Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Perlestrikk - raskeste metode?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-12, 19:55   #1
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Perlestrikk - raskeste metode?

Jeg strikker en jakke i perlestrikk. Jeg synes det er fryktelig tidkrevende å flytte garnet frem og tilbake til hver sin side av pinnen for å strikke rett / vrangt.

Finnes det en kjappere måte? Kan man strikke vrangt med garnet bak pinnene?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 19:57   #2
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Jeg strikker med tråden på fingen enten jeg strikker rett eller vrangt jeg, eller er det ikke det du mener?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 19:58   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg strikker en jakke i perlestrikk. Jeg synes det er fryktelig tidkrevende å flytte garnet frem og tilbake til hver sin side av pinnen for å strikke rett / vrangt.

Finnes det en kjappere måte? Kan man strikke vrangt med garnet bak pinnene?

Ja, det har jeg alltid gjort. Men greier ikke forklare må se etter en video år jeg ikke surfer fra iPhone.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:02   #4
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Sånn som dette


(Kilde: youtube.com)

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:25   #5
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Takk, må prøve Norwegian purl, ser jeg. Jeg strikker sånn som hun viser i begynnelsen at noen gjør når de strikker vrangt.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:31   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Det er nok absolutt kjappere å lære seg norsk vrangstrikk ja, så slipper du å flytte på tråden. Jeg strikket også på den andre måten før, men har gått over til den "norske" slik min mor engang lærte meg når jeg var lita (men som jeg hadde glemt innen jeg lot internett lære meg å strikke for fem år siden, og da lærte meg den andre måten) Jeg synes det blir jevnere også, pluss at jeg slipper å flytte tråden frem og tilbake.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:35   #7
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Jeg har aldri tenkt over at man kan gjøre noe annet enn å strikke med garnet over fingeren, jeg, så jeg skjønte ikke spørsmålet først ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:39   #8
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Jaggu! Enkelt var det og! Takk!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:44   #9
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

No lurer eg på korleis ein kan gjere det utan at tråden ligg over fingeren bak eg da

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:46   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg har aldri tenkt over at man kan gjøre noe annet enn å strikke med garnet over fingeren, jeg, så jeg skjønte ikke spørsmålet først ...



Samme tenkte jeg. Jeg har aldri lært det på noen annen måte en slik de gjør i videoen jeg.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:04   #11
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Hvis dere ser helt i begynnelsen på videoen Frøy la ut viser hun hvordan mange strikker vrangt. Før hun viser den norske varianten. Sånn har jeg lært det, og alltid HATET å strikke vrangt.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:06   #12
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Godt du endeleg har lært denne metoden da. Såg filmen no, har aldri slått meg at ein kan gjere det slik. Må da ha vore pyton med vrangbordar og slikt.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:06   #13
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Jepp.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:20   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Det er litt pyton med vrangbord og perlestrikk ja.

Dog måtte jeg lære min svigerinne denne metoden, for hun fikk ikke med seg tråden tilbake når hun strikket "norsk", og da er det bedre på den måten enn ikke vrang altså. (Hun er fersk strikker, så kanskje med tiden?)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:31   #15
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Jeg har alltid strikket vrangt med garnet over fingeren, og gjør det enda enklere enn hun på videoen. Synes jeg, da...

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 07:53   #16
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Jeg sier det samme som Frøydis.

Fant en liten videosnutt på Garnstudio som viser omtrent som jeg gjør det:
http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...&thumbnails=on

I videoutvalget deres er det også vist tre forskjellige metoder å strikke vrang på, norsk, kontinental og eng/us.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 10:27   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Den videoen der viser jo garnet over pinnen, litt sånn som jeg gjorde før?

Men det var garnstudio sine bildeserier, senere filmer, som fikk lære meg å strikke for fem år siden. Da het det bare "vrang" den bildeserien som nå senere jeg har lært er en utenlandsk vrang. Jeg har lært meg norsk nå, og trives med det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 18:52   #18
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Tror nesten jeg må vise hvordan jeg gjør det, for jeg mener det er enda enklere enn siste filmen.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 19:01   #19
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Jeg måtte teststrikke da jeg så denne. Jeg aner ikke hvordan jeg gjør det uten strikketøyet i hendene.

Men det stemmer det - garnet er foran og bak pinnen. Men jeg bruker null tid på akkurat det å ta med tråden. Den følger med av seg selv. Men selve strikkinga er litt mer kludrete, så jeg bruker litt mer tid på en vrangmaska enn på en rett.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 19:08   #20
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perlestrikk - raskeste metode?

Jeg holder tråden som når jeg skal strikke rett, går inn bak og henter tråden bare bakvendt.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no