Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Sier du nei takk til noe søtt selv om du har lyst på?
Ja, alltid. Jeg er veldig flink til det. 6 4,58%
Ja, rimelig ofte iallefall. 33 25,19%
Tja... sånn 50/50 33 25,19%
Nei, jeg klarer liksom ikke la være selv om jeg vet jeg burde 35 26,72%
Hæ? Jeg har ikke tenkt over at man burde si nei til sånt jeg.. 24 18,32%
Deltakere: 131. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-14, 16:04   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Liten gjesteopptreden her inne etter en prat med venninner i går.
Vi kom til å snakke om matvaner og da særlig på søtsaker, kaker osv.
Vi er jo alle omringet av langpanner med sjokoladekaker, vafler eller muffins på handballkamper, skoleavslutninger, venninnelag, bursdager, jobbkaffen osv osv osv.

Spørsmålet er rett og slett om du faktisk sier nei til sånn mat, SELV OM DU HAR LYST PÅ. Altså ikke når du er mett/ikke vil ha.
Men sier du noen ganger nei i ren fornuft, mens du egentlig tenker "åååååh, det hadde vært godt"?
Eller spiser du det om du har lyst på?

Spørris kommer

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:05   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Det har kanskje hendt en gang eller to, men som regel spiser jeg.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:07   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.833
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg sier aldri nei takk, så fremt vi snakker om kaker jeg faktisk liker da, men det hender jeg bare tar et lite stykke.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:08   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Går i perioder. Som regel er jeg veldig flink til å si nei på "upersonlige" greier. Feks når laget selger kake på kamp. Men jeg greier ikke å si nei på personlige ting, feks hvis jeg er på besøk og får dessert eller kake - da sier jeg aldri nei.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:09   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.518
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Sier aldri nei takk, men jeg er nok neppe i målgruppen for spørsmålet ditt heller. Er på ingen måte omringet av kaker.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:10   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.021
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg sier sjelden helt nei takk, annet i rene slankeperioder, da prøver jeg det. Til vanlig prøver jeg mer å stoppe etter en moderat mengde, og sier da nei takk til mer.
Jeg stopper nesten alltid å spise kaker og dessert selv om jeg har lyst på mer, men det er nok mest fordi jeg alltid har lyst på mer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:11   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Ja, hjelpes, noe annet skulle tatt seg ut. Jeg er temmelig umettelig på enkelte typer godsaker (ikke nødvendigvis kaker, men sett en skål twist foran meg! Eller brownies! Eller karamellpudding!).

Men jeg pleier jo å forsyne meg med litt før jeg sier nei, takk, da, det føles litt kleint å bare stå med tekoppen, liksom. Men stort sett alltid i moderasjon.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:12   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Eller mente du HELT nei, takk?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:13   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Hvis det er egg og/eller kumelk i det så er det veldig greit, for da er det ikke egnet for meg uansett. Så der er jeg jo "heldig".
Men sånn ellers så spiser jeg som regel. Sluttet å telle kalorier eller tenke over sånt noe i 2007. Nå kjenner jeg litt på buksene at jeg burde begynne å tenke litt på sånt igjen. Men jeg er ingen søtmons. Det er MAT som er mitt "problem", ikke søtsaker og kaker. Det bryr jeg meg ikke så mye om.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:14   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.089
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg er ikke glad i kaker og takker derfor (nesten) alltid nei. Jeg liker noen type kake, men sier ofte nei takk til dem også.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:26   #11
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Hvis jeg har lyst på spiser jeg. Men det er ganske ofte jeg ikke har lyst på.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:27   #12
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Vi hadde jo en lang diskusjon om noe tilsvarende for ikke så lenge siden. Den ble opphetet. For min del kommer det helt an på sammenhengen. F.eks. tok jeg ikke pepperkaker på FAU-møtet her forleden, der vi vel var drøyt 30 til stede. Jeg tok gløgg og en klementin i stedet. Denne forsamlingen var stor nok til at det ikke kjentes uhøflig å ikke forsyne seg. Hadde derimot tante Olga invitert meg, mann og barn på kaffe og hjemmebakt kake, ville det aldri ha falt meg inn å ikke forsyne meg.

Jeg er jo en slikkmunn av rang, men kan godt stå over i store/uformelle sammenhenger (på sidelinja i en barnefotballkamp etc.) om det er kaker jeg ikke liker.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:37   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Hvis det er store sammenhenger der ingen legger merke til om jeg tar eller ikke, ja. Ellers prøver jeg å begrense mengden, men sier ikke helt nei takk.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:44   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg sier ofte nei takk, både til ting som ikke er verd kaloriene og til ting jeg har lyst på. Kjeks og kjøpekaker osv. er jeg ikke glad i, så det er lettere. Hvis jeg skal spise alle slags tilfeldige kjeks og kaker som kommer i min vei i alle slags sammenhenger så blir jeg tjukk. Og det vil jeg ikke. I bursdag og sånne anledninger spiser jeg kake og koser meg med det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:45   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Særlig.

Svært, svært sjelden. Utenom når jeg har toerdag. Da klarer jeg faktisk å si helt nei, eller i det minste spise så lite som mulig, slik at det ikke skal være påfallende at jeg ikke spiser noe.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:46   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Bluen: hvilke pepperkaker var det nå du likte så godt?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:52   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Det er Nyåkers.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 16:56   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.330
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg sier sjelden helt nei takk, annet i rene slankeperioder, da prøver jeg det. Til vanlig prøver jeg mer å stoppe etter en moderat mengde, og sier da nei takk til mer.
Jeg stopper nesten alltid å spise kaker og dessert selv om jeg har lyst på mer, men det er nok mest fordi jeg alltid har lyst på mer.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 17:00   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Det kommer an på settingen og midjemålet. Jeg er litt sånn enten/eller i perioder, men kan ikke huske å noen gang sagt nei takk til bestemødre eller andre som nøder sin møysommelig tilberedte bakst.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 17:22   #20
kharadra
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 286
kharadra er litt kul
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

...


Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 14:41.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no