Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Riktig å sende tilbake asylsøkere som ble torturert og drept?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-15, 08:51   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Riktig å sende tilbake asylsøkere som ble torturert og drept?

To menn fra Tsjetsjenia fikk avslag på asylsøknad og måtte forlate Norge. Dette ble gjort selv om den norske Helsingforskomité og den russiske menneskerettsorganisasjonen Memorial advarte mot å sende disse mennene ut. Begge mennene endte opp med å bli torturert og drept.

Kommentar fra Utlendingsnemda: Dette var riktig, for den ene reiste frivillig ut (ble altså ikke tvangsutsendt), og han som ble tvangsutsendt levde faktisk i halvannet år før han ble torturert og drept.



Burde UNE heller enn å forsøke å forsvare seg, si at dette er svært beklagelig?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/as...ia/a/23581191/

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 10:34   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.910
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig å sende tilbake asylsøkere som ble torturert og drept?

Er det noe å spørre om? Alle unntat UNE mente det var fare for mennenes liv, de døde på grunn av UNEs stahet, slikt skal selvsagt beklages og bør føre til endring av praksis.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 17:53   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Riktig å sende tilbake asylsøkere som ble torturert og drept?

Nå er jo ikke UNE kjent for å ta hensyn til ekspertuttalelser, eller dypere undersøkelser av returlandene enn det de selv mener er tilstrekkelig informasjon. Blant annet vises det til at det er godt nok at tellingen av de returnerte foregår på flyplassen, mens grundigere undersøkelser (i den grad man får gjort dette) i land som f. eks. Eritrea (om jeg ikke husker feil på stående fot) viser at flere av disse aldri kommer særlig mye lenger enn til veien fra flyplassen før de blir arrestert/kidnappet/torturert og/eller drept. Til tross for påpekning om dette fra flere hold har ikke praksis blitt bedre så her finnes nok store mørketall. Jeg har muligens disse studiene/artiklene enda om noen er interessert i litt mer dybde rundt dette, men da må jeg rote litt i arkivet og det har jeg ikke gjort nå.

Men altså, ja; jeg syns de burde ha beklaget seg og tatt til seg at det finnes en mulighet for at de bør endre praksis når de nå ser hvordan det gikk, og at her var delte meninger.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no