Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-07, 14:15   #41
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Vel, siden vi befinner oss i Norden, bør vel Syden befinne seg et sted i Argentina, tenker jeg.

  Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:15   #42
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Egentlig tror jeg at han er såpass struttende (!) av selvtillit at han ville valgt en Borat-variant:


Helt enig, jeg ser for meg Sponheim i en slik. Men det beviser ikke at han kan svømme!

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:42   #43
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor er Syden?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Forresten har Are Kalvø skrevet en flott bok om Syden, og definerer det som:
"... Syden, landet der det aldri er langt til stranda, der det er serveringsplassar overalt, der alle snakkar engelsk og mange snakkar svensk eller norsk eller ei blanding, der det alltid er sol og varmt og der alt er greitt, heile tida, der det finst andre reglar enn heime, der vi kan oppføre oss annleis enn heime, og gjer det."

Anbefaler alle Syden interesserte, evt de som liker å kverulere rundt begrepet Syden, å lese denne boka!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:55   #44
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Nå holder jeg til på den andre siden rent politisk, og ser gjerne at Sponheim dummer seg ut med politikken sin, men i dette tilfellet er det jo en klar tanke bak det å redusere forbruket sitt.

Det er ingen i Norge i dag som vil sette noen "kvote" på antall reiser, men alle kan vi jo ha en tanke om at vi - selv om vi har rumpa full av penger - tar vårt ansvar og reduserer våre utslipp.

Tenk over det faktum at hvis hele verden skulle hatt det forbruket vi har i Norge, så måtte vi ha hatt tre jordkloder å fordele oss på. For vi er i ferd med å bruke opp ressursene våre.

  Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 17:19   #45
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor er Syden?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Anbefaler alle Syden interesserte, evt de som liker å kverulere rundt begrepet Syden, å lese denne boka!

Har lest den! Artig bok skrevet av en som ikke har vært på veldig mange sydenferier.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 18:07   #46
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Mail er avsendt til Lars Sponheim. Det skal bli spennende å se om han svarer, og om han har tid... jeg mener han må jo som godt forbilde snart begynne å ta bussen når han skal til Hardanger, og ikke benytte seg av flyruter i retning den kanten i alle fall. For med det antall flyreiser han har i året kommer han langt langt over "1 sydenreise pr.år"-kvoten.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 18:56   #47
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Mail er avsendt til Lars Sponheim.

Det setter han sikkert pris på.

Alle politikere (og andre også) liker henvendelser fra folk som lurer på noe tabloidaviser eller lobbyister har diktet opp eller tatt helt ut av sin sammenheng. Særlig når det er helt åpenbart at det er slik saken har oppstått.

Ben "I know I do" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 21:16   #48
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Benmurphy, jeg er fullstendig enig i alt du skriver her.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 10:25   #49
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Jeg har fått svar! ...ikke fra Lars Sponheim selv, som jeg ikke hadde forventet, men dog....:

Kjære NN
Takk for mail av 18/4.
Spørsmålet om sydenreiser var en liten del av et større intervju som Bergens tidende hadde med Lars Sponheim før landsmøtet vårt i Bergen forrige helg. Det ble nevnt som ett av flere eksempler på hva folk selv kan gjøre i sin hverdag for å redusere sine utslipp. Venstres miljøpolitikk handler først og fremst om de store tiltakene, som nei til gasskraft med utslipp, alternativ energi, grønn skattepolitikk med avgifter på foruresning osv. Samtidig mener vi det er viktig at hver og en tar et personlig ansvar, og forsøker å leve så miljøvennlig som mulig.

I den sammenheng er det jo riktig som du sier at flyreiser er flyreiser - enten det er charter eller rutefly, så sydenreiser var altså bare ment som ett eksempel. Venstre vil ikke ha restriksjoner på flyreiser - verken innenlands eller utenlands, men går inn for skatlegging av utslipp for å få fram ny og bedre teknologi - også på fly. Vi ønsker også stor satsing på høyhastighetstog som kan erstatte flytrafikk - i alle fall mellom de større byene i sør- og midt-Norge.
Du kan lese mer om Venstres miljøpolitikk og vår klimakampanje på www.venstre.no
Vennlig hilsen
Atle Hagtun
Sekretariatsleder i Venstres stortingsgruppe
Tlf 23313361 m 92633688
atle.hagtun@stortinget.no
aha@venstre.no

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:14   #50
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.397
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Det er noe i dette her. Det er for billig å fly når man kan dra på dagsturer til storbyer for å shoppe.

