Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

VIKTIG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-07, 09:03   #1
Nete
Brøstmælkfabrikken AS
 
Nete sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 85
Nete er litt kul
Standard

VIKTIG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Signer oppropet i linken under her!
Sendes til regjeringen.

http://www.opprop.no/opprop.php?id=ammeaksjonen

__________________
Nete

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:19   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom!!

Jeg vet ikke helt, jeg. "Mødre skal ikke være nødt til å sitte inne i sine hjem under hele ammeperioden. " Denne var litt drøy og henger på ingen måte sammen med kravet om å kunne slenge frem puppen overalt på kaféer og restauranter. For all del - jeg ser ikke problemet med puppemating i offentlighet, men jeg vet ikke om jeg syns det er riktig at en restauranteier skal bli tvunget til å godta at pupper flyr mellom ørene hvor som helst inne i restauranten. Det går an å være fleksibel og bruke hodet - det gjelder også de ammende.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:31   #3
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Finnes det steder som forbyr amming, siden noen mener det er påkrevd med en ammelov? Det har isåfall gått meg hus forbi.

Signerer forøvrig safran her, det må gå litt begge veier. Jeg har ammet på kafé selv, mange ganger, men har alltid sørget for å være så diskret som mulig. Jeg har til og med dobbeltammet tvillingene på kafé uten at så mye som en flik av en pupp kom til syne for de andre gjestene.
Har derimot mer enn én gang hevet øyebrynene over mødre som nærmest kler av seg på hele overkroppen før de legger barnet til. Jeg har forståelse for at enkelte kan finne på å reagere litt på sånt.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:35   #4
Nete
Brøstmælkfabrikken AS
 
Nete sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 85
Nete er litt kul
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Det er kafèer som vil forby amming ja. Det er det vi vil ha en lov mot. Greit at man kan være diskret når man ammer, men det er jo rett og slett diskriminering å utestenge ammende mødre!

__________________
Nete

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:40   #5
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom!!

Jeg signerer! Helt klart!

Om dette ikke skal være lov, så tror jeg vi må ta en lang og interessant diskusjon vedrørende alle de, som etter vår mening, spiser på en måte som faktisk kan være appetittdrepende for andre....

Mat i puppen til mor er mat til barnet. Barn må ha lov til å spise på cafè de også. Det er uansett bedre å høre på fornøyde "klukkelyder" fremfor hylende, sultne små

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:40   #6
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Har kaféene lov til å forby amming da?
En ting er spisesteder som har regler for antall barnevogner inne og slikt, det henger jo gjerne sammen med brannforskriftene. Men jeg har vanskelig for å tro at man med loven i ryggen kan nekte folk å amme?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:43   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Signerer opprop + amor

Jeg tror ikke de fleste ammende slenger puppen på bardisken heller. Hvis det ammes på en normal måte, bør folk heller trekke til seg øya enn at mor må trekke inn puppen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:43   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Jeg sitter selv midt i dette nå, ettersom jeg fullammer jenta mi på 5 måneder, men jeg synes ordlyden i oppropet var litt sutrete og dröy. For meg er det helt greit dersom noen kafeer ikke önsker ammende mödre velkommen - da går jeg heller et annet sted. Her i Sverige er det mange serveringssteder som nekter folk å ta med barnevogn inn; jeg synes det er mer begrensende. Jeg foretrekker å legge igjen pengene mine et sted der både babyen og jeg er velkomne. Jeg föler meg lite velkommen hvis innehaveren motvillig slipper meg inn fordi det er lovpålagt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:44   #9
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skriv under

Jeg er veldig enig i at man ikke bør forby mødre å amme sine barn, men som MokkMokk har jeg også sett en del ekstreme tilfeller. Desverre er det disse ekstreme tilfellene, som alltid skriker opp om at man "må få amme hvor man vil", og fortsetter å sitte der og sprute morsmelk på andre, omtrent.

Jeg har ammet når jeg har villet ,der det har passet, men har aldri vist en flik av hud, omtrent. Satt på ett ammerom en gang (ett ammerom hvor det er trafikk til og fra toaletter i gangen ved siden av, slik at folk ser inn på ammerommet når de skal på do) og der gikk en dame som *måtte* lufttørke puppene sine mellom hver amming, fram og tilbake til vogna, henta ting, og puppene hang ute. Selv jeg ble flau og følte det var ekkelt.

Forresten fungerer ikke hurtigsvar her i denne meldingen, på grunn av den lange tittelen på tråden!

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:49   #10
Nete
Brøstmælkfabrikken AS
 
Nete sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 85
Nete er litt kul
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Her er en link til likestillingsombudets side.
http://www.likestillingsombudet.no/d...ederspors.html

Kan en restaurant nekte meg å amme barnet mitt?
Et slikt forbud vil bare ramme kvinner. Dersom ammingen er til sjenanse for andre kan det likevel være saklig grunn til å forby amming.

