Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Nytt" matmarked på Sjølyst

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-13, 12:46   #1
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

"Nytt" matmarked på Sjølyst

Jeg og mannen sjekket ut det relativt nye matmarkedet (åpnet vel i desember tror jeg) på Sjølyst på lørdag - Maschmanns matmarked. En kjempestor, fantastisk butikk med alt av snasne, eksklusive varer man kunne tenke seg (sånn uten å ha gått i dybden på utvalget selvsagt ).

Vi kom ut med favorittpastaen (http://www.martelli.info/), noe godt kjøtt som egentlig skulle blitt middag i går (men så ble vi noen latstaurer og gadd ikke lage fænnsi middag, så det blir vel i dag i stedet), en porsjon med Valrohna sjokolademousse og et glass med en fantastisk god eple/chili-marmelade til ost fra Choco Loco (http://www.chocoloco.no/produkter/marmelader.html).

Jeg må si konklusjonen er at det er et fantastisk, men dyrt matmarked. Jeg lurer til og med på om ikke jeg liker dette bedre enn Vulcan.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 12:53   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Spennende, hvor på Sjølyst?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 13:01   #3
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Det ligger i første etg i de nye kontorlokalene de har bygget rett ved toglinja liksom. Rett over veien for ICA, og litt lenger mot McDonalds.

Dette er vel mer som en kjempestor, velfylt (og derfor litt trang kanskje?) delikatessebutikk med hyggelig, serviceminded (og ikke alt for påtrengende) personale. Så litt annerledes lagt opp enn Vulcan, så jeg synes absolutt at byen trenger begge to.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 13:04   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Aha! Da må jeg dra dit en dag!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 13:12   #5
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Aha! Da må jeg dra dit en dag!

Håper du liker det. Gleder meg til å høre hva du synes.

De har forresten også et brasserie der hvor man kan sette seg ned å spise. Det var stappfullt da vi var der på lørdag, men det folk spise så veldig godt ut. (Og jeg ser på hjemmesiden at det vel er mer på Skøyen enn Sjølyst... Poteito, potato... )

De har en hjemmeside også: http://maschmanns.no/

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 13:13   #6
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Fant en blogg med oppskrifter også: http://maschmanns.wordpress.com/
=D

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 13:53   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Jeg har hørt om det og syns det er bra det kommer flere kvalitetsforretninger i Oslo. Jeg har dog hørt at det er ekstremt overpriset, med opp til tripling av prisen for samme varer som i Mathallen. Det syns jeg er synd, jeg syns ikke kvalitetsvarer skal være en elitegreie.

Ellers syns jeg ikke det går an å sammenlikne det med Mathallen, det er jo to vidt forskjellige konsepter.

(Vulkan skrives med K, forresten. )

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 14:09   #8
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har hørt om det og syns det er bra det kommer flere kvalitetsforretninger i Oslo. Jeg har dog hørt at det er ekstremt overpriset, med opp til tripling av prisen for samme varer som i Mathallen. Det syns jeg er synd, jeg syns ikke kvalitetsvarer skal være en elitegreie.

Ellers syns jeg ikke det går an å sammenlikne det med Mathallen, det er jo to vidt forskjellige konsepter.

(Vulkan skrives med K, forresten. )


Ja, jeg er enig i det med at prisene er for høye, og det er litt synd, for det betyr at jeg ikke kommer til å dra dit så ofte som jeg ville gjort om prisene hadde vært litt mer normale. Jeg kan ikke si at jeg så noen tripling av priser ift Mathallen, men som nevnt har jeg ikke studert utvalget i dybden verken på Vulkan (vet jo egentlig at det skrives med k, så hvorfor jeg skrev det med c plutselig kan jeg ikke en gang forklare ) eller Maschmann. Men jeg synes ellers at det egentlig er for dyrt i Mathallen også.

Enig i at det er litt to forskjellige konsepter. Samtidig er matmarkedet på Skøyen mer slik jeg hadde håpet at Mathallen på Vulkan skulle være.

Den perfekte mathallen (i mine øyne) hadde nok vært en blanding av Vulkan og Maschmann, ift hvordan varene tilbys rent fysisk hvis det går an å forklare det på den måten. Kjenner jeg vet veldig hva jeg ønsker meg, men klarer ikke å forklare hva jeg mener akkurat nå. Jeg var utrolig fornøyd med Chelsey Market i New York feks. Men det hjelper jo lite, for det er jo ikke sikkert det er så mange av dere som har vært der.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 14:17   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Ja, mathallen er jo ikke sånn som eldre mathaller i utlandet er, hvor bøndene kjører varene inn på morgenen, og alt blir spylt ned på kvelden. Ei heller er det noen konkurranse, slik at prisene kan holdes høye. Nå syns ikke jeg mathallen er spesielt dyr da, men det hadde vært fint med et marked ala Bondens marked hver helg, med sesongvarer.