Men jeg må si at denne artikkelen fikk meg til å tenke:
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=158117
Det er mange smarte ting vi kan gjøre for å redde verden ;optimist:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 10:56   #51
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Sitat:

[S]ydenreiser (…) ble nevnt som ett av flere eksempler på hva folk selv kan gjøre i sin hverdag for å redusere sine utslipp.

Hvem skulle trodd at det ver det Sponheim mente? Jeg mener da virkelig å huske at både reiselivsbransjen og tabloidavisene oppfattet ham på en helt annen måte. Det var jammen godt noen tok bryet med å finne ut av det.

Ben "Suitably flabbergasted with sugar on top" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 11:26   #52
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er Syden?

Jeg er i Frankrike ved Middelhavet hvert år og jeg er definitivt ikke i Syden da.

Når jeg tenker meg om så er jeg vel egentlig aldri i Syden, det er nok mer andre som eventuelt omtaler stedene jeg har vært på som Syden. Jeg fobinder charterreiser til Hellas og Kanarieøyene med begrepet Syden.

Men nå er jeg svensk og har ikke vokst opp med det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 11:28   #53
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Sitat:

[S]ydenreiser (…) ble nevnt som ett av flere eksempler på hva folk selv kan gjøre i sin hverdag for å redusere sine utslipp.

La nå folk unne seg en Sydenreise eller to pr år. Da syns jeg det er verre med det jeg selv bedriver. Jeg reiser med fly ut i Europa mer eller mindre hver uke i jobbsammenheng. En del av de møtene kunne ha foregått som telefonkonferanse.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 07:56   #54
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hvem skulle trodd at det ver det Sponheim mente? Jeg mener da virkelig å huske at både reiselivsbransjen og tabloidavisene oppfattet ham på en helt annen måte. Det var jammen godt noen tok bryet med å finne ut av det.

Ben "Suitably flabbergasted with sugar on top" Murphy

Så ironisk og festlig du er....

Selvfølgelig forsto de aller aller fleste at det var det Sponheim mente, men selv om han mente det, så var det et elendig eksempel fra hans side nettopp fordi at om han mener at det å fly er et eksempel på hva folk flest bør gjøre for å redusere utslipp. Noen bruker flyet som transportmiddel til og fra jobb (han selv inkludert) ,og noen reiser kanskje en gang i året. Uttrykket Syden er også så mangt, og slike utsagn vitner vel egentlig om at Sponheim prater før han tenker noen ganger. Reiser man en gang i året til Syden og definerer som Phuket i Thailand som Syden, så flyr man ofte med rutefly som flyr langt oftere enn et charterfly til samme destinasjon. En tur til Thailand vil forsøple mer enn en tur til f.eks. Nice. Et "Sydenfly" til Thailand forsøpler veldig mye mer enn et charterfly til Mallorca, men er det viktig? Rutetrafikk spyr ut langt mer miljøfarlig utslipp enn chartertrafikk, fordi rutefly gjennomsnittlig flyr mer. Flyr man en gang i året til Nice, så er det et definisjonsspørsmål om man er i Syden eller ikke. De aller fleste flyene fra Norge er s.k. rutefly, men setene på flyene selges også via turoperatører som Ving, Star Tour osv. og er altså egentlig fordekte charterreiser (ofte kalt sydenturer....)

og er det verre å fly langt enn kort dersom man må fly?

Jeg ble personlig irritert fordi Sponheim uttalte seg teit. Teit fordi mange folk som flyr til dette udefinerbare landet Syden, flyr langt sjeldnere enn bl.a. Sponheim selv, og fordi han, med mange flere politikere som er s.k. miljøbevisste, samtidig er forkjemper for flyplasser i distriktene for å gjøre flyet tilgjengelig for alle. Det er latterlig mange flyruter innenlands i Norge med tanke på at vi er bare 4,6 mill. mennesker som skal fylle disse flyene. Det er langt fler flyselskaper og ruter innenriks enn det er passasjergrunnlag. DET bør Sponheim gjøre noe med.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no