Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-11, 09:05   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Shit, dette er godt gjemt kunnskap, altså. 9-åringen har fått en søt liten trombone ( ) i korpset, en ess-trombone. Men notene finnes bare for vanlig b-trombone. Jeg har sagt at jeg kan transponere det første stykket deres, men det var vel optimistisk. Stykket har to b'er, det er ess-dur, ikke sant? Hvordan må jeg tranponere for at det skal fungere for ess-trombone?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 09:10   #2
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Hm. Har aldri spilt i korps , og lenge siden jeg holdt på med musikk, så jeg bare tenker høyt. To b'er er i hvert fall b-dur (fader bevare espen, aspen...). fra b til ess er det to og et halvt trinn, så da må du vel transponere to og en halv tone opp? Eller er jeg helt på jordet??

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 09:17   #3
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

2 b'er = b-dur

Når trombonen er stemt i eb betyr det at det som kommer ut når man spiller en C egentlig er en eb. I forhold til en b-steming ligger altså den lille søte trombonen en kvart over. Skjønner?

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 09:17   #4
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Først må du se om notene er i f-nøkkel eller i g-nøkkel.
Er de i F-nøkkel er de notert i C, selv om det skal spilles på b-trombone om jeg ikke husker feil.
Er de notert i g-nøkkel skal du skrive de 2 og et halvt trinn nedover for å spille de på ess-trombone. Da vil du få en note i f-dur.
Jeg synes det er rart at ikke korpsdirigent eller instruktør ordner riktige noter altså.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 09:43   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Først må du se om notene er i f-nøkkel eller i g-nøkkel.
Er de i F-nøkkel er de notert i C, selv om det skal spilles på b-trombone om jeg ikke husker feil.
Er de notert i g-nøkkel skal du skrive de 2 og et halvt trinn nedover for å spille de på ess-trombone. Da vil du få en note i f-dur.
Jeg synes det er rart at ikke korpsdirigent eller instruktør ordner riktige noter altså.

De er i f-nøkkel. Jeg leste her det du sier om at da er notene i C, men hva betyr det egentlig? :spilte b-klarinett og måtte aldri transponere:

Joda, de skal ordne noter, altså, og de hadde gjort det også bare at noen i farta hadde tatt feil stemme, og han lille er så ivrig siden dette er første noten de har fått utdelt. Så sa jeg i min optimisme at "jeg fikser det, det er jo lett". Og nå har jeg satt meg i hodet at jeg vil fikse det, det skader jo ikke å friske opp gammel kunnskap.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:06   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Nå er jeg sikkert ute på viddene, da det er lenge siden jeg holdt på med det der.
Men hvis notene er skrevet i F-nøkkel, tror jeg kanskje at du bare kan skrive de samme notene, men i G-nøkkel.
Altså; man har notene på akkurat samme plass på notelinjene, men jukser og setter G-nøkkel foran.

Hvis du skjønte hva jeg mente.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:09   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Nå er jeg sikkert ute på viddene, da det er lenge siden jeg holdt på med det der.
Men hvis notene er skrevet i F-nøkkel, tror jeg kanskje at du bare kan skrive de samme notene, men i G-nøkkel.
Altså; man har notene på akkurat samme plass på notelinjene, men jukser og setter G-nøkkel foran.

Hvis du skjønte hva jeg mente.

Skjønner hva du mener, men da er vi fortsatt hos b-trombonen, ikke sant? Jeg vil på sikt over til ess-trombonen. (Det var lettere med klarinett!)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:11   #8
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

ok er de i F-nøkkel og du skal skrive de til g-nøkkel eller f-nøkkel?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:16   #9
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Når notene er i C- så er de skrevet som om et C-instrument skal spille det Da må du altså notere det et og et halvt trinn under, slik at du får G-dur...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:18   #10
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Nå er jeg ute på dypt vann her altså- men jeg tror at Obelix har rett med å lese de direkte som G-nøkkel- pluss at du må fjerne tre B- eller legge til tre kryss. Iom at du i utgangspunktet har en note i B-dur, som har to B, så vil du ende i G-dur som har ett kryss. Du trenger da altså ikke å skrive om dersom junior kan lese G-nøkkel altså..

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:23   #11
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Er de i F-nøkkel skriver du de som om du leste F-nøkkelen som G-nøkkel og legger til tre kryss.

Med vennlig hilsen Eb-tubaist

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:36   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Hjelpes. Siritk; Forstår jeg deg riktig når jeg, med utgangspunkt i at jeg har noter for b-trombone, tror jeg skal

  • sette en f-nøkkel først på linja men late som det er en g-nøkkel som står der (alternativt stryke ut f-nøkkelen og sette en g-nøkkel der)
  • legge til 3 kryss (dvs. trekke fra de to b'ene som er der fra før, og legge til et kryss, evt bare forestille meg at de er der?)
  • ikke flytte notene hverken opp eller ned?
Får han da noter som passer med det de andre i korpset spiller? Edit: dette stemmer jo med det gnuri skriver.

Bør han egentlig få notene presentert i g- eller f-nøkkel? Han leser forståvidt begge deler siden han spiller piano, men det er jo ikke vits i å forvirre ham mer enn nødvendig.

