Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-09, 13:53   #101
F.V.Zappa
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 60
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Tror nok man finner mange flotte kniver liggende i oppvaskmaskin, oppvaskbenker eller liggende løst i kjøkkenskuffer.

Vaskemaskin er en effektiv måte å få en dårlig sagtannet kniv på.
Vaskekummer er skumle, vann mellom kniven og skaftet er ikke helt heldig.

__________________
Hah!
F.V.Zappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 23:18   #102
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Opprinnelig lagt inn av F.V.Zappa, her.

Som sagt, jeg har en victorinox, og jeg bruker den til alt jeg ikke kan bruke dyre kniver til. Og dette med kniver er ikke noe alle kokker kommer til å bli enige om, ikke nå, ikke senere.
Det med el.slipere har jeg egentlig aldri skjønt, et par drag med et stål koster da ikke så mye!!!! Og en kjøkkensjef jeg hadde, mente at de herpa herdinga. Aner ikke om det, men har aldri brukt en.

Jeg er enig med deg ang el.slipere, de er djevelens verk og ødelegger gode kniver. Jeg bare lurte på om det kanskje hadde kommet noen som var bra i det siste.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 11:17   #103
F.V.Zappa
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 60
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg er enig med deg ang el.slipere, de er djevelens verk og ødelegger gode kniver. Jeg bare lurte på om det kanskje hadde kommet noen som var bra i det siste.

Ja, et fra F.Dick er vel anstandig. Fordelen med det er at det holder samme vinkelen uansett! tror det funker og..

__________________
Hah!
F.V.Zappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:04   #104
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Victorinox uten tvil

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 16:28   #105
F.V.Zappa
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 60
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Victorinox uten tvil

Good One

__________________
Hah!
F.V.Zappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 08:37   #106
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Opprinnelig lagt inn av F.V.Zappa, her.

Okai. La oss si at du kutter grønnsaker, lager fisk, og kjøtt i løpet av en uke.
Du trenger en filètkniv,
en kokkekniv (chef`s knife)
en rotkniv (10 cm lang)
og hvis du er skikkelig snobbete, en grønnsakskniv.
Gi meg en pris og jeg vil se om jeg finner et godt eksempel på kniver du kan kjøpe.

OK: La oss si i tre scenarier at jeg vil bruke inntil 2000, inntil 5000 eller inntil 10 000 på kniver. Hva ville du anbefalt meg? (Jeg skal gifte meg i august og det er jo fint å ha noe jeg virkelig ønsker meg på ønskelisten)

Jeg er snill mot godkniven min (Sabatier) og vasker den aldri i maskin, har den i stativ og sliper den jevnlig. Den er kjempefin etter 4 år.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 17:43   #107
F.V.Zappa
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 60
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

OK: La oss si i tre scenarier at jeg vil bruke inntil 2000, inntil 5000 eller inntil 10 000 på kniver. Hva ville du anbefalt meg? (Jeg skal gifte meg i august og det er jo fint å ha noe jeg virkelig ønsker meg på ønskelisten)

Jeg er snill mot godkniven min (Sabatier) og vasker den aldri i maskin, har den i stativ og sliper den jevnlig. Den er kjempefin etter 4 år.

10 tusen på kniv? Det er drøyt det. I så fall blir det hattori, i grønnsak, kokk ogsmåkniv.
Det er ingen som bruker så mye på kniver, og det ville bli for drøyt til hjemmebruk. Ja, jeg anbefaler gode kniver, som gjerne koster en del, men mennesker sulter her i verden.
2000:
Kokkekniv: Masahiro 21 cm, MV-pro serien(lengde er jo individuelt)
Filètkniv: sanelli filletaire. Lengde er igjen individuelt.
Rotkinv: her er det meste dugandes. der er det greit med selv victorinox...
Grønnsak: ærlig talt en unødvendig kniv, Men Maxam har noen gode noen.
5000: hattori HD chef`s knife, selvvalgt lengde.
Masahiro grønnsakskniv (finnes oversikt på sliperiet.no)
en hvilken som helst rotkniv. til en slik pris kan du ta en av de bedre, Hencels eller noe.
Global filetkniv.
Til 10 tusen tar du det som faller deg inn... Det er for drøyt.

__________________
Hah!
F.V.Zappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 18:33   #108
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Vi har global-knivene, og er rimelig fornøyde med dem.

Vi har også en gammel victorinox-kniv som aldri gir seg

Forskjellen på dem er mye stålet som er brukt. Og det sies (jeg har egentlig ikke peil, men har hørt) at stålet på globalknivene er hardere enn victorinox-stål. Det gjør at man klarer seg lengre med sånn eggestål i stedet for å sende de til sliping ofte.

Vi har opplevd med en globalkniv at stålet rett og slett flikker av pga hardheten, men da fikk vi levere inn igjen fordi det skal ikke være slik.

Når det gjelder små grønnsakskniver har vi to fra global, men jeg ønsker med sånne små svarte fra victorinox jeg... De er supergode!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 18:38   #109
F.V.Zappa
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 60
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Hvis jeg ikke husker feil, så er global-knivene laget i kirurgisk stål... Noe som selvfølgelig er überhardt.

__________________
Hah!
F.V.Zappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no