Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-11, 09:13   #1
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Juleavslutninga på barneskolen ble til vintermarkering og elevene sang "Tenke sjæl" av Trond Viggo. En sang kanskje rektor burde ha hørt litt mer nøye på?

http://dt.no/nyheter/nektet-nisselue...ning-1.6661838

Jeg tror forøvrig ikke at dette er noe som har kommet i stand fordi muslimske foreldre har presset på, jeg har jobbet med norskopplæring av voksne og unge voksne noen år og har inntrykk av at den norske julefeiringa faller i veldig manges smak, og at det er julekos også i mange muslimske hjem i jula. På juleavslutninga på voksenopplæringa gikk vi alltid rundt juletreet og sang julesanger, og Glade jul ble avsunget på en haug med språk med solister fra alle verdenshjørner og religioner.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:22   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Jeg hørte dette nettopp på radio og tenkte vel at det var rektor som burde ta en liten reality check, ja.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:24   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Og i niåringens klasse får de ha lue på i timen i desember om de har nisselue på. SkoleNorge er variabelt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:46   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Nektingen av nisselue (og ikke minst begrunnelsen) syns jeg var snodig, men resten av opplegget syns jeg virket greit. På vår juleavslutning har de også sunget et lite utvalg av sanger de kan, ikke kun julesanger. Men jeg himler litt over familien Alm som syns det er bedre å gå til avisen enn i dialog med skolen, tydeligvis.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:50   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Babyen har ikke lue på. Jeg synes de er lite prinsippfaste.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:51   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Jeg skjønner jo at barna gjerne vil ha på nisseluer, har aldri hørt om noen som føler seg støtt av det. Men at man har andre sanger og innslag enn bare julesanger på en avslutning, synes jeg ikke er noe å reagere på. Det må da være flott å se noe av det barna har jobbet med det siste halvåret?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:29   #7
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Jeg synes det bare er trist og tragisk når en skole gjør slike valg og dermed bare er med på å fyre oppunder FrP's og store deler av befolkingens frykt for "snikislamifisering". Det er nemlig slike banale og idiotiske ting de drar frem når de blir bedt om å komme med eksempler på dette.

Jeg tipper kravet ikke har kommet fra minoriteter eller humanetiske foreldre, men rett og slett et valg skolen har gjort for å vise at de er "nøytrale". Det blir bare feil selv om det er godt mulig det er en god intensjon bak en slik tanke om å inkludere alle (mens det som skjer er stikk motsatt).

Jeg er ganske sikker på at praktiserende kristne er i et lite mindretall på vår skole men desember er fylt av juleaktiviteter, både på AKS og skolen. De spiser julegrøt, går rundt juletre, lager julepynt og historien om juleevangeliet står sentralt. I dag markerer de Lucia og da går 4 klasse i gangene og det er lusekatter til alle. Besøket i kirken er selvfølgelig frivillig, felles avslutning i gymsalen siste skoledag har både julesanger, dikt og andre sanger de kan.

Og alle er happy as larry. Det er så fryktelig unødvendig å skape friksjoner og misnøye når det er ikke er behov for det. Det er med slike ting en hel del skoler i Groruddalen også har gjort feil og fremmedgjort en hel gruppe foreldre som søker barna vekk fra skolen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:33   #8
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Dette må jo vere eit soleklart tilfelle av at det er lite hensiktsmessig å skyte spurvar med kanon! Kjem akkurat tilbake frå lucia i barnehagen, og observerte opptil fleire muslimske barn med kvit kjole, glitter i håret og stolte foreldre med kamera!

Jula er, i mine augo, barna si høgtid, med kalendarar, nissar, Jesusbarnet, kaker, forventningar og stjerner i augo i ei passe deilig blanding, og eg trur jamnt over at det er vi vaksne som lagar problem ut av det. Det burde ikkje vere nødvendig!

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:36   #9
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Man skal høre mye før ørene faller av!
Lenge siden jeg har hørt noe så dumt.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:38   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Reagerte mest på det med "vinteravslutning", vinteren har da ikke begynt engang? Skal de ikke ha skole i vinter? Rart navnevalg.
Gode gamle årsavslutning derimot kunne trengt et koselig løft!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:41   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Reagerte mest på det med "vinteravslutning",

De tenker kanskje på at "sola snur" (vintersolverv) den 21./22. desember? Men jeg er enig i at navnevalget uansett blir litt rart, og synes i grunn at gode, gamle _juleavslutning_ er et nokså harmløst ord å bruke ...

