Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-09, 11:37   #21
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Jeg synes barnehagehverdagen er mer travel nå som hun er 4,5 år. Da hun var ett sov hun jo i tillegg en stund på dagen, slik at den gikk raskere. Det var færre barn på avdelingen og generelt et roligere tempo.

Nå blir hun mer sliten av å være i barnehagen selv om hun trives godt. Jeg er hjemme i permisjon dette året, og merker godt at 4-åringen setter pris på kortere dager. Og av og til får hun en fridag hvor vi tar det helt med ro hjemme. Og det skulle jeg ønske man hadde mulighet senere, men sånt går jo ikke når begge foreldre har jobb. Da blir dagene lenger og mer slitsomme. Dessverre.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 11:37   #22
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

det er kun de med god økonomi som har mulighet til å være hjemme så lenge.

Det er ikke sant, men jeg hører mange si det. De fleste som sier det er folk som tjener langt mer enn det vi gjør. De har ikke råd til å gå hjemme, de har ikke råd til å redusere stillingen med 20% engang.

Det kommer som regel an på prioriteringer, både mens man er i permisjonen og i forkant. Det er mye man kan spare inn på det året ekstra man er hjemme. Man kan også legge seg opp penger i forkant. Man kan selvsagt ikke forvente å ha helt likt forbruk det året man er hjemme. Kanskje man må kutte ferieturen det året, man må kanskje kun betale renter på huslån, ikke handle masse nye klær osv.

Om man er villig til å gjøre endringer er en helt annen ting, det er veldig mange som ikke er det, men de fleste kan få det til på en eller annen måte.

Jeg vil faktisk tro at det nesten er enklere for de som ikke tjener så mye å være hjemme et år ekstra.

Når det er sagt er jeg ikke motstander av bhg fra 1 år, to av mine har begynt i bhg da. For den ene var det bra for den andre var det ikke så bra. Har også ei som begynte hos dagmamma da ho var 1 og det var heller ikke så bra for henne. Minstmann tror jeg er en type de ville vært bra for å begynne når han blir ett år, men jeg skal ha han hjemme et ekstra år.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 11:48   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er litt lei av å diskutere barnehagedekning. Det er på tide å diskutere bedre kvalitetssikring av barnehagehverdagen.

Ikke sant.

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg deler denne bekymringen. Samtidig ser jeg at her vi bor er det nå flere plasser enn barn og foreldrene kan endelig ha et valg i forhold til hvor barna skal gå. Da kan vi velge vekk barnehager som kjører med minimum ift bemanning, som stort sett bare bruker ufaglærte osv.

Hvis det ikke er nok gode barnehageplasser til barna har man jo ikke et valg, noen må jo gå i de dårlige barnehagene også. Men selvfølgelig må det være nok plasser også.

Men jeg tok nok utgangspunkt av situasjonen her i Oslo, med drøssevis av ufaglærte, barnehager uten reelt uteareal fordi det finnes en park i nærheten (som de aldri får dratt til, fordi personalet er syke og de ikke kan dra på tur uten et visst antall voksne), samleavdelinger med stort antall barn samlet - både store og små, barnehager under trafikkmaskiner osv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 11:57   #24
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis det ikke er nok gode barnehageplasser til barna har man jo ikke et valg, noen må jo gå i de dårlige barnehagene også. Men selvfølgelig må det være nok plasser også.

Jo, men når de mindre gode barnehagene ser at søkningen dit blir for lav i forhold til antall plasser, har de valget mellom å bli bedre eller å legge ned. Dit har vår kommune kommet nå.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men jeg tok nok utgangspunkt av situasjonen her i Oslo, med drøssevis av ufaglærte, barnehager uten reelt uteareal fordi det finnes en park i nærheten (som de aldri får dratt til, fordi personalet er syke og de ikke kan dra på tur uten et visst antall voksne), samleavdelinger med stort antall barn samlet - både store og små, barnehager under trafikkmaskiner osv.

