksågodt droppe det?

Selvsagt ikke, men hvis du har lest tråden ordentlig har du kanskje fått med deg ordet prioritering? Hvis det er kø av andre ting som burde vært brukt penger på, er det kanskje lurt å tenke over prioriteringen som er gjort, særlig hvis det faktisk ikke fungerer etter hensikten? Hovedhensikten er jo virkelig ikke at de som fra før har et utmerket kosthold skal få en ekstra frukt, selv om det selvsagt er finfint det også.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:21   #56
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Ja, og jeg synes mat er en viktig prioritering.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:22   #57
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, og jeg synes mat er en viktig prioritering.

Ja, men har du noe som helst belegg for å hevde at det er noen grunn til at denne frukten skal prioriteres foran mulighet til å sette inn vikar for eksempel?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:23   #58
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Vi snakker om gratisk skolemat, ikke sant? Og ikke et eple hver?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:29   #59
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi snakker om gratisk skolemat, ikke sant? Og ikke et eple hver?

Tja, underveis i tråden har type et eple hver blitt en del diskutert, men innledende er det vel skolemat som er greia i undersøkelsen. Hva de ulike har ment underveis, tror jeg kanskje varierer, gratis skolefrukt har jo blitt diskutert en del, og det er det jeg hovedsakelig tenker på nå.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:20   #60
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gratis skolemat ikke populært hos lærerne?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, men har du noe som helst belegg for å hevde at det er noen grunn til at denne frukten skal prioriteres foran mulighet til å sette inn vikar for eksempel?

Jeg skjønner absolutt hvor du vil, apan.

Men vi har ikke akkurat fått valget mellom frukt og vikar. Vi har fått frukt. Selvfølgelig trenger vi vikar også, men vi bør vel ikke si nei til frukten av den grunn?

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no