Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-10, 09:48   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Jeg liker å trene. Jeg trener typisk spinning og styrke.

I styrkeprogrammet mitt er det to øvelser jeg virkelig fra dypet av min sjel forakter. Jeg misliker dem så sterkt at jeg nesten lar være å trene bare for å slippe å ta dem. (Bare nesten altså.)

I det siste har jeg valgt å hoppe over akkurat de to øvelsene og heller gjøre resten. Det gjorde mirakler for treningsgleden ved styrketrening. Det gikk fra hat til kjempegøy. Det er viktig for meg at trening er noenlunde lystbetont - jeg har ikke disiplin nok til å bedrive noe jeg hater som pesten flere ganger i uka i årevis.

Kan noen fortelle meg hva som gjør at man på liv og død må gjøre armhevinger og knebøy?

Jeg gjør da sykling på rimelig greit nivå. Jeg gjør diverse øvelser for rygg, mage, skuldre, deltamuskel og nakke, bekkebunn og nedre del av ryggen. Også skulle jeg jort knebøy og armhevinger da, men jeg jukser.

Kan noen forklare meg hvor dumt det er at jeg jukser på akkurat de to?

  Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 09:51   #2
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

I samme slengen kan noen godt fortelle meg at jeg glatt kan droppe planken. Ja?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 09:54   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Jeg kjenner meg veldig igjen i uvilje mot en del styrkeøvelser.

Jeg liker IKKE planken. Jeg liker heller ikke mye statisk styrketrening.

Knebøy er OK inntil et visst punkt. Situps er ganske OK, men skrå situps er pyton.

Vel.. Jeg har vel funnet ut at jeg prøver så vidt en gang i blant på de styrkeøvelsene jeg misliker, men jeg overdriver ikke. Jeg synes det er viktigere med en god følelse etter trening enn at jeg gjør det jeg hater å gjøre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 09:54   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?


Planken er jo fin.

Du vet at det går an å gjøre den litt lettere hvis du virkelig hater den?

  Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 09:56   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Situps er jeg totalt rå på. Jeg tar over trehundre. Fysioterapeuten som har satt opp det programmet jeg bruker holdt på å le seg skakk og lurte på hva i alle dager jeg hadde tenkt å bruke den ferdigheten til.

Hun har sånn merkelig filosofi. Hun mener at man skal gjøre kroppen sterk der den trenger å være sterk - sånn at det har en hensikt. Snodig konsept.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 09:58   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Det er selvsagt mye bedre å kose seg på trening uten knebøy og armhevinger, enn å hatehate hver eneste gang. Da blir også risikoen for å miste motivasjonen og etterhvert droppe treningen alltogether mye høyere, og ingen kan vel påstå at det er sunnere å sitte hjemme i sofaen enn å trene uten knebøy

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 10:00   #7
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Kan du ikke få veiledning til alternative øvelser som styrker de samme musklene?
Fysioterapeuten din hadde vireklig en snodig filosofi, men noe sier meg at hun har et poeng, og da vet hun sikkert flere veier til Rom. Knebøy og armhevinger er kanskje ikke poenget i seg selv.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 10:04   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Hun har gitt meg noen andre armhevinger enn de jeg hadde siden jeg fikk så vondt i hendene av vanlige. Men. Da må jeg ut i et annet rom for de skal tas på stang. Den stanga står plassert midt i biffavdelingen. Med et speil rett foran som jeg ender med å se meg selv i. Normalt liker jeg å ha et speil for da kan jeg korrigere teknikk. Men ikke på armhevinger.

Dermed hater jeg den nye typen også.

Også ... er det så slitsomt.

Knebøy er hat fordi jeg ikke får teknikken helt til. Jeg føler at jeg velter når jeg skal langt nok ned. Og fordi jeg som regel er kjempesliten i lårene fordi jeg nettopp har tatt det jeg hadde der ut på sykkel.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 10:05   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Hva skal knebøy egentlig være godt for? Oppnår du ikke noe av det samme ved sykling, som du jo er helt rå på?

Jeg tar aldri knebøy. Sant å si gjør jeg aldri styrkeøvelser på beina i det hele tatt. Mine primære treningsformer er sykling og jogging, og jeg synes jeg bruker beina nok der.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 10:05   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Hvis du har syklet og trenet lårene veldig er vel ikke knebøy noe som behøver å prioriteres heller. Er det?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 10:08   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Nei, det er det jeg unnskylder meg med jeg også.