Ja, situasjonen i Oslo er ille. Der vil det enda være en lang periode der man firer på kravene for å få full dekning, og dette går ut over et stort antall barn. Jeg er helt enig i det altså! Hvordan ligger man forresten an i forhold til utdanning av førskolelærere? Jeg vet det er opprettet flere studieplasser, men det er vel lenge til man vil ha mange nok. Og annet personale i barnehagene? Hva skjer der i forhold til å øke kompetansen?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:06   #25
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Når det gjeld 1-åringar er omsorg og nærhet langt viktigare for meg enn pedagogisk opplegg. Så at kvinner og menn uten pedagogisk utdanning tar seg av min 1-åring har eg ingen problem med. Eine assistenten på småbarnsavdelinga i vår barnehage er heilt fantastisk. Ho er oppriktig glad i alle barna og dei elskar ho. Maiken spring inn i armane hennas om morningen.
Pedagogar er meir viktig når dei blir litt eldre. Syns eg. Men det er mi personlige meining. Så eg er ikkje så bekymra for mangelen på pedagogar. Men store barnehagar med hyppig utskifting av personale er eg skeptisk til.
Då Maiken var 1 år fekk vi eigentlig plass i ein barnehage med nesten 300 barn som var nyopna. Har vore veldig hyppig utskifting av personale der i starten, så er glad for at vi fekk plass i samme barnehage som storesøstra i siste liten. Mesteparten av det pedagogiske personalet pluss eit par av assistentane har jobba der i snart 20 år! Kan vere både fordelar og ulempar med det, selvfølgelig, men eg syns det er greit at eg faktisk kjenner dei voksne der no etter å ha hatt barn der i tre år.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:06   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jo, men når de mindre gode barnehagene ser at søkningen dit blir for lav i forhold til antall plasser, har de valget mellom å bli bedre eller å legge ned. Dit har vår kommune kommet nå.

Det er jo kjempebra!

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hvordan ligger man forresten an i forhold til utdanning av førskolelærere? Jeg vet det er opprettet flere studieplasser, men det er vel lenge til man vil ha mange nok. Og annet personale i barnehagene? Hva skjer der i forhold til å øke kompetansen?

Jeg vet ikke helt. Vår bydel driver med et prosjekt hvor ansatte får deltidsutdannelse under arbeid, og det fungerer veldig fint. I vår barnehage er vi heldige, vi har fire pedagoger (en av dem underviser på HiO), og to under utdanning. Dette gjør at kunnskapsnivået er høyt og kompetansen veldig fersk og interessant.

Jeg vet også at HiO har hatt ulike kampanjer for å øke søkemassen, men om de har fått det til vet jeg ikke. Et "problem" i Oslo er at nabokommunene (spesielt Bærum) kan tilby så mye mer, og de kjører digre annonsekampanjer hvor de gir stipender, startkapital, leiligheter osv. til pedagoger som vil jobbe i Bærum. Så alle som blir utdannet blir jo ikke værende i Oslo. I tillegg er utdannede pedagoger veldig lite villige til å flytte på seg over store avstander, i Trondheim utdanner de jo for mange, men en forsvinnende liten andel av dem velger å flytte på seg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:07   #27
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

I barnehagen vår ser det ut til å være vanskelig å ansette førskolelærere pga. av dårlig lønn. Nabokommunen Lørenskog gir bedre lønn, og mange prøver derfor å få jobb som ped.leder der. Forståelig nok.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:10   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Når det gjeld 1-åringar er omsorg og nærhet langt viktigare for meg enn pedagogisk opplegg.

Det har ikke bare med pedagogisk opplegg å gjøre, men kunnskap om hvordan unger reagerer på ulike situasjoner f.eks. Greie å opprettholde rutiner og godt arbeidsmiljø gjør at man får en bedre arbeidsplass, som igjen gir mindre sykdom og gjennomtrekk. En arbeidsplass blir også mer attraktiv hvis kompetansen er høy, og de ansatte har mulighet til å utvikle seg. Alt dette blir bedre med utdannet personale er min erfaring.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:11   #29
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Når det gjeld 1-åringar er omsorg og nærhet langt viktigare for meg enn pedagogisk opplegg. Så at kvinner uten pedagogisk utdanning tar seg av min 1-åring har eg ingen problem med. Eine assistenten på småbarnsavdelinga i vår barnehage er heilt fantastisk. Ho er oppriktig glad i alle barna og dei elskar ho. Maiken spring inn i armane hennas om morningen.

