Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Light-oppussing av badet

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-08, 23:06   #1
tarante
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 42
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

Light-oppussing av badet

Vi har få kroner til oppussing for tiden. Kjøpte dette huset for snart 2 år siden, og har hatt veldig lyst til å gjøre noe med badet siden da. Det har et sjoldete gulvbelegg, som forsåvidt er kanske nøytralt, lyst med grå marmorstriper, det får nok bli en stund til, kanskje noen har råd om hvordan vi kan få bort missfarging etter rød baderomsmatte, har ikke prøved noe særlig enda. Veggene derimot er av typen baderomspanel med fake marmor i brun/beige farge. Jeg synes det er utrolig stygt, og lurer på om noen har prøvd å male slike plater? Hvilket resultat fikk du, og hvilke erfaringer gjorde du deg? Har snakket med en "fagmann" som sa jeg skulle vaske med surt vaskemiddel, pusse med 180 slipepapir, male med vannbasert heftgrunn og toppe med våtromsmaling. Skal jeg tørre tro

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 00:22   #2
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Bytt ut surt vaskemiddel med rødsprit og gjør ellers det du er blitt fortalt.Sår og skjøter må selvsagt spakles. Det er nå snart fire år siden vi gjorde det samme. Malingen sitter kjempebra. Ingen problemer. Kjenner også noen som malte over gulvbelegget på badet. Det gikk også kjempebra! Lykke til med oppussinga!

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 07:49   #3
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Jeg har malt slike plater, og resultatet ble bra. De var gråmaromrerte og så rent for jævlige ut. Gjorde som du er blitt anbefalt, og malingen satt godt. Har du mulighet bør du la malingen herde så lenge som mulig før dere tar badet i bruk. Den første tiden var det lett å få riper i malingen, men etter en tid ble det herdet og veldig motstandsdyktig. Jeg skal se om jeg kan finne noen før og etterbilder når jeg kommer hjem i kveld.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 09:04   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Gulv kan også males, jeg har malt gammel linoleum med gulvmaling nå i helgen, og det blir ganske bra. Jeg brukte Oxan Gulvmaling Tre & Betong, og det ser ut til å bli ganske bra. Jeg vet ikke hvordan det blir i et våtrom, hør med noen som kan faget.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 12:52   #5
tarante
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 42
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Så spennende at noen har prøvd å male gulvet også da... Det tror jeg kanskje vi må prøve!

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 13:09   #6
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

Så spennende at noen har prøvd å male gulvet også da... Det tror jeg kanskje vi må prøve!

Bare husk å være VELDIG NØYE med rengjøringa først. Dette for at malinga skal sitte godt og ikke flasse av.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 16:34   #7
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Light-oppussing av badet


Før, med badekar, badende unge og marmorerte plater.




Etter, med ny dusj og malte plater.


Sist redigert av Heiko : 18-08-08 kl 17:05.
Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 16:53   #8
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Litt av en forskjell Heiko! Ble kjempelekkert!
Vi hadde likedane turkise plater og malte de i en lys beige farge. Ble litt av ei forandring

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 17:23   #9
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Ja, forskjellen ble stor. Vi var riktig så fornøyde med resultatet. Kjapt og billig var det også.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 17:41   #10
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Morsomt at det er flere som tar slike light-oppussinger!

Er det noen som har erfaring med å male "mjukt" veggbelegg? Det er fra 80-tallet og er vel en slags våtromstapet - bare at det er forholdsvis mykt - kanskje to mm tykt?

  Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 17:44   #11
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Morsomt at det er flere som tar slike light-oppussinger!

Er det noen som har erfaring med å male "mjukt" veggbelegg? Det er fra 80-tallet og er vel en slags våtromstapet - bare at det er forholdsvis mykt - kanskje to mm tykt?

Dette lurer jeg også på! Jeg ble veldig inspirert til å forsøke en light-oppussing nå.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 17:53   #12
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

Så spennende at noen har prøvd å male gulvet også da... Det tror jeg kanskje vi må prøve!

Det kan jo være det er vinylbelegg dere har (det har nemlig vi på badet). Du burde kanskje undersøke om det er overmalbart slik linoleum er?

Hvis belegget er bøyd opp etter veggen så er det nok vinyl. Linoleum kan visstnok ikke bøyes på den måten.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 17:59   #13
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Jeg har malt et litt "mjukt" veggbelegg. Et sånt som var populært for en del år tilbake, med store ruter i selve belegget og mønster inni disse. Når jeg malte over kom stråmønster-strukturen og rutene fram. Det ble faktisk litt stilig og myyye bedre enn det var. Malingen sitter godt. Er snart fire år siden jeg malte. husk bare grundig rengjøring først.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 18:01   #14
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Det meste kan males over, bare man er nøye på rengjøringa først. Har også malt over både skap, benker og komoder med folie utenpå. Rengjøring! Kan ikke få sagt det ofte nok

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 18:01   #15
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Jeg har malt et litt "mjukt" veggbelegg. Et sånt som var populært for en del år tilbake, med store ruter i selve belegget og mønster inni disse. Når jeg malte over kom stråmønster-strukturen og rutene fram. Det ble faktisk litt stilig og myyye bedre enn det var. Malingen sitter godt. Er snart fire år siden jeg malte. husk bare grundig rengjøring først.

Det høres omtremt ut som mitt belegg. Kan jeg spørre om hva slags maling du brukte? Heftgrunn først? Rengjøring med hva?

(og beklager tråd-kuppingen, men ble litt ivrig nå )

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 18:04   #16
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Det høres omtremt ut som mitt belegg. Kan jeg spørre om hva slags maling du brukte? Heftgrunn først? Rengjøring med hva?

(og beklager tråd-kuppingen, men ble litt ivrig nå )

Vil også høre mer detaljert om det!

Pengene må strekkes laaaaaangt denne høsten.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 18:09   #17
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Husker ikke helt hva malinga het, men den var beregne på våtrom. Vaska vanlig først, så vaska vi over med rødsprit. Etterpå heftgrunn og våtromsmalinga. Man får et nytt bad for nesten ingen ting Malte også over diverse furuhyller, skap, rimelige knaggrekker m.m med lakkbeis og fikk dermed billig (og nesten nytt) tilbehør også. Skikkelig lavbudsjett-oppussing

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 18:13   #18
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Husker ikke helt hva malinga het, men den var beregne på våtrom. Vaska vanlig først, så vaska vi over med rødsprit. Etterpå heftgrunn og våtromsmalinga. Man får et nytt bad for nesten ingen ting Malte også over diverse furuhyller, skap, rimelige knaggrekker m.m med lakkbeis og fikk dermed billig (og nesten nytt) tilbehør også. Skikkelig lavbudsjett-oppussing

Tusen hjertelig takk for svar.
Jeg har også diverse stygge hyller og skap og ble veldig inspirert til å gjøre noe med det. Verre enn badet er nå kan det nemlig ikke bli, og penger til totalrenovering finnes så absolutt ikke.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 18:15   #19
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Hvordan vasker du med rødsprit? Vannet ut med vann eller bare ren rødsprit på en klut som du drar over?

  Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 20:25   #20
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Light-oppussing av badet

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Hvordan vasker du med rødsprit? Vannet ut med vann eller bare ren rødsprit på en klut som du drar over?

Ren rødsprit på klut ja

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
baderomspanel, pusse opp bad


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no