Så da kan de altså det da..Men som Amor sier, det er jo mye som kan være til sjenanse for folk. Skal vi forby f.eks handicappede på cafè fordi noen syns det er ekkelt å se på?? For det er sikkert noen som syns det.

__________________
Nete

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:51   #11
Nete
Brøstmælkfabrikken AS
 
Nete sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 85
Nete er litt kul
Standard

Sv: Skriv under

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.


Forresten fungerer ikke hurtigsvar her i denne meldingen, på grunn av den lange tittelen på tråden!

Fugerer hos meg..

__________________
Nete

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:53   #12
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skriv under

Opprinnelig lagt inn av Nete, her.

Fugerer hos meg..

Ok. Da så. Da er jo alt bra.

Det er to bokstaver det står på. Dersom de to utropstegnene ble fjernet, hadde det gått fint.

Det er muligens fordi jeg har Opera.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:56   #13
Nete
Brøstmælkfabrikken AS
 
Nete sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 85
Nete er litt kul
Standard

Sv: Skriv under

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ok. Da så. Da er jo alt bra.

Det er to bokstaver det står på. Dersom de to utropstegnene ble fjernet, hadde det gått fint.

Det er muligens fordi jeg har Opera.

Kanskje en modde kan fjerne de utropstegnene da?

__________________
Nete

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:10   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VIKTIG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Jeg er uenig i oppropet. Så lenge uteplasser får lov til å sette aldersgrenser på 30 år, dresskode etc så må de også få lov til å forby amming. Hadde oppropet klaget på at amming var forbudt i det offentlige rom hadde det vært en helt annen sak.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 22-03-07 kl 10:11. Årsak: la til: forbudt i det offentlige rom
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:13   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Nete, her.

Det er kafèer som vil forby amming ja. Det er det vi vil ha en lov mot. Greit at man kan være diskret når man ammer, men det er jo rett og slett diskriminering å utestenge ammende mødre!

Hvis du skal ha en lov mot dette kommer du også til å innkludere andre forbud/påbud som kafeer setter. Eks ta med sykkel inn. Skal det være lov å forby å ta med sykkel inn, men ikke barnevogn?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:16   #16
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Nete, her.

Så da kan de altså det da..Men som Amor sier, det er jo mye som kan være til sjenanse for folk. Skal vi forby f.eks handicappede på cafè fordi noen syns det er ekkelt å se på?? For det er sikkert noen som syns det.

I realiteten er det mange kafeer som er forbudt for handicappete fordi det ikke er noe påbud for private å tilrettelegge forholdene for handicappete. Hvis du sitter i rullestol og døra er for smal er du like effektivt utestengt som om det sto et forbudsskilt der.

PS! Beklager alle innleggene jeg rotet litt med multiquotingen,

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:23   #17
Nete
Brøstmælkfabrikken AS
 
Nete sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 85
Nete er litt kul
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis du skal ha en lov mot dette kommer du også til å innkludere andre forbud/påbud som kafeer setter. Eks ta med sykkel inn. Skal det være lov å forby å ta med sykkel inn, men ikke barnevogn?

Det er da litt forskjell på en sykkel og en baby som trenger mat..

__________________
Nete

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:30   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VIKITG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Nete, her.

Det er da litt forskjell på en sykkel og en baby som trenger mat..

Poenget er at jeg tror at privateide uteplasser kan sette de reglene de vil. Hvis du ønsker å overstyre den rettigheten så må også syklister (som av og til betaler 20.000,- for sykkelen sin. ) få lov til å ta syklene inn i lokalet, på lik linje med at folk tar inn barnevogn. Grunnen til at jeg nevner dette med barnevogn, er at der oppstusset har vært her i byen fordi noen kafeer forbød å ta med barnevogn inn (pga plass, og skit. Barnevognene dro inn mye skitt)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:32   #19
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette signerer jeg.

Jeg synes det har vært befriende å kunne amme barna mine hvor som helst, uten å tenke på om det var greit eller ikke. Jeg kjenner jeg blir lei meg, for at dette vurderes som et problem.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:45   #20
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: VIKTIG! Skriv under på oppropet om lovfestet rett til amming i det offentlige rom

Gjennom to ammeperioder har jeg aldri opplevd dette som et reelt problem. Om jeg hadde vært på en kafé der jeg hadde følt meg ukomfortabel med å amme, tror jeg jeg ville valgt å gå et annet sted.

Jeg tror jeg mener at kafeer må være i sin fulle rett til å legge forholdene til rette for den gruppen kunder de ønsker å ha der, og så lenge det dreier seg om noen få steder som ikke ønsker småbarnsmødre som gjester, tror jeg ikke jeg bryr meg så veldig mye om det. Om det hadde vært en vanlig og utbredt holdning, ville det naturligvis vært en helt annen sak.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no