Ikke menn?
Personlige egenskaper spiller stor rolle når det gjelder å ta godt vare på barn, men som i mange andre yrker ser jeg som en fordel med et minimum av utdanning, f.eks. barne- og ungdomsarbeider fra vgs eller fagbrev.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:24   #30
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Glitter sier alt jeg vil si i dag nesten.

Jeg er småbarnspedagog og studie består ikke av "hvordan lage god samling for små barn" Men hvordan små barn reagerer, tilknyttnings teorier. hvordan utvikle sanser osv.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:24   #31
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Jeg føler at dette alltid blir en håpløs diskusjon. Som Elinblu nevnte er det utrolig stor forskjell på barn, foreldre og barnehager.

Litt prinsippielt føler jeg at dette er en sak som er vanskelig å få til å gå i balanse. Likestillingsmessig er man ikke tjent med at kvinner jobber deltid eller tar ut lenger permisjon. Samtidig klarer jeg ikke å tro på at barn på 11 måneder har best av eller godt av av å tilbringe 8-9 timer i barnehage hver dag. På sett og vis har jeg klart å akseptere at dette er og forblir en slags konfliktsak, som strengt tatt bare kan løses med kortere arbeidsdager for småbarnsforeldre, eventuelt i kombinasjon med lengre permisjon, da altså både fedre og mødre.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:45   #32
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Ikke menn?
Personlige egenskaper spiller stor rolle når det gjelder å ta godt vare på barn, men som i mange andre yrker ser jeg som en fordel med et minimum av utdanning, f.eks. barne- og ungdomsarbeider fra vgs eller fagbrev.

Grunnen til at det stod kvinner var at nokon lengre opp brukte det. Har retta det no. Har ingenting i mot menn. Har ein mann uten utdanning på småbarnsavdelinga til min snart 2-åring og.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:45   #33
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Barnhager er kommet forå bli, så hvis det skulle komme forskning som viser at barn kan ta skade av å gå i norske barnehager må noe gjøres med barnehagene. Jeg ser godt at for enkelte barn kan det å gå i barnehage føre til negativ utvikling. De tre første årene er jo særdeles viktif mtp tilknytning. Kanskje burde det stilles strengere krav til hvor mange små barn som er på samme avdeling. I vår kommune har den ene barnehagen integrert store og små barn i en avdeling på 16 barn, den andre har rene småbarnsavedlinger på 9 barn. Jeg ville ikke valgt å la min 1 åring gå sammen med 16 barn. Barn under tre år trneger et helt annet pedagogisk opplegg enn førskolebarna. Denne debatten fører ingenting konstruktivt med seg hvis den skal føres med utsagn som " jeg kan ikke skjønne at foreldre våger å sende barna i barnehage...." Dette skaper bare dårlig samvittighet.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:57   #34
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vet også at HiO har hatt ulike kampanjer for å øke søkemassen, men om de har fått det til vet jeg ikke. Et "problem" i Oslo er at nabokommunene (spesielt Bærum) kan tilby så mye mer, og de kjører digre annonsekampanjer hvor de gir stipender, startkapital, leiligheter osv. til pedagoger som vil jobbe i Bærum. Så alle som blir utdannet blir jo ikke værende i Oslo. I tillegg er utdannede pedagoger veldig lite villige til å flytte på seg over store avstander, i Trondheim utdanner de jo for mange, men en forsvinnende liten andel av dem velger å flytte på seg.

