Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2018

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-18, 22:27   #161
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg har spist den første agurken! Maisen har fått blomst, og gresskarene har kart. Hvordan skal jeg tørre å reise bort?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 22:29   #162
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg har ikke gjort noe som helst denne sommeren heller. Bortsett fra å ta noen blomster i et par potter. Det gjorde jeg til 17. mai. Fikk aldri ånden over meg i år heller.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 22:38   #163
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg har også spist agurk! Den andre som var på gang tørka inn, mens jeg var på ferie. Det er anlegg til noen til, så håper det blir flere. Gulrot kommer fint, squashen lider i varmen, men det kommer i alle fall et par, og det er masse tomater på gang. Sommerblomstene har det ikke helt bra, men jeg vanner og vanner, så håper de henger med. Plenen er blitt helt brun den siste uka.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 22:52   #164
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg har spist masse agurk, et par squash, ekstremt mye pak choi, og salat og sukkererter. De første betene kan snart høstes, og tomatplantene er fulle av grønne tomater.

Og på onsdag drar jeg på ferie... jeg trodde det skulle gå bra siden mellomste kommer hjem fra ferie på mandag, men med denne varmen er jeg ikke sikker.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-18, 22:50   #165
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Blomster fint her også.



__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-18, 08:15   #166
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har ikke gjort noe som helst denne sommeren heller. Bortsett fra å ta noen blomster i et par potter. Det gjorde jeg til 17. mai. Fikk aldri ånden over meg i år heller.

Som om jeg skulle ha skrevet det selv

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 18:42   #167
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

1,2 kilo cherrytomater og fire agurker i dag. Og så må jeg plukke bønner.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 00:17   #168
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

har spist masse agurker og tomater jeg og. Har også spist mye sukkererter, gulrot og ikke minst kål. Har plantet alt for mye kål. paprika er grønn fremdeles, men det er lovende.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 00:46   #169
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Her er det flere agurker på gang, flere store meloner, masse chili og endelig ser det ut til å bli flere squash. Vi spiser tomat, urter, salat, sukkererter og gulrøtter, og etter hvert blir det paprika også. Løken og hvitløken min er heller tuslete, men skal nok kunne skrape sammen til en fullstendig sjøldyrka pastasaus om ikke lenge.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 22:23   #170
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Hos oss blei plommene brått modne i helga. Men på grunn av tørken (antar eg) er dei lite saftige, melne og små. Vi har veldig mange i år, så eg lurer på om det er noko det går an å bruke melne plommer til?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 22:35   #171
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Kanskje det funker i syltetøy? Chutney? Evt. plommelikør?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 22:36   #172
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg må med stor sorg trekke meg ut av denne tråden. Hagen min og huset mitt må dessverre selges, og jeg er knust. Håper å få med meg et par stauder og rosebusker, men ellers må jeg forlate resten.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 23:19   #173
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg må med stor sorg trekke meg ut av denne tråden. Hagen min og huset mitt må dessverre selges, og jeg er knust. Håper å få med meg et par stauder og rosebusker, men ellers må jeg forlate resten.

Trist, men du kan vel fortsatt være med i tråden? Har du balkong eller et inngangsparti eller til og med liten hageflekk ved din nye bolig, så er det jo fortsatt hage - bare en mindre en.

(Jeg hadde hage med bare krukker før vi kjøpte her. Nå har jeg 1 mål tomt, men det meste av vekstene er fortsatt i krukker - bare at i 100-ish i stedet for 15. )

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 23:51   #174
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kanskje det funker i syltetøy? Chutney? Evt. plommelikør?

Det er mogleg. Eg har tenkt å prøve med syltetøy og chutney i alle fall. Likør gidder eg ikkje, eg helte nyleg ut den frå 2012 og 2013.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-18, 14:21   #175
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2018

Vi har mye epler, og finere enn hva vi har hatt på lenge. Trærne er 50 år eller mer og skjødesløst stelt. Nå håper jeg vi får presset egne epler på Egge gård. Vi leverte 100 kg fra ett tre engang på Askim, men der får vi ikke egen frukt tilbake. Kan vel i Askim, men det er langt og dyrt for oss. Og så er det glassflasker på Askim. Bag In Box er enklere.

Et par lavendel stauder som jeg flyttet på i fjor vokser kraftig. En hortensia jeg slengte i jorda oktober i fjor blomstrer og vokser. De nye rosene fra Hesselberg gartneri vokser godt. Vi har mye bær, og det blir mye plommer. Men plenen er brun.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-18, 14:57   #176
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Da vi kom hjem fra ferie var jeg redd hele hagen hadde tørket ut og dødd i varmen. Det stemte ikke, tvert om, den var forvandlet til en fullstendig overgrodd jungel. Enorme mengder ugress, som har vokst seg skikkelig høyt, der hvor jeg hadde plantet en del stauder tidligere i sommer. Disse er nå helt borte i alt buskaset. Men jeg får ikke luket, for nå er alle humlene som tidligere koste seg i blomstene erstattet med veps, som blir skikkelig provosert hvis jeg prøver meg på å røre på noe som helst. Men det vokser i alle fall, og grønt er det jo.

Det som er litt gøy er at vi bor i nordvendt skråning, hvor det er mindre sol enn en del andre steder, og nå som jordbærsesongen er mer eller mindre avsluttet alle andre steder har vi masse deilige, modne jordbær i hagen vår, og fortsatt mange grønne.

Eldstejenta kjøpte med noen pakker med tulipanløker som souvernir fra Amsterdam i ferien, så de må vi finne et sted å sette ned når høsten kommer.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-18, 15:02   #177
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Her hadde det tørket noe skrekkelig. Brun plen, mange visne stauder, bare sorgen i krukkene. Husgjester har hjulpet litt, men ikke nok.

Nå har jeg klippet bort det brune, og plenen kommer jo fort tilbake når den blir våt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-18, 15:22   #178
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Her hadde det tørket noe skrekkelig. Brun plen, mange visne stauder, bare sorgen i krukkene. Husgjester har hjulpet litt, men ikke nok.

Nå har jeg klippet bort det brune, og plenen kommer jo fort tilbake når den blir våt.

Jeg tror det som er tilfellet her er at vi har fjell ganske grunt under terrenget, og at det er tilsig av grunnvann langs fjelloverflata selv når det er ingen nedbør og tørt på overflata. I tillegg til svært næringsrik jord og direkte sol bare deler av dagen. Det er i alle fall veldig frodig, men ikke nødvendigvis av de plantene som jeg har valgt ut da ... Enorme mengder svineblom og skvallerkål, og noen stikkete greier som det blir store busker av. Og bringebæra er helt ute av kontroll.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-18, 15:35   #179
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Det var i det minste mindre ugress enn vanligvis etter ferien, da. #siverlining

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-18, 00:32   #180
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det er mogleg. Eg har tenkt å prøve med syltetøy og chutney i alle fall. Likør gidder eg ikkje, eg helte nyleg ut den frå 2012 og 2013.

Jeg lagde et superdigg plommesyltetøy i fjor, vil du ha oppskriften? Litt krydret. Veldig godt til sterk ost.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no