Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-10, 21:23   #1
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg ba søstern å handle med seg vaskepulver da hun kom på besøk i dag, og jeg fikk Unik i både hvitt og farge.
Hun mente de fungerte vel så bra som Omo og Blenda, og kostet kun halvparten.

Jeg er skeptisk. Tar de flekkene? Tar de fargene?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:24   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg har prøvd Unik før og kan ikke si jeg har merket særlig forskjell. Nå bruker jeg helst Omo siden jeg elsker lukten. *sær*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:29   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Over tid ser du at det er forskjell.
Husker at mammas truser var grå mens mine var hvite. Hun brukte et billig vaskepulver og jeg brukte OMO.
Det kan vel hende at forskjellene i dag ikke er like store. Dette var for mer enn 20 år siden.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:31   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg merker ikke forskjell.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:46   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.874
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg er oppvokst med billigst mulig av det meste. Mamma kjøpte alt som var mulig i en sånn billigsjappe, ala. Europris.
Husker at da jeg flyttet for meg selv så kjøpte jeg OMO og da merket jeg iallefall stor forskjell på klærne.. siden har jeg kun brukt OMO og Blenda Hvitt. (også 20 år siden jeg brukte dette andre)

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:46   #6
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg bruker X-tra sitt fra Coop og merker ikke forskjell, men nå er jeg uansett nøye med flekkfjerningspray på de verste flekkene før jeg putter tøyet i maskinen. Jeg brukte bestandig Blenda tidligere og jeg er veldig nøye på klesvask.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:59   #7
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

I følge denne testen er det forskjell. Om den i det daglige er merkbar er en annen sak. Jeg tenker også at noe av det viktigste kanskje er å ikke bruke for mye vaskemiddel samt bruke et program med god skylling slik at det ikke er rester av vaskemiddel i klærne.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 22:13   #8
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.009
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Etter at vi begynte med tøybleier, har vi redusert vaskemiddelbruken drastisk, og klærne blir akkurat like rene som før. Vi bruker Blenda Sensitive flytende til alt, og 1/3-1/2 kork til full maskin.

Moren min fikk eksem med åpne sår av billigvaskepulver, og siden hudproblematikken er arvelig, tør jeg ikke bevege meg i den retning.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 22:17   #9
emma71
utfordrer ikke
 
emma71 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 688
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg merker størst forskjell i selve maskinen, ikke på klærne. Det billige pulveret danner harde klumper i såpekammeret, føres ikke inn i maskinen og lar seg ikke løse skikkelig opp uten å ta ut kammeret for å rengjøre det med masse rennende vann.

__________________
Mamma til storebror, født jan 06 og lillesøster, født april 09.
emma71 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 22:29   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Synes ofte billigmerkene klumper seg og ligger igjen i vaskepulverkammeret

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 13:17   #11
jonpalm
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 23
jonpalm har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

I følge denne testen er det forskjell. Om den i det daglige er merkbar er en annen sak. Jeg tenker også at noe av det viktigste kanskje er å ikke bruke for mye vaskemiddel samt bruke et program med god skylling slik at det ikke er rester av vaskemiddel i klærne.

Testen nevnt oven viser at dyrest ikke er best. Her kommer coop sine vaskemidler best ut og de er midt på treet prismessig.

I en svensk test som også viser at pris og effektivitet ikke har en sammenheng, kommer skona ut som en av de beste
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=26700

Skona finns på Ica

jonpalm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 13:50   #12
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg bruker Omo eller Blenda, men handler sånne kjempepakker på Felleskjøpet eller Staples. Da blir det faktisk ikke så mye dyrere som de billige merkene.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 13:58   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg kjenner ikke dette merke, men generelt ligger forskjellen ikke i hvor rent og flekkfritt tøyet blir, men hvor godt fargene holder seg/hvor hvitt det vasker, (avhengig av om det er vaskemiddel for farget eller hvitt tøy) har jeg lært .

Det er like hygienisk å bruke dårligere vaskemiddel, men klærne holder seg ikke like pene like lenge. Og dyrt er ikke alltid det samme som bra, bare så det er sagt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 14:02   #14
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

de er sikkert like gode, men jeg tenker at det ikke er bra for atopisk hud osv.. er litt nøye der..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 14:13   #15
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

de er sikkert like gode, men jeg tenker at det ikke er bra for atopisk hud osv.. er litt nøye der..

jeg må også tenke på det, har prøvd meg på billigere merker før, å da fikk størstemann utslett så nå holder jeg meg kun til blenda sensitiv farger/hvit og softlan sensitiv eller comfort sensitiv

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 14:19   #16
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

I følge denne testen er det forskjell. Om den i det daglige er merkbar er en annen sak. Jeg tenker også at noe av det viktigste kanskje er å ikke bruke for mye vaskemiddel samt bruke et program med god skylling slik at det ikke er rester av vaskemiddel i klærne.

Den viser vel ikke det? Ariel ligger for eksempel nesten nederst, mens Neutral får en ganske god plassering. Denne testen, og den andre det refereres til, viser vel bare at pris ikke sier noe om kvaliteten.

Vi kjøpte forresten det Nopa-vaskepulveret, som kommer godt ut i begge testene, på Rema i går. Kostet en 8-9 kr for en boks, så det er ganske billig. Har jo ikke rukket å bruke det enda, så effekten kan jeg ikke si noe om enda.

Bruker vanlig vaskepulver nå, men har vi baby i hus foretrekker vi å bruke parfymefritt. Brukte Neutral forrige gang, men synes ikke det vasket så rent. Kanskje prøve testvinneren neste gang, Coop Änglamark.

Vi bruker for øvrig bare vaskemiddel til farget klær. Dette har jeg hørt på radioen, og har dermed ikke noe kilde å vise til, men det er visst sånn at det kun er hvitt tøy helt uten syntetiske stoffer som har godt av vaskemiddel til hvite klær. Andre klær, som enten har lys farge eller syntetisk materiale, kan bli grå av vaskemiddel til hvite klær. Har jeg hvite bomullsklær som har fått farger som ikke går bort bleker eller farger jeg det i stedet.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 22:18   #17
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Jeg merker størst forskjell i selve maskinen, ikke på klærne. Det billige pulveret danner harde klumper i såpekammeret, føres ikke inn i maskinen og lar seg ikke løse skikkelig opp uten å ta ut kammeret for å rengjøre det med masse rennende vann.


Bruker Neutral, ikke noe spes. billigere enn Blenda/Omo, og vasker rent og fint. :fornøyd: Men det ligger ofte klumper igjen i vaskekammeret...Jeg tenkte at det har med vanntrykket eller no å gjøre jeg...???

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 09:01   #18
emma71
utfordrer ikke
 
emma71 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 688
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Hmm, jeg har bare opplevd det med billigmerker, altså poser til 19,99 og sånt på Europris. Men i går kjøpte jeg Neutral på tilbud i Sverige, så da får jeg se om jeg opplever det samme som deg.

__________________
Mamma til storebror, født jan 06 og lillesøster, født april 09.
emma71 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 09:06   #19
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg synes det lukter hoggorm av slike billigvaskepulver.
Dessuten bruker jeg bare flytende.

Om billig er like bra som dyrt aner jeg ikke.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:11   #20
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er billig vaskepulver like bra som dyrt?

Jeg bruker kun flytende vaskemiddel, liker det best. Synes det fordeler seg jevnere i vasken og da slipper jeg såperester i såpeskuffen. Renslig og greit. Det er vel bare Omo og Blenda som har flytende?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no