Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Pent porselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-07, 21:47   #1
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Pent porselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Svigermor skal kjøpe gave til oss. Mamma har kjøpt middagsserviset Tid fra Porsgrund til oss, og fra svigermor ønsker vi oss Hardangerbestikk.

Men hun var litt usikker på om det var så lurt å bruke stålbestikk på pent porselen.


Noen som vet noe om det?

(Hun skal "til byen" for å handle i morgen, og hun venter nå på at jeg skal ringe tilbake med svaret.)

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 21:48   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Hvorfor kan man ikke det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 21:52   #3
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor kan man ikke det?

Hun var redd for at stålknivene skal lage riper i tallerkenene.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 21:56   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Hun var redd for at stålknivene skal lage riper i tallerkenene.

Hm. Det har jeg aldri hørt om. Kan ikke sølvbestikk gjøre det samme?

Kanskje du kan få svar hvis du ringer til en porselensbutikk?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 22:00   #5
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Sølvkniver er jo som regel veldig sløve.

JEG tror det går helt fint. Men svigermor vil være helt sikker.


Og hun ville gjerne ha svar i kveld...ikke spør.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 22:20   #6
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Jeg trodde sølvkniver hadde stålblad, jeg.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 22:21   #7
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Jeg trodde sølvkniver hadde stålblad, jeg.

Ja, det har de vel ja...

Nei, jeg bare ringer og sier at det er helt ok jeg. De fleste bruker vel stålbestikk til porselenet sitt?? Mange som ikke har sølv?

(Vi har sølv, men det er så MYE mønster på det. Sånn blir det når man plukker ut selv i en alder av 12 år... )

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 22:24   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Jeg tror også det går helt fint. Jeg kjenner ikke til porselenet du skal ha, men jeg regner med at det er god kvalitet og greier sikkert å stå i mot stålknivene. Jeg har jo opplevd at noen kopper har fått grå striper oppi etter teskjeer, men det har typisk vært billige kopper.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 00:17   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent porselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Billig stålbestikk kan lage "riper", eller egentlig striper, på emaljen i serviset, det stemmer. Det er ikke snakk om riper som sådan, men mer at det legges igjen "rester" av metallet eller at metallet "farger av" på serviset. Dette skjer på alle typer servise, men det vises vanligvis best på ekstra pent porselen, delvis fordi man legger mer merke til feil på penserviset og delvis fordi dette ofte har glattere overflate der stripene kommer mer til sin rett.

Jeg har opplevd dette selv, på mitt nydelige, hvite middagsservise fra Royal Copenhagen, da jeg brukte et billig bestikk fra IKEA på det. (Stripene gikk til slutt vekk med skure-Jif og skrubb!)

Dette er ikke et problem når man bruker kvalitetsstål, som for eksempel Hardangerbestikk. Alt stål som er merket 18/10 er av god kvalitet og kan trygt brukes.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 00:21   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror også det går helt fint. Jeg kjenner ikke til porselenet du skal ha, men jeg regner med at det er god kvalitet og greier sikkert å stå i mot stålknivene. Jeg har jo opplevd at noen kopper har fått grå striper oppi etter teskjeer, men det har typisk vært billige kopper.

Det er altså ikke kvaliteten på koppene, men kvaliteten på stålet som er utslagsgivende.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 07:25   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.422
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er altså ikke kvaliteten på koppene, men kvaliteten på stålet som er utslagsgivende.

Aha! Men hvorfor skjer det bare med de billige koppene da? Det er for så vidt billig stål fra IKEA også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 08:35   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.501
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er altså ikke kvaliteten på koppene, men kvaliteten på stålet som er utslagsgivende.

Men dette skjer hos oss? Og vi har billig, billig service fra IKEA (husker ikke hva det heter, men det kostet 5,- for en tallerken) og stålbestikk Una. Og det skal være i god kvalitet. Kanskje det er to forskjellige måter man kan ødelegge servicet på?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 08:53   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men dette skjer hos oss? Og vi har billig, billig service fra IKEA (husker ikke hva det heter, men det kostet 5,- for en tallerken) og stålbestikk Una. Og det skal være i god kvalitet. Kanskje det er to forskjellige måter man kan ødelegge servicet på?

Det kan selvsagt hende. Kanskje det i dette tilfellet er snakk om faktiske riper i emaljen?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 09:19   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.501
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pent prselen og stålbestikk - ok å bruke sammen?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kan selvsagt hende. Kanskje det i dette tilfellet er snakk om faktiske riper i emaljen?

Jeg har ikke prøvd noen bergingsaksjon på noen av IKEA fatene, men nå ble jeg fristet til å prøve bare for å skjekke om det er virkelige riper eller om det bare er grå striper. Hadde jo vært gøy bare for å skjekke.

... Vel det blir ikke i dag. Jeg har gjort min dont med utprøving i dag ved å male tavle på ungenes rom.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no