Egentlig prøvde jeg å motivere meg litt fordi jeg tenkte at om jeg jazzer litt på så kan jeg totalt knuse en viss modde i knebøy, men jeg er rett og slett ikke motivert kjenner jeg. (Det har selvsagt ingen betydning at jeg så at jeg neppe har knær som holder til å knuse modden...)

  Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 10:11   #12
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Spør om enda et armhevingalternativ, og presiser at det må være for vegetarianere.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 11:16   #13
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Armhevinger kan være ganske effektivt stående mot en vegg også, om man har problemer med hender/håndledd. Altså, jeg tenker at om man veier 45 kilo og tar 10 armhevinger så holder det med 5 for en på 90 kilo, for den "hever" jo dobbelt så mye vekt pr armheving. Og det er tungt for spinkle håndledd å holde 90 kilo oppe i lengre tid.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 11:20   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Det er viktig å tenke kropp og tyngde i forhold til styrkeøvelser. Jeg hadde ikke hatt sjans til å ta en eneste armheving i fjor på denne tida. Armhevinger var totalt demotiverende fordi det rett og slett ikke gikk av fysiske årsaker.

Det å da heller finne et apparat, strikk eller noe annet som gir mye av samme effekt er da mye bedre enn å lide seg gjennom en øvelse som ikke går, og som kanskje gjør vondt verre fordi den blir gjort feil.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 12:05   #15
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Om man skal ha en kropp som virker så er det kjernemuskulaturen som er viktig.

Du trener så mye sykling og dessuten så er de fleste godt trent i bena, så skipp nå knebøy om du ikke liker dem.

Når det gjelder armstyrke så er det ganske viktig å være over et visst nivå, nok til at man greier vanlige ting, så det er ganske viktig for eldre damer for eksempel. Men er ikke du mer enn sterk nok sånn naturlig sett?

Du kan jo alternativt få deg en baby, da blir man sterk i armene da.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 12:11   #16
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Baby. (Passer bra for vegetarianer også.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 12:11   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Baby du.

Det er styrkeøvelsen sin tenker jeg.

Jeg kan jo ta noen armhevinger. Når jeg tar dem tar jeg 3*8. Og jeg er jo tung så det er ganske ok. Jeg ser jo hva jeg uten særlige problemer løfter og bærer så jeg tror jeg er rimelig sterk.

Kanskje jeg kan ta noen en gang iblant bare når disiplinen er min venn og skippe dem ellers? Jeg står i planke i to minutter og tar jo diagonale ryggøvelser på ball så jeg tror ikke kjernemuskulaturen er helt på viddene heller.

Og de knebøyene tar jo nøyaktig samme sted som syklingen, bortsett fra at syklingen tar mye bedre på baken og magen i tillegg.

Egentlig er vel leggene de musklene jeg med fordel kunne vært sterkere i. Men på den annen side - de er jo tykke nok som de er.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 12:12   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du kan jo alternativt få deg en baby, da blir man sterk i armene da.

Det er det beste treningstipset så langt i tråden. Baby som alternativ til armhevinger er genialt!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 12:15   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Jeg kan jo bære han minste litt rundt. Det er fin trening. Han største er for tung. I morges manglet han under én cm på høyden min. Men jeg kan jo løfte ham fremdeles. Dog svinger jeg ham ikke opp på hofta så lett.

Han minste kan jeg jammenmeg bruke faktisk. Det må jeg prøve.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 12:31   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pointet med kjipe styrkeøvelser?

Du bør kanskje høre på Kjøkkenskriveren som ikke anbefaler styrke etter (lang og hard) kardiotrening. Knebøy etter spinning høres bare dumt ut. Men det ER en veldig bra øvelse, for mye av kroppen.

Armkevinger kan du erstatte med benkpress. Det er også en kul øvelse å bli sterk i, og mye mer "målbar" enn armhevinger. Tenk setningen "jeg tar xx kilo i benkpress!", og smak litt på den. Kul, hva?

Men, som sagt, dropp det der med å trene først en time knallhard spinning og så styrke. Du får veldig lite ut av den styrketreningen da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no