I tillegg til de som starter på fulltidsstudier, legges det forresten til rette for (samlings- og nettbaserte deltidsstudier) at flere av de som jobber i barnehager i dag skal ta førskolelærerutdanning på deltid. Dette synes jeg er bra. Dette er motiverte studenter med mye praksiserfaring. Jeg vet ikke om Oslo kommune har satset på dette enda.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 12:57   #35
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det har ikke bare med pedagogisk opplegg å gjøre, men kunnskap om hvordan unger reagerer på ulike situasjoner f.eks. Greie å opprettholde rutiner og godt arbeidsmiljø gjør at man får en bedre arbeidsplass, som igjen gir mindre sykdom og gjennomtrekk. En arbeidsplass blir også mer attraktiv hvis kompetansen er høy, og de ansatte har mulighet til å utvikle seg. Alt dette blir bedre med utdannet personale er min erfaring.

Då burde det kanskje bli krevd pedagogisk utdanning for å få lov til å få barn? For alle vi foreldre uten pedagogisk utdanning veit ingenting om korleis barn reagerer på ulike situasjonar?
Klart det er viktig å ha gode rutiner og eit godt arbeidsmiljø. Men dette er vel mulig å oppnå sjølv om det er underskudd på pedagogar ein periode? Ein assistent med 15 års erfaring klarar vel å ta seg av den biten?
Eg seier ikkje at det ikkje er behov for pedagogisk personale på småbarnsavdelingar, men eg meiner det også er andre eigenskapar enn kunnskap om pedagogiske teoriar som er viktige.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 13:11   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Som alle andre sier, det er forskjell på både barn, barnehager og foreldre.

Når det gjelder snuppa, så var vel ingen i tvil om at barnehage fra ett år var det eneste riktige. Hun hadde et ekstraordinært behov for kontakt med andre barn. Hun drev meg til vanvidd og jeg var ikke noen ekstremt god mor på det tidspunktet (søvnløshet gjør rare ting med psyken). Helsesøster var villig til å skrive brev med krav om prioritering til snuppa.

Knerten er mer "normal". Jeg ser at han helt klart hadde hatt det fint hjemme sammen med oss et år til. Men jeg er ikke noen veldig god heltidsmor. Og så ser jeg jo at han trives i barnehagen også. Han har vært syk noen dager, og da jeg leverte i dag så var han veldig glad og ga alle barn og ansatte en god klem når han kom.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 13:13   #37
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

http://www.nrk.no/nyheter/1.6509343

Jeg er enig i dette, men det er kun de med god økonomi som har mulighet til å være hjemme så lenge.

Jeg er hjemme med vår 07 unge. Å si at vi har god økonomi er bare tull. Men med 1 dagunge 1/2 tid + kontantstøtte + barnetrygd + litt studier, så har det gått sånn ca rundt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 13:14   #38
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Here we go again....

Det er på tide at det kommer forskning på norske barnehager i stedet for at psykologer skal bruke studier fra ander land og bare skal plukke ut det som passer best til sin egen synsing. Jeg er ikke bekymret for barna mine. Vi foreldre klarer fint å skape tilknytning uten å se hverandre 24/7.



Og hvem er det som som regel er hjemme utover foreldrepermisjonen? Jo, mor. Så nok en gang- mors inngang på jobbmarkedet er roten til alt vondt. Mor har jo all skyld hvis det er noe "i veien" med barna.


Sist redigert av Éowyn : 05-03-09 kl 13:20.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 13:18   #39
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Here we go again....

Det er på tide at det kommer forskning på norske barnehager i stedet for at psykologer skal bruke studier fra ander land og bare skal plukke ut det som passer best til sin egen synsing. Jeg er ikke bekymret for barna mine. Vi foreldre klarer fint å skape tilknytning uten å se hverandre 24/7.

Men for de som er motstandere av barnehage er det jo utmerket å basere seg på utenlansk forskning.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 13:21   #40
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år

En ting til. Det er jo en del små barn som går hos dagmamma pga manglende barnehageplass. Artikkelen sier ingenting om det. Er det bedre/verre/like ille?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no