Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pynte gulrotkake til bryllup

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-14, 13:49   #21
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er en sånn raring som slett ikke liker bær på kakene mine. Og nå har jeg masse rosa ostekrem stående i kjøleskapet. Jeg prøver igjen om noen timer.

Forresten; kaka mi er ikke helt flat på toppen. Burde jeg skjære av noe av toppen slik at det blir helt flatt? Eller vil det funke greit nok med en lett skrånende kake?

Det er jo en smaksak ja. Jeg liker det ikke så godt selv, ellers ...men prøvde på gulrotkake etter et tips og det var jo bare sååå godt!

Jeg pleier å skjære av litt hvis den er veldig høy på midten, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Det kan være fint med litt avrundet også, det skal jo dekkes med krem uansett.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 14:00   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.967
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Jeg pleier bare å knæsje på kremen. Kaka smaker jo supergodt uansett.

Men denne gangen skal jeg ha med kake i et bryllup til en som er 100 hakk mer estetisk anlagt enn meg, så jeg føler at jeg bør forsøke å anstrenge meg litt. På den annen side; hun kjenner meg godt, og venter nok ikke akkurat den peneste kaka.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 09:57   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.967
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Jeg synes det endelige resultatet ble riktig så bra.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 10:03   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Det er virkelig imponerende!

Hva slags krem er det dere bruker? Og klarer du å forklare litt mer med teskje hvordan du lager rosene?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 10:41   #25
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Lekkert Tjorven!
Jeg prøvde meg også på den der en gang. Smakte nydelig, men rosene ble ikke like fine som Niobe sine.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 10:59   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.967
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Jeg gikk inn på Cacas-butikken og forklarte at jeg skulle pynte en rosekake og at jeg ikke hadde noe som helst utstyr og trengte alle instruksjoner. Hun som jobber der tok meg med inn på bakerommet deres, pekte på en kake og lurte på om det var en sånn jeg ville lage. Det var det, og så fortalte ga hun meg det jeg trengte av utstyr, forklarte litt og ba meg deretter youtube " rose cupcake frosting". Der var det plenty av gode videoer.

Jeg brukte helt vanlig gulrotkakeglasur, men lagde større porsjon enn vanlig (100 g smør, 225 g kremost, 2 ts vaniljesukker og så mye melis jeg følte at jeg trengte).

Det var faktisk overraskende lett når bare glasuren og kaka var kald, og jeg er ingen estetisker. Den ble ikke like fin som Niobe sin, men fin nok for meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 11:01   #27
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Kjempefin!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:09   #28
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Den var veldig fin!!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:19   #29
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Jeg dobler denne oppskriften:
100 g meierismør (romtemperert)
1 pk Philadelphia orginal (den vanlige pakken på 200 g)
1 ts vaniljesukker
200-250 g melis

For å lage rosene starter du med å sprøyte ytterste delen av en sirkel, for så å gå innover i en spiral hvor du holder deg tett til kanten på forrige omgang og bygger rosen oppover i midten. Det er veldig enkelt altså, bare forsøk noen ganger og skrap kremen oppi igjen. Dersom jeg skal lage mer marmorering tar jeg gjerne og pensler en rosa stripe langs hele sprøyteposen (fra sprøytespissen og oppover langs posen). Det blir fin kontrast av det (eller blander farge sånn halvveis inn i kremen, da blir den enda mer marmorert).

Om jeg får noen "smutthull" lager jeg mindre roser, eller kun en dupp inni. Det kan også være greit å smøre ut et tynt lag over hele kaka først.

Syns denne måten å lage langpannegulrotkake på er så fin så den skal jeg prøve meg på en gang. Den går jo an å lage i hvitt til bryllup, for eksempel

(Ikke min kake - har lånt bildet fra en gruppe jeg er med i på facebook, men tør ikke kreditere siden det er fullt navn på vedkommende der.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:48   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Hvor er cacas-butikken? Den høres ut som rett sted for meg som ikke vet hva jeg trenger.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:53   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.967
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Den ligger midt i sentrum, litt mot kvadraturen.

http://www.cacas.no/Konseptbutikk

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 18:06   #32
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg gikk inn på Cacas-butikken og forklarte at jeg skulle pynte en rosekake og at jeg ikke hadde noe som helst utstyr og trengte alle instruksjoner. Hun som jobber der tok meg med inn på bakerommet deres, pekte på en kake og lurte på om det var en sånn jeg ville lage. Det var det, og så fortalte ga hun meg det jeg trengte av utstyr, forklarte litt og ba meg deretter youtube " rose cupcake frosting". Der var det plenty av gode videoer.

Jeg brukte helt vanlig gulrotkakeglasur, men lagde større porsjon enn vanlig (100 g smør, 225 g kremost, 2 ts vaniljesukker og så mye melis jeg følte at jeg trengte).

Det var faktisk overraskende lett når bare glasuren og kaka var kald, og jeg er ingen estetisker. Den ble ikke like fin som Niobe sin, men fin nok for meg.

Husker du hvor mye glasur du lagde? Nå er det min tur til å lage roser.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 08:31   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.967
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Jeg lagde dobbel porsjon i forhold til vanlig. Det var rikelig og jeg brukte ikke alt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 08:38   #34
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Jeg ganger den vanlige oppskriften med 1,5. Men så bruker jeg mer ost og mindre melis og litt sånn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 09:07   #35
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Dere MÅ jo bruke glasuren til R.O.O.M - den er fantastisk!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 09:53   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Dere MÅ jo bruke glasuren til R.O.O.M - den er fantastisk!

Butt åff kårs!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 14:26   #37
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynte gulrotkake til bryllup

Jeg synes den ble litt for våt, men står i kjøleskapet og satser på at den har blitt litt stivere til i ettermiddag.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no