Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-09, 11:51   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Synes slik deling bidrar til et unaturlig syn på kropp/nakenhet mellom gutter og jenter.

Jeg er usikker på om dette stemmer. Jeg tror mange hadde hatt et bedre forhold til egen kropp om de slapp fnising, kommentarer, forsøk på avkledning, klyping osv. i den perioden kroppen er ukjent og rar. Gi ungdommene litt tid til å bli kjent med seg selv og sin egen kropp på egne premisser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 12:35   #62
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Det er nå i hvert fall bedre å ha kjønnsdelte svømmetimer om det fører til at alle lærer å svømme, enn å ende opp med en bråte med folk som ikke kan svømme i det hele tatt.

Min mor jobber på en skole. Hun er ikke lærer, men hun har hatt bøttevis med svømmeundervisning for små og store. Jeg vet at hun tidligere har hatt egne svømmetimer med jenter som av en eller annen grunn ikke kunne/ville/burde ha det sammen med andre.
Jeg har alltid tenkt at det var fint at de fikk sjansen, heller det enn at de drukner fordi de ikke kan svømme.


Den gøyeste gymmen var valgfag ballspill på videregående. Det var totalt rensket for jente-nek som ikke kunne ta i en ball i frykt for å knekke negler.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 13:36   #63
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er usikker på om dette stemmer. Jeg tror mange hadde hatt et bedre forhold til egen kropp om de slapp fnising, kommentarer, forsøk på avkledning, klyping osv. i den perioden kroppen er ukjent og rar. Gi ungdommene litt tid til å bli kjent med seg selv og sin egen kropp på egne premisser.

Det eneste jeg har opplevd av sånt er fra jenter, ingen gutter hos oss var ekle, selv om vi selvfølgelig hadde de obligatoriske sniktitting-besøk i hverandres garderober, men påfølgende bråk fra skole og gymlærer. Jentene var nådeløse (jeg var med på det) mot hverandre.
Fysiske forskjeller og antall personer i grupper kan gjøre det praktisk å dele, men å dele pga hormoner og kjønn er jeg imot.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 13:43   #64
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det eneste jeg har opplevd av sånt er fra jenter, ingen gutter hos oss var ekle, selv om vi selvfølgelig hadde de obligatoriske sniktitting-besøk i hverandres garderober, men påfølgende bråk fra skole og gymlærer.

Det at du ikke har opplevd det betyr jo ikke at det ikke skjer. Jeg syns for øvrig ikke det burde være mer godtatt at jentene drev på slik, gutter kan også være usikre. Ei heller er det ok at man gjør det mot sitt eget kjønn.

Som jeg sa tidligere så syns ikke jeg redselen for at noe "skummelt" kan skje er et særlig godt argument (som i at de skal få lyst på hverandre), det blir litt som når superkristne mener at man ikke kan danse sammen, eller være alene sammen, for da kan man ende opp med å ha lyst på sex (fysj!).

Men jeg tror at kjønnsdelt gym vil kunne høyne deltakelsen til endel elever, og da tenker jeg ikke spesielt på muslimer. Jeg syns ikke det er å bidra til at kropp er unaturlig, jeg tror det kan bidra til det motsatte faktisk. I noen tilfeller.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 15:21   #65
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Den gøyeste gymmen var valgfag ballspill på videregående. Det var totalt rensket for jente-nek som ikke kunne ta i en ball i frykt for å knekke negler.

Jeg var en av dem som skulket gymtimen så ofte jeg kunne, hatet idrett og spesielt ballspill. Jeg var ikke redd for å brekke neglene, men fingrene. Brakk en finger i håndball

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 15:25   #66
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Den gøyeste gymmen var valgfag ballspill på videregående. Det var totalt rensket for jente-nek som ikke kunne ta i en ball i frykt for å knekke negler.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 16:48   #67
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det at du ikke har opplevd det betyr jo ikke at det ikke skjer. Jeg syns for øvrig ikke det burde være mer godtatt at jentene drev på slik, gutter kan også være usikre. Ei heller er det ok at man gjør det mot sitt eget kjønn.

Som jeg sa tidligere så syns ikke jeg redselen for at noe "skummelt" kan skje er et særlig godt argument (som i at de skal få lyst på hverandre), det blir litt som når superkristne mener at man ikke kan danse sammen, eller være alene sammen, for da kan man ende opp med å ha lyst på sex (fysj!).

