Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-14, 00:00   #21
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Lemon curd var en god ide. Da må jeg kjøpe sitroner. Jeg lurer på om jeg kan lage det med appelsin.

Tror dere at det kan fryses?

det kan fryses. Skal holde seg i opptil et år faktisk.

http://nchfp.uga.edu/publications/nc.../lemoncurd.pdf

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 00:38   #22
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og er det noen som har et godt tips til de 10 eggeplommene jeg nå har i en skål?

Pasta carbonara.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-14, 09:40   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Bernaise. Lemon curd. Eller som vi flottet oss med til frokost i går, eggerøre med ett egg og 5 eggeplommer.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-14, 09:54   #24
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Creme brulè.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-14, 09:58   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Filifjonka: jeg fant oppskrift på eggefri royal icing i fjor, har ikke prøvd den enda, men kjenner to veganere som har brukt den med stort hell. Tenkte bare å nevne det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-14, 10:11   #26
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Jeg bruker som regel en pakke melis, 2 eggehvitter og noen dråper sitron. Det sies, i en pepperkakehusbok jeg har, at eddik i stedet for sitron gir den aller beste glasuren å jobbe med, men det har jeg ikke prøvd. Sitron gjør glasuren blank og litt syrlig, så blir den ikke så kvalmende søt heller. Eddik kan jeg ikke forestille meg gjør stort for smaken!?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-14, 10:22   #27
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Eddik er helt fint i glasur. Blir ikke noe smak.

Masse eggeplommer kan brukes til Gullkake.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-14, 15:27   #28
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Jeg har aldri pisket eggehvitene stive først, jeg pisker bare hviter + melis lenge og har i sitron til slutt. Har jeg gjort det feil hele livet?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 11:16   #29
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Det blir bare kliss med varnlig melisglasur, ja?

Det blir ikke noe royal icing på våre pepperkaker, men ungene har lyst å pynte med melis. Guttungen tåler ikke egg, så det utgår jo med høye kneløft å pynte med rå eggehvite, vi skal jo gå bort fra familieoppskriften ettersom den inneholder egg i selve kakene.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 11:41   #30
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Eddik er helt fint i glasur. Blir ikke noe smak.

Ja, se der lærte jeg noe nytt.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 11:42   #31
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Lemon curd. Og franske makroner du kan fylle den i. Men da får du nye eggehviter. En evig runddans.

.... og det er absolutt ingen dårlig ting!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 11:43   #32
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det blir bare kliss med varnlig melisglasur, ja?

Det blir ikke noe royal icing på våre pepperkaker, men ungene har lyst å pynte med melis. Guttungen tåler ikke egg, så det utgår jo med høye kneløft å pynte med rå eggehvite, vi skal jo gå bort fra familieoppskriften ettersom den inneholder egg i selve kakene.

Det blir ikke bare kliss, men glasuren er ikke like sterk som med egg, slik at den blir ikke like hard/herdet og egner seg ikke til å f.eks også lime sammen hus etc., noe mange gjør istedet for å bruke knekk eller karameller. Så kjør på med vann og melis du, men lag den så tykk at den lager fine topper. Du kan sikkert med hell ha et par dråper nøytral olje i den for å gjøre den mer blank.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 11:48   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Kan man tynne denne ut på noen måte? Jeg syns den ble veldig stiv og vanskelig å jobbe med. For mye melis?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 11:50   #34
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan man tynne denne ut på noen måte? Jeg syns den ble veldig stiv og vanskelig å jobbe med. For mye melis?

Da har du brukt for mye melis. Du kan tynne ut med vann, men obs, obs: det skal veldig lite til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 12:13   #35
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Det blir ikke bare kliss, men glasuren er ikke like sterk som med egg, slik at den blir ikke like hard/herdet og egner seg ikke til å f.eks også lime sammen hus etc., noe mange gjør istedet for å bruke knekk eller karameller. Så kjør på med vann og melis du, men lag den så tykk at den lager fine topper. Du kan sikkert med hell ha et par dråper nøytral olje i den for å gjøre den mer blank.

Vi limer med knekk. Som er et styr, og jeg husker at jeg tenkte vi heller skulle lime med sånn hard melis, til jeg altså kom på at den er laget med eggehviter.

Tykk melis som lager topper. Ja, på noen av pepperkakene, samt på huset., Det får gå det, og evt en dråpe olje

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:23   #36
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Men hva er fordelen med å piske eggehvitene stive først? Blir glasuren enda stivere og lettere å jobbe med enn om man bare mikser eggehviter og melis?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:28   #37
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Men hva er fordelen med å piske eggehvitene stive først? Blir glasuren enda stivere og lettere å jobbe med enn om man bare mikser eggehviter og melis?

Jepp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:31   #38
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Aha, da skal jeg prøve det når jeg skal pynte årets pepperkakehus.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:33   #39
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Men ikke bare skal eggehvittene stivpiskes. Det er også viktig å piske lenge, lenge, mens man tilsetter sukker, og sukkeret skal tilsettes litt og litt om gangen. Pisker man for kort tid, blir glasuren lite smidig.

Dette er forklart i de fleste royal icing-oppskrifter. Jeg mener å huske at Wilton (engelsk) og Cacas (norsk) har gode icing-oppskrifter, der dette står.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:41   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til å pynte pepperkaker med? Teofelia? Noen andre? Hjelp.

Tilsette sukker? Oppskriften jeg fant hadde bare melis, som skulle i til slutt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no