Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Festkake"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-17, 08:48   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

"Festkake"?

Jeg hater å dille med baking og dekorering av finere kaker (gi meg formkaker og gjærbakst i stedet), men har fått utdelt "festkake" som oppgave til skolens 17. mai-arrangement. Hva i huleste kan jeg lage som er enkelt og idiotsikkert (som ikke innebærer pynting), men som passer inn i kategorien, og er lett å dele opp i fine serveringsstykker (=ikke pavlova, mao)?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 09:12   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Festkake"?

Vet du hva, hvis du lager en helt vanlig sjokoladekake, og strør utover sølvkuler eller noe annet fancy fra bakehylla i butikken til dekorasjon, så blir den faktisk ordentlig festfin og bør være bra nok for et skolearrangement på 17.mai.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 09:17   #3
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Festkake"?

På skolearrangement må det jo være kaker folk (og unger) liker. Lille*My sitt forslag er bra. Gulrotkake med ostekrem (bruk sprøytepose for fancy effekt om du gidder) og et halvt jordbær på hver hadde jeg gått for. Jeg bruker Tjorvens oppskrift, den liker ungene.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 09:17   #4
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Festkake"?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Vet du hva, hvis du lager en helt vanlig sjokoladekake, og strør utover sølvkuler eller noe annet fancy fra bakehylla i butikken til dekorasjon, så blir den faktisk ordentlig festfin og bør være bra nok for et skolearrangement på 17.mai.

Det høres ut som noe som kan passe. Jeg har en fast sjokoladekake som jeg bruker til slike formål, og jeg kan alltid lage en litt mer fancy sjokoladekrem med for eksempel hvit sjokolade.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 09:18   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Festkake"?

Jeg er enig med Lille*My, - du kan jo evt slenge på noen 17-maiflagg i tillegg, så er den skikkelig 17-maipyntet.

Om den kan være krembasert (altså om den kan stå kaldt før servering), så er jo kværfjordskake festkake så det holder- og den krever jo ikke særlig med pynt og stas.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 09:36   #6
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Festkake"?

Lag en vanlig sjokoladekake eller gulrotkake og bare gjør litt ut av pynten på toppen av noe ferdig. Mye kakepynt på Meny, og flagg på nål får du på Nille, sånn som brukes til kransekaker og sånn.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 09:49   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Festkake"?

Ja, har den mulighet for å stå kaldt så ville jeg laget snickerskake, oreokake eller ostekake. De kakene trenger ikke noe videre pynting.

Ellers lager du en sjokoladekake med smørkrem (gang opp kremen 1,5 gang for det går mer når man pynte)og lag fine topper og drysser på litt sølvkuler eller annen fin pynt. Mye fint dryss på Meny.
Haha, ser at det meste allerede er nevnt.
Suksessterte er også et alternativ. Synes den er fin som den er men vet at noen rasper sjokolade over. Evt mandelflak.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 05-05-17 kl 10:15.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 10:28   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.162
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Festkake"?

Du lager så klart denne.



Neida. Men masse bær på toppen gjør de fleste kaker festlige syns jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 11:02   #9
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.862
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Festkake"?

Suksess-terte.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 11:22   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.103
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Festkake"?

Kjøpe kakepynt i rødt, hvitt og blått og ha på en vanlig sjokoladekake. Eller noe sånt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 11:41   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.351
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Festkake"?

Diplomis (tror det er det) har kakepynt i rødt, hvitt og blått, sånn strøssel. Står ved isdisken. Kjøp det og lag en sjokoladekake. Det liker de aller fleste.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 19:26   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Festkake"?

I min tid som kakebakerforelder skilte man mellom skuffkake og festkake. Skuffkake var typisk langpannekaker og festkaker var kremkaker/moussèkaker.
Jeg ville ha undersøkt med de som lager listene, de har sikkert en oversikt over hvilke kaker som tenkes å sortere inn under festkake.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 19:37   #13
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Festkake"?

Jeg er også vant til at festkake er rundkake.
Pavlova blir jo festfin uten særlig innsats, så den kan du lage. Den går alltid unna også.
Ostekake
Oreokake
Rund sjokoladekake

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 19:51   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Festkake"?

Mine tips:
Pavlova kan fint lages som lekre porsjonskaker, er bare å lage bittesmå margensbunner som du dæsjer opp litt krem og frukt.

Verden beste:
Lag bunn i muffinsformer og stek marengsen for seg selv i små topper. Legg vanilje,- eller romkrem på muffinsene og hiv maregnstoppen oppå.

Lag suksesterte, men lag små porsjonsbunner og ha kremen oppå disse. Superlekkert.

Fraiser er ei kake som er enkel å lage, og lett å dele opp i stykker.

Rullekakestykker, krem og frisk bær oppå.

Sara Bernhard i langpanne, delt i stykker med litt staselig pønt

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 20:04   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Festkake"?

Sist jeg måtte levere, lagde jeg no-bake porsjonsostekaker, slik:

Knus Digestive-kjeks grovt.
Skjær opp jordbær i båter og legg dem i en bolle med sukker, de bør ligge litt så sukkeret smelter. Du trenger blåbær, også.
Lag ostekrem, typ en boks Philadelphia, en boks rømme, pisk sammen og ha i litt sukker og vaniljesukker (helst vaniljesukker med ordentlig vanilje).

Legg opp i plastkopper - litt kjeks i bånn, litt krem, litt bær og soleis vidare. Hold av noen fine bær til toppen. Stapp oppi en plastskje i hver kopp.

De så lekre ut og forsvant som dugg.

Hurra!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 20:29   #16
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Festkake"?

Kategoriene for kaker var "kake" og "festkake", og fra i fjor husker jeg et vidt spekter av blant annet ostekaker i rund form, så det er tydeligvis innafor.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 21:52   #17
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Festkake"?

Nextlife: hvordan lager man små porsjonsbunner av suksessterten? Jeg lager alltid den kaka, og ville veldig gjerne laget porsjonsbunner!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 21:54   #18
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Festkake"?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Nextlife: hvordan lager man små porsjonsbunner av suksessterten? Jeg lager alltid den kaka, og ville veldig gjerne laget porsjonsbunner!

Jeg bare klæsjer ei god spiseskje av røren på bakepapir x mange og steker de. Kan sikkert gjøres fjongere med å ha i muffinsformer eller sandkakeformer.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 22:00   #19
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Festkake"?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg bare klæsjer ei god spiseskje av røren på bakepapir x mange og steker de. Kan sikkert gjøres fjongere med å ha i muffinsformer eller sandkakeformer.

Forresten, når det er sagt så synes jeg det er enklere å lage den i langpanne og skjære i pene stkker og gi en liten ekstra fiks på hvert enkelt stykke.

*se prikk*

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-17, 22:02   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Festkake"?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Nextlife: hvordan lager man små porsjonsbunner av suksessterten? Jeg lager alltid den kaka, og ville veldig gjerne laget porsjonsbunner!

Google "trines gule bomber" og du kan overta verden! Veldig gode!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no