Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Finnbiff - oppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 15:29   #1
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Finnbiff - oppskrift

Har hørt så mye snakk om finnbiff her inne, og dere skryter jo så fælt av denne. Dette har jeg aldri smakt og har aldri vært vant til hjemmefra. Men det høres jo sabla godt ut.. og lurte på om noen har en oppskrift å dele med meg?

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:36   #2
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnbiff - oppskrift

Jeg gjør omtrent slik:


1/2 kilo reinsdyrskav
250 gram frisk sopp
3 dl vann
1 1/2 ss hvetemel
1 løk
6 ss rømme
1 dl melk
6 skiver geitost
7 knuste einebær
1/2 ts timian


1. Skrell og skjær løken i skiver, stek den blank og legg over i en gryte.
2. Brun kjøtt og sopp raskt over sterk varme. Bland med løken i gryten.
3. Kok ut pannen med litt av vannet. La det koke opp og siden trekke i 10 minutter.
4. Gryten jevnes med hvetemel utrørt i litt kaldt vann. La trekke i fem minutter. Tilsett rømme, geitost, melk, krydder og salt. Smak til.
o Serveres med poteter, rosenkål og tyttebær.


Det er veldig enkel mat å lage. Tror til og med at det står en oppskrift på pakka.


  Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 16:33   #3
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.866
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finnbiff - oppskrift

Ikke glem å stek baconbiter og ha oppi!

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 16:39   #4
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.840
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Finnbiff - oppskrift

Jeg kjøper en pakke finnebiff fra frysedisken, poteter, gulrøtter, ertestuing, en løk, 5-6 sopp, en pakke kremfløte.
Halvtiner kjøttet før jeg bruner det, ikke godt stekt men bare slik at blodet er borte. Lurt å brune i flere omganger så ikke stekepanna blir så full.
Sett potetene på kok. Ha kjøttet over i en kasserolle, fres oppkuttet løk og sopp og ha det i samme gryta. Ha vann i stekepanna så bunnen er dekket og kok opp. Ha vannet, fløten og ca 3 strøkne spiseskjeer med hvetemel oppi kasserollen. Kok opp og tilsett salt og pepper etter smak,ikke ta for lite da blir den tam i smaken.Noen einebær er også godt oppi. La gryta trekke ti minutter etter oppkok så er den ferdig.
Gulrøttene og ertestuingen må jo også kokes, jeg bruker 5 min ertestuing så det går ganske raskt.
Kjempegod mat som jeg uheldigvis ikke får mitt barn til å smake på.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no