Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store kalkuntråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 22:21   #161
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Eg tok min inn frå verandaen (-5 i dag, men i forregårs var det -20). Den står nå i kjøleskapet, men vurderer å sette den på gjesterommet, som er utan oppvarming.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:22   #162
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Gjeterommet ja. Der er det tretten grader nå. Jeg tror jeg setter den der i natt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 11:13   #163
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Ingen som har oppskrift på verdens beste waldorfsalat (helst uten rømme)

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 13:29   #164
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Her er det forandring i planene og vi får gjester i morgen. Er det for sent å kjøpe kalkun nå? Kan den tine på benken til i morgen? Vil det gå bra?
KRISE

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 13:30   #165
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Du får jo tak i fersk kalkun? Spør pent i nærmeste ferskvaredisk/slakter.

Ellers kan den tine i en plastpose i kaldt vann i utslagsvasken.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 13:55   #166
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Du får jo tak i fersk kalkun? Spør pent i nærmeste ferskvaredisk/slakter.

Ellers kan den tine i en plastpose i kaldt vann i utslagsvasken.

Får ikke tak i fersk. Må den ligge i vann helt til i morgen? Kan ikke dette med kalkun.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 14:12   #167
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Får ikke tak i fersk. Må den ligge i vann helt til i morgen? Kan ikke dette med kalkun.

http://www.foreldreportalen.no/forum...frossen+kalkun

Det går nok bra!

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 14:16   #168
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.950
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Her er det forandring i planene og vi får gjester i morgen. Er det for sent å kjøpe kalkun nå? Kan den tine på benken til i morgen? Vil det gå bra?
KRISE

Den tiner fint på kjøkkenbenken til i morgen.

I fjor kjøpte vi halvtint kalkun på selve nyttårsaften siden knerten plutselig ble syk og vi ikke kunne dra i det planlagte selskapet. Den var ikke særlig tint, men ble allikevel nydelig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 14:34   #169
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Tusen takk for svar. Da skal jeg sett meg ned å lese tråden fra begynnelsen, så jeg er klar for den store kalkunstekingen i morgen.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 20:29   #170
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Da er nyttårsmiddagen fortært! Det blei så absolutt godt! To voksne og to barn blei meir enn godt nok mett på eit bryst Det beste tilbehøret var rosenkål med valnøtter og bacon! Elles hadde vi Harriet sin stuffing, men bytta ut couscous med quinoa - blei veldig, veldig bra! Sesampotetene med gulrot var også ein suksess. Og sausen - den blei laga i hurten og sturten, ikkje med appelsin og chili som planlagt, men det gjorde igenting. God kraft, ein fløyteskvett, litt appelsinjuice og creme fraiche gjorde sitt. Takk for hjelp og gode råd i tråden!!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 11:28   #171
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkunen ble en suksess her også i går! Fikk stappet urtesmør under skinnet etter tips fra Gordon Ramsay, og det funket veldig bra! Til hadde vi ovnsbakte mandelpoteter som først ble lett kokt, dampet og vendt i chili, hvitløk og safran og masse olje, rosenkål som ble lett dampet og surret i olje, ovnsbakte epler og svisker og appelsinsaus. Skulle vært appelsin- og chilisaus, men så hadde vi visst ikke chili. Den ble supergod uansett! Veldig fornøyd. Og vi har selvsagt masse kalkun igjen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 16:37   #172
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Hadde suksess med urtesmør under skinnet her og. Samtidig som vi gikk for 6 timer på 90 grader istedet for en mer intens steking på hardere varme. Møreste og saftigste fjærkre jeg noengang har smakt.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 21:16   #173
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hadde suksess med urtesmør under skinnet her og. Samtidig som vi gikk for 6 timer på 90 grader istedet for en mer intens steking på hardere varme. Møreste og saftigste fjærkre jeg noengang har smakt.

Hvor stor var kalkunen? (Steketermonmeteret gikk føyken )

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 14:25   #174
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkunen vår ble jammen god i år den også. Og like mør og saftig i brystet som den pleier, heldigvis.

Nå sitter jeg og planlegger å lage Jamies kalkun/purre-pai med restene....

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:18   #175
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Hvor stor var kalkunen? (Steketermonmeteret gikk føyken )

Den var 4 kg. Men når du steker på så lav temp er du nesten garantert at den ikke blir overstekt. Kluet er å ha den i lenge nok. Den kunne sikkert stått en time til og det hadde ikke blitt så ulikt. Bikker du opp på 150 så er du mer avhenging av presisjon på tid.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-12, 14:50   #176
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Da skal jeg prøve meg på kalkun for første gang på nyttårsaften. Vi er ikke mindre enn 12 voksne og 5 barn og jeg håper steken på 8,5 kg holder. Skal ta den ut av fryseren 2-3 dager i foveien og legge den i boden, tror det er ca 4 grader der, med en håndkle dynket i enten whisky eller sherry ( har ikke helt bestemt meg enda)

Har lest meg gjennom alle sidene og har funnet ut at jeg skal steke den på lav varme over flere timer, uten stuffingen. Smør skal kjæles godt inn under skinnet i tide og utide.

Sliter litt med folk som ikke tåler gluten og smør/melk, så jeg fikk anbefalt Toro glutenfrie brunsaus og bruke smør uten melk når jeg skal smøre inn steken.

Dette blir spennende!

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-12, 15:43   #177
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Denne må vel opp igjen? Har nettopp kjøpt inn fersk stangekalkun på 7,3 kg. Har aldri lagd fersk kalkun, faktisk, så det blir spennende. Skal legge den i apple-maple-brine på søndag morgen, evnt lørdag kveld, la den ligge i ca et døgn, og så steke med klementiner, epler og løk inni. Den skal serveres med makaronisalat, poteter, pastinakk, rosenkål og stuffingkuler. Til dessert skal vi ha caffe latte-ostekake med julekalenderkaramellsausen til.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-12, 18:24   #178
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Svosj, skal visst plutselig lage kalkun til fem-seks voksne og tre barn, så her må det friskes opp ja! Planen var å lage kalkunbryst, men nå blir det hel kalkun i år også, og det er jo mye mer stas.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 15:12   #179
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Kalkunen ble satt til tining torsdag og jeg begynner med stell av den imorgen. 8,5 kg kalkunen!! Planen er å sette den i ovnen på 70 grader i ett døgn. Iflg mine eldre tanter skal den da unngå å bli tørr.
Jeg er klar til å brette opp armene og prøve meg å på dette for første gang.

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 16:54   #180
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Vår ble visst på 8 kilo. Den er fersk (Stangekalkun), det har jeg ikke hatt før, men det er jo bare ekstra stas. Jeg har hatt stor suksess med mengder av urtesmør dyttet inn under skinnet og steiketid på 1/2 time per kilo før, så jeg holder meg til det, tenker jeg. Trenger ovnen til andre ting før fuglen skal inn. Oh boy, de andre skal SÅ få lov til å rydde opp.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ertesalat, kalkun, stuffing, waldorfsalat


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no