Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Likte foreldrene dine å lage mat i oppveksten din, og liker du det nå?
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, og det gjør jeg også 10 6,80%
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er middels opptatt av å lage mat 8 5,44%
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er glad i å lage mat 27 18,37%
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, jeg ser matlaging som et nødvendig onde 10 6,80%
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, og det er jeg også 22 14,97%
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, jeg er glad i å lage mat 30 20,41%
Foreldrene mine var glade i å lage mat, jeg ser matlaging som et nødvendig onde 5 3,40%
Foreldrene mine var glade i å lage mat, jeg er middels opptatt av matlaging 3 2,04%
Foreldrene mine var glade i å lage mat, og det er jeg også 30 20,41%
Brokkoli har aldri passet bedre som svaralternativ 2 1,36%
Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-14, 10:43   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Jeg vet ikke hvor opptatt og glad foreldrene mine var/er i matlaging, men jeg er middels glad i det, og stemte at det var nok de også. *tippekupong*

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 10:46   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Både mamma og pappa er glade i å lage mat og har vist glede over dette i oppveksten. Jeg liker egentlig å lage mat, men ikke i hverdagene. Da blir det et nødvendig onde. Men i helgene prøver vi å gjøre mer ut av det.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 11:00   #23
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Jeg tror ingen av foreldrene mine er spesiellt glad i å lage mat, men de hater det jo ikke heller. Mamma lagde hverdagsmiddager, pappa er best på festmiddager. Han lagde alltid middagen hvis vi hadde gjester, men hvis mamma var bortreist på ukedagene var det mye pølser og grandis.

Jeg syns hverdagsmiddager er kjipt og et nødvendig onde, men liker å lage helgemiddager og gjestemiddager. Tidvis hvertfall.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 11:03   #24
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Jeg er oppvokst med foreldre som er flinke til å lage mat og som lagde sunn mat. Jeg har omtrent det samme forholdet til mat, men varierer mye mer enn vi gjorde i oppveksten. Tilgangen til produkter har økt enormt siden 70-tallet.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 11:11   #25
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Foreldrene mine var glade i å lage mat, og det er jeg også.

Jeg er vokst opp med tradisjonell, hjemmelaget mat. Noe mer innslag av halvfabrikata (enkelte sauser, samt Torogryte til lørdagskos) og frossengrønnsaker enn jeg bruker i dag, men det aller, aller meste var laget fra bunnen av. Mest tradisjonell norsk mat, men noen litt mer eksotiske innslag (i hvert fall i en liten bygd i Nord-Norge på 70-80-tallet ), som bacalao og diverse karrigryter.

Jeg har nok et bredere repertoar og er mer "nerd" når det gjelder tilnærmingen til mat enn mine foreldre, men det skyldes selvsagt også bedre tilgang på ingredienser. Det jeg derimot sjelden gjør er å bake brød - det synes jeg er urkjedelig - mens jeg er vokst opp med verdens beste hjemmebakte brød fra mamma og mormor.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 11:20   #26
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

  • Min mor hadde husmorskole og kan lage all slags tradisjonell mat, og gjorde i perioder det, men siden hun satset på etterutdanning og jobb etter hvert, ble dette ikke høyeste prioritet, og hun ga oss ungene mer og mer ansvar for middag jo eldre vi ble. Da lagde vi i hovedsak det vi kunne/fikk til. Så ordnet hun i helgene. Min far lager ikke mat.

    Min søster arvet interesse for matlaging og elsker det, mens jeg arvet nada på det feltet, og lager det jeg må/føler for.


Sist redigert av Dronningen : 14-11-14 kl 11:30.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 11:35   #27
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Hos oss var det en del pimpa Toro, men foreldrene mine var egentlig glade i å lage mat, men kanskje mer i å prøve nye ting enn i den trauste hverdagsmaten. Det blei ikke prøvd ut nye ting så ofte, og fram til jeg var i tenåra hadde vi ganske dårlig økonomi, så uka før lønning kunne det godt være makrell-i-tomat-skiver eller havregrøt, og så slo vi ut håret med én god middag når lønna kom. Om vi skulle ha noe godt, så blei det bakt. Mamma sto for kaker og pappa for gjærbakst. Middagene delte de på, og det gjør de fortsatt. Pappa sper kjøttdeigen og mamma steiker kjøttkaker, for eksempel. De prøver ut en del mer nytt nå, tror jeg, men har beholdt posepotetmos, Torosuppe og frossengrønnsaker sånn når det skal være lettvint. Det er ting vi aldri eller sjelden bruker, fordi vi synes det er like lett uten. Alt i alt er de nok middels interessert, mens vi er glade i å lage lammeskanker og perfekt stekte poteter og langkokte gryter og Béarnaise med ordentlig egg og smør, mens vi ikke kan fordra å lage fiskeboller og den slags. Det gjør kanskje at vi kommer ut på middels totalt vi og.