Nevnte jeg at det var lettere med noter for klarinett?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:52   #13
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Har konferert med mannen min som kan dette bedre- han sier at du må transponere noten ned en kvart, altså ned til f-dur som jeg sa i utgangspunktet.....og da lese den i f-nøkkel.
Han sier da at du da må bruke posisjonene som om du spiller en C-stemme på vanlig trombone..
Han sier også at dette er såpass komplekst og vanskelig, at det ikke blir forstått av andre enn trombonistene selv-hehe. Mannen min er lærer i musikk-teori, så dette er virkelig hans fagfelt, og når han sier dette såpass sterkt, så anbefaler jeg deg virkelig å la dirigent/instruktør ta seg av noteskrivingen og læringen-hehe.


Sist redigert av gnuri : 30-09-11 kl 11:03.
gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 11:15   #14
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hjelpes. Siritk; Forstår jeg deg riktig når jeg, med utgangspunkt i at jeg har noter for b-trombone, tror jeg skal

  • sette en f-nøkkel først på linja men late som det er en g-nøkkel som står der (alternativt stryke ut f-nøkkelen og sette en g-nøkkel der)
  • legge til 3 kryss (dvs. trekke fra de to b'ene som er der fra før, og legge til et kryss, evt bare forestille meg at de er der?)
  • ikke flytte notene hverken opp eller ned?
Får han da noter som passer med det de andre i korpset spiller? Edit: dette stemmer jo med det gnuri skriver.

Bør han egentlig få notene presentert i g- eller f-nøkkel? Han leser forståvidt begge deler siden han spiller piano, men det er jo ikke vits i å forvirre ham mer enn nødvendig.

Nevnte jeg at det var lettere med noter for klarinett?

Det er slik det blir gjort i praksis ja. I og med at han kan f-nøkkel er jo gnuris alternativ aktuelt.

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Har konferert med mannen min som kan dette bedre- han sier at du må transponere noten ned en kvart, altså ned til f-dur som jeg sa i utgangspunktet.....og da lese den i f-nøkkel.
Han sier da at du da må bruke posisjonene som om du spiller en C-stemme på vanlig trombone..
Han sier også at dette er såpass komplekst og vanskelig, at det ikke blir forstått av andre enn trombonistene selv-hehe. Mannen min er lærer i musikk-teori, så dette er virkelig hans fagfelt, og når han sier dette såpass sterkt, så anbefaler jeg deg virkelig å la dirigent/instruktør ta seg av noteskrivingen og læringen-hehe.

Det er jo den korrekte måten å gjøre det på. Å lese f-nøkkel som g-nøkkel og legge på 2 kryss (b-instrumenter) og 3 kryss (eb-instrumenter) er ofte det som blir praktisert.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 11:24   #15
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Siritk- ja det funker, men korpsene vil gjerne at de skal lære seg å lese i F-nøkkel, og da leser de i F-nøkkel C- og bruker posisjonene i B- altså spiller en C natura og lærer det som posisjonen til D på instrumentet (forsto du hva jeg prøvde å si her?hehe) Dette er for at det skal bli enklere å gå over på B-trombone etterhvert.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 11:44   #16
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Siritk- ja det funker, men korpsene vil gjerne at de skal lære seg å lese i F-nøkkel, og da leser de i F-nøkkel C- og bruker posisjonene i B- altså spiller en C natura og lærer det som posisjonen til D på instrumentet (forsto du hva jeg prøvde å si her?hehe) Dette er for at det skal bli enklere å gå over på B-trombone etterhvert.

Jeg forstår deg definitivt! Så da gjenstår det jo bare å ønske banana lykke til!

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 12:25   #17
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Har konferert med mannen min som kan dette bedre- han sier at du må transponere noten ned en kvart, altså ned til f-dur som jeg sa i utgangspunktet.....og da lese den i f-nøkkel.
Han sier da at du da må bruke posisjonene som om du spiller en C-stemme på vanlig trombone..Han sier også at dette er såpass komplekst og vanskelig, at det ikke blir forstått av andre enn trombonistene selv-hehe. Mannen min er lærer i musikk-teori, så dette er virkelig hans fagfelt, og når han sier dette såpass sterkt, så anbefaler jeg deg virkelig å la dirigent/instruktør ta seg av noteskrivingen og læringen-hehe.

Hva betyr det som er uthevet i praksis da? Kan han ikke bruke posisjonsoversikten han har fått?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 17:49   #18
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

jeg er ikke sikker.....
I følge mannen så driver de litt spesielt om det er der han tror, men iom at jeg ikke helt skjønner dette selv, så tror jeg at jeg ikke skal utdype mer....

Imidlertid så om du gjør slik som før sagt- legg til tre kryss og spill som g-nøkkel, så vil posisjonene bli riktige.

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hva betyr det som er uthevet i praksis da? Kan han ikke bruke posisjonsoversikten han har fått?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 21:33   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

jeg er ikke sikker.....
I følge mannen så driver de litt spesielt om det er der han tror, men iom at jeg ikke helt skjønner dette selv, så tror jeg at jeg ikke skal utdype mer....

Imidlertid så om du gjør slik som før sagt- legg til tre kryss og spill som g-nøkkel, så vil posisjonene bli riktige.

Her skjønte jeg ikke mye, dette er et vanlig skolekorps et sted på østlandet, og ikke noe mystisk eller noen som driver noe "spesielt".

Dirigenten sier at det er best om han lærer å lese bassnøkkel, og at jeg skal transponere fra b-dur til f-dur. På posisjonsoversikten hans står det at c er sjette posisjon. Jeg får bare ta det for god fisk, tror jeg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 21:40   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere fra b-trombone til ess-trombone

Jeg kan ikke si hvor happy jeg er med at poden har begynt på fløyte.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no