Men jeg tror at kjønnsdelt gym vil kunne høyne deltakelsen til endel elever, og da tenker jeg ikke spesielt på muslimer. Jeg syns ikke det er å bidra til at kropp er unaturlig, jeg tror det kan bidra til det motsatte faktisk. I noen tilfeller.

Det skjønner jeg også, jeg delte bare min personlige opplevelse slik flere andre her har gjort. Det var også et poeng i det, at kjønnsdelt gym ikke fjerner dette med ekle og sårende kommentarer etc.
Jeg er heller ikke sikker på at mange jenter og gutter vil være fornøyd med kjønnsdelt gym pht fysiske forskjeller, det er nok en del som finner det utfordrende å bryne seg mot gutter og det finnes gutter som har et nivå som passer mot jentene. Kanskje man heller skal legge opp til mer gruppevise treninger med allside oppgaver, slik at de fleste kan finne noe de mestrer og sammen noen på sitt nivå.
Jeg er litt overrasket over jenter som ikke kan brekke negler, vi var mange pynte-fjasejenter på skolen, men alle var gode i gym og var absolutt ikke redde for å svette seg ut.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 17:37   #68
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg personlig opplevde så mye "erting" i garderoben fra andre jenter på barne- og ungdomsskolen at hadde jeg sluppet å ha gym sammen med andre jenter hadde jeg vært langt lykkeligere.

Samme her, guttene var aldri noe problem (for meg), men jentene derimot, særlig i garderobesammenheng. Guttene tok vel av for mye oppmerksomhet i selve gymsalen.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:16   #69
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kanskje man heller skal legge opp til mer gruppevise treninger med allside oppgaver, slik at de fleste kan finne noe de mestrer og sammen noen på sitt nivå.

Det kan nok være en god løsning. Jeg tror også at i klasser hvor mobbing i gymmen er et problem så er det andre mekanismer som må taes tak i, ikke bare kjønnsdele klassen og forvente at alt skal være ok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 00:23   #70
saxpia
Aktiv
 
saxpia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 232
saxpia er litt kul
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Jeg sitter her og kjenner på det at det er utrolig godt å ha gått på tre forskjellige skoler, samt svømming og handball, uten å noen gang følt ubehag ved å ha hatt svømming og gym sammen med guttene.

I andre og tredje klasse var vi kjønnsdelt i gymmen, da pga garderobemangel. Vi var sammen med jentene i parallellklassen, og alle protesterte høylydt. Vi ville være sammen med guttene våre, og guttene ville være sammen med jentene sine. Så det såh.

Skulle man dele inn, så ville nok nivådeling være det som er mest riktig med tanke på deltakelse, men da måtte hver elev, sammen med faglærer, få velge nivå selv

saxpia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 01:15   #71
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg er snikislamisert. Vi hadde nemlig adskilt gym på ungdomsskolen. Jentene i vår klasse og en annen klasse ble slått sammen.

Vi også. Anbefales; det var utrolig grei måte å slippe masse hormonfjortisstyr. Svømming ble et fag som alt annet, med fokus på læring og prestasjoner og karakterer. Ikke på pupper og buler og "Åh, nå har NN mensen!"

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:28   #72
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Hve med en tredeling? En klasse basert på politisk korrekt, kjønnsnøytral pedagogisk forskning de senere åra (for såkalte etniske nordmenn). En atskilt muslimsk gutteklasse basert på religiøs pedagogikk og en muslimsk jenteklasse basert på religiøs pedagogikk?


Sist redigert av Brutus_ : 10-03-09 kl 18:58.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 16:41   #73
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

det blir litt som når superkristne mener at man ikke kan danse sammen, eller være alene sammen, for da kan man ende opp med å ha lyst på sex (fysj!).

Nei, nei, du har misforstått. Det er stående samleie de er imot, fordi det lett kan utarte til dans.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 18:53   #74
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Nei, nei, du har misforstått. Det er stående samleie de er imot, fordi det lett kan utarte til dans.

Ja, det ville jo vært forferdelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 18:59   #75
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jenter og gutter bør ikke svømme sammen?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Nei, nei, du har misforstått. Det er stående samleie de er imot, fordi det lett kan utarte til dans.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no