Svigersene mine vil jeg si er lite interessert. Svigermor lager enten tradisjonskost eller går for poser der hun kan (spaghettisaus fra pose, Bali kyllinggryte i selskap og så videre). Svigerfar kan lage to ting: Pannekaker og brødskiver med syltetøy.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 11:42   #28
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Mamma likte ikke å lage mat i begynnelsen, men ble nok etterhvert middels opptatt av det, spesielt med gode hjelpemidler (Toro/mikro).

Jeg har tydeligvis blitt min mormor, med grønnsakshage og mat fra bunnen/bruke opp restematen (hun var MYE mer kunnskapsrik enn meg, da).

Vel, ikke helt. Hun sydde bunader også ( :kanikkesy: ), og så drakk hun ikke vin.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 11:59   #29
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Jeg har en familie som generelt er ganske så glad i både å lage og spise mat. Det er en veldig høy forekomst av kokker i familien, faktisk. Dette genet har ikke tilfalt meg.
Jeg syns det er greit nok å lage mat, i de travleste hverdagene et nødvendig onde, mens andre dager igjen kan det være litt hyggelig.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 12:09   #30
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Tja og njei.

Jeg måtte faktisk svare at mine foreldre ser det som et nødvendig onde, all den tid min far ikke noensinne har fått lov til å vite hvor kjøkkenet er og min mor, som lenge prøvde å være uunnværlig på kjøkkenet og deler verden inn i mannfolkoppgaver og kvinnfolkoppgaver, ikke lenger lager spesielt god mat. Det er mel og smør, liksom. Alt skal paneres og svis til det ugjenkjennelige og grønnsaker finnes knapt lenger i kostholdet. Sausene er grøt av mel og smør. Det er svært sørgelig. Da jeg var liten lagde min mor veldig god mat med mye ferske råvarer og grønnsaker og jeg er jo helt klart inspirert av henne anno 70- og 80-tallet.

Jeg har nå mer samme forhold til mat som mine bestemødre når det gjelder tradisjonsmat og nøyaktighet (farmor) og utnytte rester og være kjapp og effektiv (mormor). Jeg er etterhvert blitt en mye bedre kokk og baker enn dem, men det skyldes i fht farmor at jeg har mye bedre råd og tilgang til ulike råvarer og i fht mormor at jeg er mer nøyaktig og vitenskapelig i min tilnærming.

Jeg drikker heller vin enn å sy bunader, men jeg ser for meg at jeg kanskje kan kombinere de to tingene når jeg blir eldre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 14-11-14 kl 12:18.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 12:17   #31
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

«I oppveksten din», sto det, HV. Jeg ser på deg som veldig inspirert av matstellet hjemmefra.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 12:25   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Min mor og far er sånn middels interessert, men har aldri hatt tid til å kokkelere noe særlig. Min bestemor HATET å lage mat, og HATER fortsatt å lage mat. Hun er eitrende sinna hver gang hun er i nærheten av et kjøkken. Min farfar jobbet som lærer på kokkeskole. Og min mormor og morfar var flinke til å lage mat, og likte å lage mat.

En del ymse å ta av i oppveksten, altså. Jeg har blitt som min bestemor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 12:26   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

«I oppveksten din», sto det, HV. Jeg ser på deg som veldig inspirert av matstellet hjemmefra.

Ja, jeg er det. Mor var jo superflink mens jeg bodde hjemme og da var jeg mye sammen med moror og hadde en sprek farmor i nabohuset, så ja. Veldig inspirert hjemmefra. I tillegg er det en veldig levende mattradisjon i bygda jeg vokste opp med bruk av vilt, innlandsfisk og ulike lokale råvarer. Grav det ned, heng det opp eller putt det i en trebutt, er vel oppsummeringen av tradisjonsmat fra fjellbygdene.

