Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-17, 13:19   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

1. karbohydrater i drikke. Brus (åpenbart), juice, og faktisk også melk (men litt melk er jo lurt, om man ikke kompenserer)
2. Ris, pasta, og til dels poteter (men poteter inneholder mer næring enn de to førstnevnte.) Ikke kutt alt, bare ta litt mindre enn før og sørg for å alltid ha fristende salat/grønnsaker som faktisk er ok å erstatte "det hvite" med.
3. Tynnere skiver eller grove knekkebrød

Da er i grunnen veldig mye gjort. For min del ville også VELDIG mye vært gjort om jeg begynte med et punkt null her: Godteri.

Frukt kommer an på, syns jeg. Noen koser seg veldig med frukt og klart, spiser man mye så monner det. Selv trenger jeg hver eneste grønne del av "fem om dagen" jeg kan få, og vil aldri noen sinne kunne komme opp i "for mye frukt", fordi jeg ikke spiser i NÆRHETEN av nok av det. Så det er individuelt.

Bær er supert!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 13:53   #22
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Proteinbrødet fra Nærbakst er kjempegodt!



Du får kjøpt proteinpasta fra Carbzone.



Ellers så bruker jeg spiralmaskinen min veldig mye. Får veldig mye godt tilbehør med den!

http://inspiralized.com/spiralizer-recipes/

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 14:29   #23
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.741
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Jeg fikk det bedre i magen da jeg kuttet ut brød. jeg spiser cootage chees med bær til frokost og Rugsprø til lunsj og kvelden.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 17:14   #24
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.419
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Jeg synes det er superlett å kutte karber til varme måltider. Jeg tenker på at de på tysk kalles "Sättigungsbeilagen" (altså bli-mett-tilbehør), m.a.o. alt det gode kan jeg spise mer av mens jeg bare kutter fyllstoffet. Mer kjøtt/fisk, grønnsaker, saus etc. For ikke å snakke om asiatisk. Risen er virkelig helt unødvendig. Selvsagt er det ikke like lett når det gjelder pasta og pizza. Det skeier jeg heller ut med en gang i blant. Trodde jeg kom til å savne det mer, faktisk. Brødmat erstattes med rugsprø med masse pålegg, evt. en salat eller noe med egg. Det eneste jeg ikke klarer å kutte er 4 korn til frokost sammen med youghurt og frukt. Det må jeg ha. Og da spiser jeg det. Lykke til!

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 17:30   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Husk likevel at med en del råd for å kutte karber så kommer det en del veldig kaloririk mat, som helmelk og saus. Så lenge du ikke skal i ketose (og det er ganske ekstremt lavkarbo) så er det IKKE fritt frem med fett bare fordi du reduserer karbene. Fett inneholder vel 2,5 ganger så mye kalorier per gram i forhold til karber. Det kan jo hende det er irrelevant for meg, men for de fleste så er det greit å være klar over.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-17, 20:37   #26
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Jeg kutter ikke egentlig karbohydrater, men jeg spiser så godt jeg kan etter retningslinjene for kosthold som er lavt i fodmaps, og da innebærer det at jeg har måttet kutte kraftig/bortimot alt av enkelte karbohydratrike matvarer fordi magen min reagerer voldsomt på dem. For meg er dette i hovedsak hvete, rug og bygg, så jeg har kuttet brød, spiser kanskje to skiver knekkebrød pr uke. I stedet spiser jeg cottage cheese med bær og havregryn, havregrøt, og mye egg, kanskje på et tynt knekkebrød. Pasta reagerer jeg på, så den erstatter jeg rett og slett med finsnittet kinakål. Det går faktisk helt greit, og magen er mer fornøyd enn tidligere.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-17, 01:21   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Jeg har ingen stor plan. Jeg bare tenkte en kjapp oversikt og tips var greit, så tar jeg kanskje rett valg en gang i blant. Det er så mye erstatninger jeg ikke liker, som hardkokt egg, cottage cheese mm.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-17, 11:21   #28
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg har ingen stor plan. Jeg bare tenkte en kjapp oversikt og tips var greit, så tar jeg kanskje rett valg en gang i blant. Det er så mye erstatninger jeg ikke liker, som hardkokt egg, cottage cheese mm.

Jeg lever lavkarbo og har vært rimelig streng siden januar. Jeg spiser heller ikke hardkokt egg eller cottage cheese.

Jeg kutter mel (spiser hjemmelagede knekkebrød fra fotballfrue.com), poteter, pasta, ris og sukker. Prøver å holde meg til under 5g karbo pr 100g. Det er overraskende enkelt. Jeg erstatter ris/potet/pasta/brød med salat eller andre grønnsaker (som vokser over jorden). Burger er faktisk mye bedre uten brød fordi da kjenner man faktisk kjøttsmaken på en helt annen måte. I stedet for fløtegratinerte poteter så lager jeg fløtegratinert blomkål og brokkoli.

Det jeg savner mest er pizza og vafler. Men jeg unner meg pizza en sjelden gang.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no