Jeg kjenner et par matbloggere som nevnte det med prisen, og syns det var synd at man på den måten opprettholdt en idé om at alt på vestkanten er dyrt og overpriset. Men alt i alt er det bra med flere butikker med ansatte med både peil og engasjement!

Til slutt vil jeg slå et lite ekstraslag for Bondens marked, vi må fortsatt benytte oss av dem selv om vi får mataller og gourmetmarkeder! De er lokale leverandører, og det er unikt å kunne snakke direkte med produsenten på den måten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 14:33   #10
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Ja! Du skjønte hva jeg ville frem til. Hurra! (Hurra, fordi da kanskje jeg ikke forklarte meg så dårlig som jeg følte at jeg gjorde ) Det er akkurat et sånt marked/mathall jeg ønsker meg. Det hadde vært konge altså! Men i mangel av det, er jeg fornøyd med at vi nå har noe i det hele tatt, og ikke mindre enn to av dem. Og så må man jo ikke glemme at vi i tillegg har mange bra frukt/grønnsaks-butikker spredt over hele Oslo, som tilbyr veldig mye bra grønnsaker, oster, kryddere osv.

Bondens Marked er veldig bra, og egentlig kanskje nærmest det jeg ønsker meg mest av alt. Koser meg alltid når vi drar på det, men jeg innrømmer glatt at jeg er alt for dårlig til å dra når det kommer til et sted nær oss. Kanskje jeg skulle føye det til på min nyttårsforsettliste for 2013...?

Jeg lurer rett og slett på om grunnen til at jeg ikke helt blir 100% fornøyd med noen av disse tilbudene vi har så langt er at jeg ikke føler jeg kan bruke dem "til hverdags". Det er liksom først og fremst tilbydere av fænnsi helgemat, enn et sted der jeg også kan stikke innom å kjøpe god (greit priset) torsk og ost til onsdagsmiddagen min. Hadde vært fint å ha et sted hvor de tilbyr begge kategorien varer.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 14:41   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Jeg legger inn Bondens marked i kalenderen min når halvtårskalenderen kommer, så har jeg det alltid der når vi legger helgepaner. Der kjøper jeg ofte varer til å fryse ned, som fiskekaker, lammeboller, kjøtt osv. Samt honning, mel, saft, egg osv. Mathallen bruker jeg litt som vanlig butikk, særlig fordi jeg går forbi på vei hjem. Der får jeg alle middagsingredienser, ost, kjøttpålegg, smør, frukt, egg, te og kaffe. Bakeren der er ikke særlig god, så brød, melk og dagligvarepålegg som kaviar f.eks, ketchup osv kjøper vi på nærbutikken.

Til sommeren sal jeg bli flinkere til å bruke grønnsaksandlerne på Youngstorget også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 14:47   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Forresten kommer det fisketorg nede i havna nå også!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 14:49   #13
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Ja, du er i alle fall flinkere enn meg/oss ser jeg. :imponert: Jeg må skjerpe meg kjenner jeg. Det eneste jeg er ganske flink til, er å bruke den lokale grønnsaksmannen borti gata her Frogner. De har utrolig fine grønnsaker/frukt/bær, og er av den typen grønnsaker som ikke selger varen hvis den ikke var av bra nok kvalitet når de dro for å hente varer den dagen. Sånt liker jeg.

Nei, nå er jeg definitivt inspirert til å skjerpe meg på dette. Jeg elsker jo at det finnes slikt tilbud, så da må jeg jo også støtte opp om det ved å bruke det litt mer regelmessig.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 14:50   #14
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Forresten kommer det fisketorg nede i havna nå også!

Gjør det?? Har jeg ikke fått med meg i det hele tatt. Det synes jeg trengs veldig i Oslo altså.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 14:57   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Veldig bra å bruke de lokale grønnsaksandlerne! Og den på hjørnet skovveien/frognerveien er jo veldig hyggelig og fin. Jeg liker boden på riddervolds plass også.

Fisketorg skal være klart neste år!
http://www.osloby.no/nyheter/Fisketo...r-7094996.html

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 15:04   #16
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Veldig bra å bruke de lokale grønnsaksandlerne! Og den på hjørnet skovveien/frognerveien er jo veldig hyggelig og fin. Jeg liker boden på riddervolds plass også.

Fisketorg skal være klart neste år!
http://www.osloby.no/nyheter/Fisketo...r-7094996.html


Åhh... Så bra! Dette gleder jeg meg til.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 16:11   #17
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Jeg jobber rett ved siden av. Kan bli farlig å begynne på jobb igjen etter permisjonen!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 16:28   #18
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Nytt" matmarked på Sjølyst

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg jobber rett ved siden av. Kan bli farlig å begynne på jobb igjen etter permisjonen!

Ja, det skal du ikke se bort fra. Og det har dukket opp flere andre butikker i området som ser spennende ut også synes jeg. Typ klesbutikker, kjøkkengreier og i det hele tatt. Men det ser dyrt ut, så har ikke turt å gå inn enda.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no