Jeg vokste jo også opp med slakting hjemme og store bakstedager. Da kom Aslaug og Arnhild for å sy rull, lage sylte eller bake flatbrød og lefse sammen med mor, mormor og farmor. Søsteren min og jeg fikk også være med, det var kjempegøy!



Alle hadde hvite forklær akkurat som på bildet, og skaut:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 12:27   #34
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Det var tider!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 12:31   #35
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Begge mine foreldre er sånn helt greit glad i å lage mat. Min far laget all selskapsmat og ganske mye hverdagsmat og min mor resten av hverdagsmaten.

I likhet med HV ser jeg at jeg er inspirert av mine foreldre slik maten var da jeg var barn, alt fra grunnen av og forholdsvis mye grønnsaker ut fra tilbudet slik det var den gangen. Begge to virker nå, når de har mer tid, mye mindre interessert. Men de setter veldig pris på det de får hos meg, så de er en glede å lage mat til.

Jeg er vokst opp i et hjem med mye matglede, med pent dekkete bord og med et bevisst forhold til kombinasjonen av sunnhet og smak. Og det setter jeg pris på og viderefører.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 13:17   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Sitat:

Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er middels opptatt av å lage mat

Altså, de koser seg veldig med mat, pappa er FANATISK opptatt av mat, men matlaging er ingen favorittsyssel, just. Mamma så nok på Toro som guds gave til husmoren, selv om hun nå ikke husker at vi spiste noe Toromat i det hele tatt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 13:27   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

t. Mamma så nok på Toro som guds gave til husmoren, selv om hun nå ikke husker at vi spiste noe Toromat i det hele tatt.

Min mor husker ikke at hun fikk hjelp til slakt og bakst heller, og forteller nå historier om hvordan hun alene slaktet 4 griser og to kyr med fire-fem unger rundt bena. Hun har glemt au parene vi hadde også, gitt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 13:30   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Min mor husker ikke at hun fikk hjelp til slakt og bakst heller, og forteller nå historier om hvordan hun alene slaktet 4 griser og to kyr med fire-fem unger rundt bena. Hun har glemt au parene vi hadde også, gitt.

Pussig. Lurer på hva vi kommer til å fortrenge i vår historiefortelling om våre barns oppvekst... "Hva, satt med nesa i mobil eller nettbrett hele tiden, sier du? Det stemmer da IKKE!" (den vet jeg ikke er sann for meg, jeg har skjerpet det inn noe voldsomt de siste årene, så det tror jeg ikke barna kommer til å si). Men kanskje "hva mener du, drakk deg fnisete foran dere på ferie, jeg drakk meg da ALDRI beruset foran dere barna?!!?"

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 13:30   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Jeg svarte "Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er glad i å lage mat", men det er en nokså flytende sannhet. Min mor har aldri vært glad i å lage mat, men hun er kjempeflink til å bake. Min far har alltid vært både flink og interessert i tradisjonell matlaging, men han laget aldri mat på hverdager. Det var derfor mye Toro og kjøttdeig og pølse på hverdager, og fars kjøttkaker og raspeballer i helger.

Jeg var helt ubehjelpelig på kjøkkenet, som nevnt på en ganske trassig måte, helt frem til jeg fikk et fantasisk kjøkken med 90 cm gasskomfyr etter fylte 30. Koketteringen beholdt jeg enda noen år, men fra da av har jeg blitt ganske flink til å lage mat. Det er fremdeles litt vanskelig å skrive.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 13:31   #40
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen

Jeg vil si foreldrene mine var og er middels opptatt av matlaging, mens jeg er glad i å lage mat.

Foreldrene mine var bedre på høytidsmat enn hverdagsmat, og de har alltid brukt mye mer halvfabrikata enn meg. De er heller ikke glad i "eksotisk" mat av noe slag, så "saus og poteter" er stikkordet for deres menyer. Hvit og brun saus lages fra bunn, men alt annet fra pose.

Det som var annerledes hos oss enn hos de fleste andre jeg kjente, var at de byttet nokså likt på å lage middager. Min far jobbet skift og laget middag de dagene han var hjemme.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no