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:43   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Synes saken er latterlig og lite gjennomtenkt fra skolens side egentlig. Både navnevalg på avslutningen og det faktum at ungene måtte ta av nisselua.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:44   #13
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

At sola snur avslutter på ingen måte vinteren, hadde det bare vært så vel!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:48   #14
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Jeg også syns dette var et håpløst eksepmel på et misforstått hensyn til mennesker med annen kulturell/religiøs bakgrunn. Samtidig er jeg litt usikker på om vi bare har fått presentert kun den ene siden av saken, det aner meg at det kanskje ikke er fullt så galt som det kan høres ut som.

Jula er en herlig blanding av alle slags tradisjoner med vidt forskjellig kulturell og religiøs bakgrunn, og som har blitt en del av vår kultur. Det er jo bare gøy.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:55   #15
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

At sola snur avslutter på ingen måte vinteren,

Nettopp, så navnet blir uansett rart.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 13:36   #16
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg også syns dette var et håpløst eksepmel på et misforstått hensyn til mennesker med annen kulturell/religiøs bakgrunn. Samtidig er jeg litt usikker på om vi bare har fått presentert kun den ene siden av saken, det aner meg at det kanskje ikke er fullt så galt som det kan høres ut som.

Jula er en herlig blanding av alle slags tradisjoner med vidt forskjellig kulturell og religiøs bakgrunn, og som har blitt en del av vår kultur. Det er jo bare gøy.

Det aner meg at det kun er en side av saken ja. Spesielt siden det står i artikkelen at i følge lærere var det en vanlig juleavslutning hvor Vi tenner våre lykter og Tenke sjæl ble sunget. Får meg til å lure litt på om forbudet mot nisseluer kan ha kommet av helt andre årsaker? Hvis luer kastes, nappes og skaper en del med uro, ville jeg også forbudt nisseluer.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 13:48   #17
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes det bare er trist og tragisk når en skole gjør slike valg og dermed bare er med på å fyre oppunder FrP's og store deler av befolkingens frykt for "snikislamifisering". Det er nemlig slike banale og idiotiske ting de drar frem når de blir bedt om å komme med eksempler på dette.

Jeg har nettopp hatt en lunsjdiskusjon med en kollega som mente at det var da for ille at alle utlendingene kom hit og ikke kunne godta våre skikker, det pleide da nordmenn å gjøre da de kom til utlandet. Litt pirking i begrepet "utlending" utelukket plutselig svensker og amerikanere, det var "de fra Iran, Irak og deromkring" som vedkommende egentlig mente. Jeg mistenker at h*n ikke er den eneste som klarer å tolke denne saken på denne måten.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 13:49   #18
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Reagerte mest på det med "vinteravslutning", vinteren har da ikke begynt engang? Skal de ikke ha skole i vinter? Rart navnevalg.
Gode gamle årsavslutning derimot kunne trengt et koselig løft!

Det står "vintermarkering".

Men uansett - hva har nisseluer med kristendom å gjøre?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 13:54   #19
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Jeg har nettopp hatt en lunsjdiskusjon med en kollega som mente at det var da for ille at alle utlendingene kom hit og ikke kunne godta våre skikker, det pleide da nordmenn å gjøre da de kom til utlandet. Litt pirking i begrepet "utlending" utelukket plutselig svensker og amerikanere, det var "de fra Iran, Irak og deromkring" som vedkommende egentlig mente. Jeg mistenker at h*n ikke er den eneste som klarer å tolke denne saken på denne måten.

Nettopp og det er det som skjer hver eneste gang, det er bare så trist og tragisk. Det skrives allerede om det på flere nettsider at det er nok et eksempel på det "multikulturelle helvete" ingen "nordmenn" har bedt om.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 14:30   #20
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øren skole i Drammen nekter barna å bruke nisselue

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det står "vintermarkering".

Men uansett - hva har nisseluer med kristendom å gjøre?

Ok, da tror jeg de har endret det? Det står fortsatt i Aftenposten.

Sitat:

..men da både foreldre og barn møtte opp på avslutningen, ble det sagt at det fra nå av het vinteravslutning..

Men samme det, kanskje de vil de hedenske tradisjonene til livs en gang for alle!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no