Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sør-Afrika med barn

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-07, 18:11   #1
Alan
Hypokonder
 
Alan sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 104
Alan er litt kul
Standard

Sør-Afrika med barn

Jeg skal til Sør-Afrika i oktober, kjøre The Garden Route fra Cape Town til Port Elisabeth.
Noen som har vært der og har tips til steder å bo, ting å se med barna som er 4, 5 og 6 år gamle?

Alan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 22:12   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sør-Afrika med barn

Jeg har vært i Cape Town med unger. Akvariet er bra og man må jo en tur på Table Mountain.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 22:46   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sør-Afrika med barn

Åh så heldig du er!! Garden Route er nydelig på den tiden av året. Vi får se bilder ja?

Jeg reiste en del rundt i området da jeg bodde der nede, og anbefaler deg i allefall disse stedene:

Oudtshoorn
Strutsehovedstaden. Spis omtrent gratis strutsekjøtt, ri på strutser, stå på strutseegg, kjøp produkter av strutsefjær Absolutt en opplevelse. Få i tillegg med dere de fantastiske grottene Cango caves.

I dette området finner dere også Cheetah land - og skal man i en dyrepark i Sør Afrika tror jeg dette må være den ene. Du kan klappe en chetaah og se mange andre undelige dyr.

Tsitsikamma
Utrolig morsom tube-opplevelse. Nydelig å sitte i en enorm badering nedover en stille elv gjennom ei kløft. Avsluttet med å bli dratt etter en båt i litt heftigere fart.

Addo Elefantpark
Anbefales- for store og små. Vi så få elefanter på begynnelsen av dagen (noe som alltid er en risiko i store reservater hvor dyrene faktisk har plass til å bevege seg og velger å trekke seg vekk fra menneskene). Guiden vår visste imidlertid hva han drev med og lovte oss elefanter. Mot slutten av dagen så vi mange, og det er virkelig kjempespennende og eksotisk!

The little Karoo
Jeg er veldig svak for naturen i dette området. Veldig kupert og sært. Og veldig annerledes fra naturen som omkranser det. Kjempetørt men likevel med fargesprakende vekster og mange rare kryp.

Gaansbaai
Her så jeg masse hval på nokså nært hold. Jeg vil tro også reiser i sesongen for å få se hval - og det anbefales!

Stellenbosch/Franshoek
Dette er et vin og fjellområde med virkelig spektakulære fjell og koselige vingårder med stemning. I Franshoek smakte jeg nydelig melketerte og muffins jeg aldri glemmer.

Cape town
Waterfront er kommersielt og "trygt". Her finner dere et enormt shoppingsenter, mange steder å spise samt akvariet, kino og mye annen underholdning. Regner med det kanskje er et dyrt område å bo i, men jeg tror jeg ville valgt å gjøre det og heller på på billige steder/herberger underveis.

Table Mountain er også fantastisk. Har dere flere dager i Cape Town ville jeg dratt dit første tåkefrie dag. Der oppe møter man noen sære dyr som heter .. heter... Hm. De er i allefall nærmeste slektning til elefanten, men ser ut som forvokste marsvin.

Cape of good hope/Cape point og naturreservatet der er et must. Bare pass på at dere ikke bærer rundt på mat eller noe som ser ut som mat. Apene (baboons) kan bli nokså nærgående og aggressive. På vei ut mot cape point må dere få med dere pingvinene på Boulders beach/Simons town. Jeg badet med pingvinene på en av strendene der, men husker ikke hvilken. De fleste er stengt for turister.

Kirstenbosh botaniske hage er kjempefin på våren - når dere skal dit. Vil dere bade rundt Cape Town er Clifton populær. Pass på verdisakene! Selv om det er veldig turistifisert og "stressende" synes jeg man bør få med seg Robben Island hvor Nelson Mandela satt fengslet.

Har dere mere tid i Cape Town området ville jeg kjørt en tur nordover mot Saldanha. Naturen der er helt utrolig vanvittig nydelig.

Museum of Africa i Cape Town kan også fort ta en dag og har utrolig mange spennende utstillinger. Blant annet en hai i naturlig størrelse i taket. Vil tro at både store og små finner noe som fenger her.



Jeg anbefaler dere å lese om Sør Afrika før dere drar. Både om politikk, kultur og historie. Dere kommer til å få se både vakre og triste ting fra vinduet i bilen/bussen. Og jo mer man vet jo mer skjønner man av hva man ser. Området er også spekket med monumenter og historie.



Ha en fantastisk tur - jeg skulle gjerne vært med !

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 13:19   #4
Alan
Hypokonder
 
Alan sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 104
Alan er litt kul
Standard

Sv: Sør-Afrika med barn

Tusen takk!!! Det var mye fin info!
Jeg vet vi skal til Addo og vi skal se hval, kanskje det er der du beskrev?
Tsitsikamma hørtes perfekt ut for gutta mine, det må vi få til.
Foreldrene mine tok samme turen for et par år siden og skal være med, men deres fokus var jo ikke BARN når de var der.
Vi har bare en dag i Cape Town, tror jeg, kjører av gårde med en gang for vi har "bare" 10 dager.
Gleder meg!!!
Og takk igjen for tips, det er printet ut!

Alan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no