Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor stemmer så mange Frp? (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-07, 09:04   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor stemmer så mange Frp? (Aftenposten)

Jeg likte veldig godt denne artikkelen i Aftenposten, og er på god vei enig med Magnus Marsdal.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:10   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

Jeg tenkte på deg da jeg skummet gjennom den i morges.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:13   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

En klok mann

Men hva stemmer kultureliten??

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:13   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

Jeg synes han har et godt poeng. Men jeg tror også at eliteforakten ledsages av en forakt for saklig og veldokumentert argumentasjon.

Opprinnelig lagt inn av Marsdal

Kultureliten må lære seg saklige, folkelige og holdbare argumenter i stedet for å stemple folk.

Jeg er langt fra sikker på at sånne argumenter finnes.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:18   #5
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

Bare en liten tanke... er ikke denne forfatteren også en del av "eliten" nå? Og en nyttig idiot for FrP?

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:29   #6
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes han har et godt poeng. Men jeg tror også at eliteforakten ledsages av en forakt for saklig og veldokumentert argumentasjon.


Jeg er langt fra sikker på at sånne argumenter finnes.

Jeg er enig med Tinetoff her.

Jeg ser også poenget hans med at det er uheldig å sette alle FrP-velgere i en bås; men jeg tror slett ikke det er kulturelitens "skyld" at så mange stemmer FrP. Egentlig synes jeg hele problemstillingen virker oppkonstruert. Ikke er det vel heller den såkalte kulturelitens oppgave å appellere til alle lag av folket - de må også få uttrykke sine meninger og sin politiske overbevisning.

Jeg synes heller ikke argumentet om at målgruppen (FrP-velgere) skal møtes med "saklige, folkelige og holdbare argumenter" holder vann. Følger man denne logikken, så forutsetter man jo at målgruppen er såpass oppegående at de ikke stemmer FrP på trass bare fordi en eller annen (eller ti) kulturpersonlighet tar avstand fra partiet.

Jeg synes m.a.o. Marsdals antakelse om at FrP-velgere er så enkle at de påvirkes av utsagnene til kultureliten (som forøvrig er tatt ut av enhver sammenheng) er like stigmatiserende som selve utsagnene.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:47   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes han har et godt poeng. Men jeg tror også at eliteforakten ledsages av en forakt for saklig og veldokumentert argumentasjon.

Altså, jeg tror at det er flere faktorer som spiller inn, men jeg nekter å kjøpe arugumentasjonen om at alle som stemmer Frp er idioter. (som jo er en annen populær forklaringsmodell på hvorfor folk stemmer Frp).

Men jeg tror selvfølgelig ikke at alle som stemmer Frp gjør det av de samme grunnene. (Det hadde tatt seg ut; En helt gjeng med kloner i Norge. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:58   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

God artikkel, godt poeng.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.


Jeg er langt fra sikker på at sånne argumenter finnes.

Enig. Følger det et visst ansvar med det å være i kultureliten? Skal vi styre hvilke meninger de skal få lov å ha? Måten de uttrykker seg på?

Opprinnelig lagt inn av Sitat fra artikkelen

Ved å lokke kultureliten utpå med provokasjoner, kunne Frp innkassere kjappe seire.

Dette blir for meg som røykerne som nekter å slutte i trass. Samme mentaliteten. Ikke noe jeg skjønner, men likefullt en tankegang som mange i samfunnet vårt har. (Ikke skjønner jeg at folk leser Se og hør heller, men det er det også mange som gjør i samfunnet vårt, stemmer frp er det også mange som gjør ... ).

Opprinnelig lagt inn av Claire


Jeg synes m.a.o. Marsdals antakelse om at FrP-velgere er så enkle at de påvirkes av utsagnene til kultureliten (som forøvrig er tatt ut av enhver sammenheng) er like stigmatiserende som selve utsagnene.

Det var også et godt poeng.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 11:03   #9
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er langt fra sikker på at [saklige, folkelige og holdbare] argumenter finnes.

Det tror jeg de gjør. Men Frp har greid å få gjennomslag for sitt premiss om at folkelig og vulgærpopulistisk er det samme. Det behøver det ikke å være, men den såkalte kultureliten nører opp under dette ved å rakke ned på Frp i stedet for å argumentere ordentlig. Det er forståelig, fordi det er hardt arbeid å lage solide, forståelige argumenter i kompliserte saker. Det er mye lettere å synke ned til Frp sitt nivå og komme med hatske og fordummende utspill som ikke overbeviser noen men bare tiltrekker applaus fra de som allerede er enige.

Ben "morsommere er det også" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 11:10   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det tror jeg de gjør. Men Frp har greid å få gjennomslag for sitt premiss om at folkelig og vulgærpopulistisk er det samme. Det behøver det ikke å være, men den såkalte kultureliten nører opp under dette ved å rakke ned på Frp i stedet for å argumentere ordentlig. Det er forståelig, fordi det er hardt arbeid å lage solide, forståelige argumenter i kompliserte saker. Det er mye lettere å synke ned til Frp sitt nivå og komme med hatske og fordummende utspill som ikke overbeviser noen men bare tiltrekker applaus fra de som allerede er enige.

Veldig enig. Og elegant formulert.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 12:15   #11
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp? (Aftenposten)

Egentlig synes jeg det er like uheldig å kategorisere en haug med mennesker som "kulturelite", som det er å båssette alle Frp-velgere. I dette utvalget som Marsdal har hostet opp finner vi tross alt så ulike personligheter som Elina Krantz og Sivert Høyem.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 12:52   #12
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor stemmer så mange Frp? (Aftenposten)

Som person "utifra" undres jeg ofte. Det virker iallefall ikke som om det er en kulturelitair hegemoni her - tvertimot !

Norge har en ufaglært kunnskapsminister (han er vist Ap'er) og generelt er det de færreste politikere som har gjennomført en høyere utdanning. Det, som jeg bet mest merke i, da Vallasaken rullet over landet, var at Ingunn Yssen som ufaglært med venner-de-riktige-steder sat i en toppstilling. Ingen som stillet noen som helst spørgsmålstegn ved det. Ifølge Dibmann (jeg vet godt nok ikke hvor han har sine tall fra, antagelig en legeforening-statistikk) er Norge også det land i verden, hvor det økonomisk sett er minst lønnsomt å skaffe seg utdanning. Norske skole-elever kom fagligt enormt dårlig ut i den siste PISA-undersøkelse, men hva ble det fokusert på ? At de trivdes så godt i skolen. Samt at Norge nå også hadde langt flere innvandrere enn Finland.

Så i motsetning til Magnus Marsdal tror jeg, at FrP's succes snarere skyldes at partiet har greidd å utnytte noen folks sans om at "du skal ikke tro at du er bedre enn meg bare fordi du er så kultivert". En av Kalvøs tekster i Harry illustrerer det også fint: det er helt OK at skrive sange om, hvor kult det er å være Harry, men tenk om noen skrev en sang om, hvor kult det var å være kultivert Bærumsgutt ?

Den måte, innvandrere blir skildret på i de norske medier, forskning, m.m. er et kapittel for seg...

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!

Sist redigert av Muad'Dib : 19-04-07 kl 21:00.
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no